current views are: 1

13 Μαρτίου 2015
Δημοσίευση10:30

«Παγώνουν» τα μεταπτυχιακά στα πανεπιστήμια – Τι αλλάζει

Στον «πάγο» έχουν μπει το τελευταίο διάστημα τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στα πανεπιστήμια, καθώς το υπουργείο Παιδείας εξετάζει την αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας με βασικό άξονα την επιβολή ή όχι διδάκτρων.

Δημοσίευση 10:30’
αρθρο-newpost

Στον «πάγο» έχουν μπει το τελευταίο διάστημα τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στα πανεπιστήμια, καθώς το υπουργείο Παιδείας εξετάζει την αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας με βασικό άξονα την επιβολή ή όχι διδάκτρων.

Στον «πάγο» έχουν μπει το τελευταίο διάστημα τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στα πανεπιστήμια, καθώς το υπουργείο Παιδείας εξετάζει την αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας με βασικό άξονα την επιβολή ή όχι διδάκτρων.

Είναι χαρακτηριστικό πως το τελευταίο διάστημα έχει αναβληθεί η έναρξη πέντε μεταπτυχιακών προγραμμάτων, αφού τα πανεπιστήμια αναμένουν τις επίσημες ανακοινώσεις του υπουργείου.

Μπαλτάς: «Όχι» στα δίδακτρα

Στις 14 Φεβρουαρίου, ο υπουργός Παιδείας, Αριστείδης Μπαλτάς, μετέχοντας στη Σύνοδο των Πρυτάνεων είχε αναφέρει πως για τα μεταπτυχιακά προγράμματα, για ιδεολογικούς λόγους, δεν πρέπει να καταβάλλονται δίδακτρα.

Ωστόσο, λόγω της αντίδρασης των πρυτάνεων, το υπουργείο Παιδείας, όπως αναφέρει η Καθημερινή, φαίνεται να εξετάζει μια πιο συμβιβαστική λύση, η οποία όμως δεν θα προδίδει τις προθέσεις της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πιο πιθανό είναι να γίνει η αξιολόγηση όλων των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και ύστερα να καθοριστούν κριτήρια, βάσει των οποίων ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα θα μπορεί να έχει δίδακτρα. 

Αξίζει να σημειωθεί πως για το 2014-2015, το υπουργείο Παιδείας χρηματοδότησε συνολικά 230 μεταπτυχιακά προγράμματα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας. Τα περισσότερα -47- στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ακολουθούν το ΑΠΘ με 42, το Παν. Κρήτης με 34, το Πατρών με 29.

Παράλληλα, οργανώνονται μεταπτυχιακά με δίδακτρα, τόσο από τα δημόσια πανεπιστήμια όσο και από τα ιδιωτικά κολέγια. Μάλιστα, πρόσφατα το υπουργείο Παιδείας «απελευθέρωσε» τα μεταπτυχιακά προγράμματα δίνοντας τη δυνατότητα/ευελιξία στα ίδια τα ΑΕΙ να αποφασίζουν την ίδρυσή τους. 

Πανεπιστημιακοί: Ο τομέας έχει κορεστεί

Πολλοί πανεπιστημιακοί πάντως, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, θεωρούν ότι ο τομέας των μεταπτυχιακών έχει κορεστεί.

Ωστόσο, δεν αντιμετωπίζουν θετικά το ενδεχόμενο κατάργησης των διδάκτρων, καθώς αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων για τα πανεπιστήμια, την ώρα που η κρατική χρηματοδότηση συνεχώς μειώνεται.

Ειδικότερα, από τα έσοδα του μεταπτυχιακού το 10% αποδίδεται στον ΕΛΚΕ του ΑΕΙ, το 25% στο ΑΕΙ για κάλυψη δαπανών του προγράμματος και το 65% για λειτουργικές δαπάνες του προγράμματος (κυρίως αμοιβές).

Χριστοφιλοπούλου: Η Παιδεία δεν μπορεί να είναι χώρος πειραματισμών

«Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλούν τα σημερινά δημοσιεύματα για την αναστολή λειτουργίας Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών στα ΑΕΙ, εξαιτίας της δηλωμένης πρόθεσης του Υπουργείου Παιδείας να μεταβάλει το πλαίσιο λειτουργίας τους», αναφέρει η εισηγήτρια ΚΤΕ Παιδείας του ΠΑΣΟΚ.

Σε ανακοίνωσή της, η Εύη Χριστοφιλοπούλου, τονίζει:

Η Παιδεία δεν μπορεί να είναι χώρος πειραματισμών, ανορθολογικών αποφάσεων και αιφνιδιαστικών ενεργειών. Η αξιολόγηση των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων είναι, βεβαίως, αναγκαία και πρέπει να ενταχθεί στο ευρύτερο πλαίσιο αξιολόγησης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Δεν μπορεί, όμως, να διακόπτεται η ομαλή λειτουργία των Ιδρυμάτων κάθε φορά που η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας σχεδιάζει νέες πολιτικές.

«Καλούμε το Υπουργείο να επιδείξει σύνεση και σοβαρότητα και να εξασφαλίσει άμεσα την απρόσκοπτη λειτουργία των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων. Η χώρα χρειάζεται συνέχεια και συναίνεση στο σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από έναν ευρύ και απροκατάληπτο εθνικό διάλογο. Ελπίζουμε ότι το Υπουργείο Παιδείας θα το αντιληφθεί έγκαιρα και θα πράξει αναλόγως», καταλήγει η κυρία Χριστοφιλοπούλου.


σχετικα αρθρα