Ο χρόνος για την έναρξη της σχολικής χρονιάς έχει αρχίσει να μετρά αντίστροφα και στο υπουργείο Παιδείας τρέχουν μαραθώνιο για να καλύψουν όλα τα πιθανά κενά σε σχολεία και παιδικούς σταθμούς, ενόψει της 11ης Σεπτεμβρίου.
 
Η εβδομάδα που ξεκίνησε αναμένεται να είναι καθοριστική για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, εν μέσω προεκλογικής περιόδου, έχοντας, δηλαδή, τις δικές της ιδιαιτερότητες σε ό,τι αφορά την πλήρωση κενών θέσεων στα σχολεία
 
Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας με την Ομοσπονδία Λειτουργών Μεσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ), τα κενά σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια υπολογίστηκαν στις 20.000.
 
Το υπουργείο ανακοίνωσε ότι έχει ήδη προχωρήσει η έγκριση χρηματοδότησης για την κάλυψη 12.000 θέσεων αναπληρωτών μέσω ΕΣΠΑ.
 
Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες, είναι προς έγκριση από το υπουργείο Οικονομικών αίτημα της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για χρηματοδότηση περίπου 2.000 θέσεων από τον τακτικό προϋπολογισμό, ενώ παράλληλα αναμένεται νέο αίτημα της υπηρεσιακής ηγεσίας για χρηματοδοτική κάλυψη επιπλέον 6.000 θέσεων.
 
Σημαντικό βήμα προς επίλυση προβλημάτων τέτοιας υφής εν μέσω διαδρομής προς τις εκλογές ήταν η έγκριση την περασμένη Τετάρτη από το ΣτΕ η εξαίρεση, από τους περιορισμούς των υπηρεσιακών μεταβολών λόγω προεκλογικής περιόδου, των αποσπάσεων εκπαιδευτικών και των προσλήψεων αναπληρωτών και ωρομισθίων. 
 
Πραγματοποιήθηκαν, δε, οι αποσπάσεις 2.600 εκπαιδευτικών απο ΠΥΣΔΕ σε ΠΥΣΔΕ. 
 
Την ίδια στιγμή, το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε, επίσης, υπέρ των  κατ' εξαίρεση προσλήψεων αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατά την προεκλογική περίοδο. 
 
Συνεχίζονται οι καταθέσεις αιτήσεων για νέες προσλήψεις
 
Συγκεκριμένα, η τριμελής επιτροπή του ΣτΕ έκρινε ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να ικανοποιηθεί το αίτημα του υπουργείου Παιδείας για την κατά εξαίρεση πρόσληψη εκπαιδευτικών (αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών) και «χρήζει άμεσης προτεραιότητας για την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων, ενόψει, μάλιστα, των κενών θέσεων που υπάρχουν και οι οποίες πολλαπλασιάστηκαν από την αποχώρηση για διάφορους λόγους 3.339 μόνιμων εκπαιδευτικών το πρώτο εξάμηνο του 2015».
 
Κατόπιν αυτών το ΣτΕ έκρινε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις του νόμου για τη διενέργεια των υπηρεσιακών μεταβολών που ζητούνται», στο εκπαιδευτικό προσωπικό της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
 
Τι γίνεται με τους παιδικούς σταθμούς 
 
Την ίδια στιγμή, αναβρασμός επικρατεί και στον τομέα των παιδικών σταθμών, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, μένουν εκτός 46.000 παιδιά, με τα προσωρινά αποτελέσματα του ΕΣΠΑ να ανακοινώνονται σήμερα. 

Μετά από αυτή την εξέλιξη το ΥΠΟΙΚ προχώρησε σε διευκρινίσεις σχετικά με το πρόγραμμα φιλοξενίας σε παιδικούς σταθμούς μέσω ΕΣΠΑ για το έτος 2015 - 2016 «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» τονίζοντας τα εξής:
 
Η πλήρης ενεργοποίηση του προγράμματος για τους παιδικούς σταθμούς καθυστέρησε μόλις 15 ημέρες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, μολονότι ο σχεδιασμός του προγράμματος έγινε μέσα σε ιδιάζουσες συνθήκες, λόγω της κρίσιμης οικονομικής κατάστασης και της μετάβασης σε ένα νέο ΕΣΠΑ (2014-2020)».
 
Στην σχετική ανακοίνωση τονίζεται ότι για το φετινό σχολικό έτος 2015-2016, το υπουργείο Οικονομίας μέσω της αρμόδιας ειδικής γραμματείας ΕΚΤ και μετά από διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει εξασφαλίσει 184 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο αποτελεί ένα από τα υψηλότερα των τελευταίων δέκα χρόνων στη διάρκεια λειτουργίας του προγράμματος. Το ποσό αυτό επιμερίζεται ως εξής: 137,9 εκατ. από το ΕΣΠΑ και 46,1 εκατ. εθνικούς πόρους (εθνικό ΠΔΕ). 
 
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα εγκεκριμένα Επιχειρησιακά Προγράμματα (Τομεακά και Περιφερειακά), οι κοινοτικοί πόροι που προέρχονται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, επιμερίζονται, ως εξής:   47,9 εκατ. ευρώ από το Τομεακό ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» που καλύπτουν τους αιτούντες με οικογενειακό εισόδημα άνω του ορίου της φτώχειας, και   90 εκατ. ευρώ από τα ΠΕΠ, που καλύπτουν τους αιτούντες με οικογενειακό εισόδημα κάτω του ορίου της φτώχειας. Όπως αναφέρει το υπουργείο Οικονομίας, κατά το σχεδιασμό του προγράμματος δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να μην υπάρξει αλλαγή στις οικονομικές παραμέτρους σε σχέση με πέρυσι (ύψος voucher, συνολική χρηματοδότηση), να εξυπηρετηθεί τουλάχιστον ο ίδιος αριθμός αιτούντων και να βοηθηθούν οι έχοντες μεγαλύτερη ανάγκη, μέσω της ενίσχυσης του ειδικού βάρους που παίζει το ύψος του εισοδήματος. 
 
Η συμμετοχή των δομών (παιδικοί σταθμοί και ΚΔΑΠ) μέχρι το 70% της δυναμικότητάς τους επιβάλλεται για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης. Επισημαίνεται ότι τμήμα μόνο των γονέων είναι δικαιούχοι του voucher, διότι απ' αυτό αποκλείονται αφενός οι δημόσιοι υπάλληλοι αφετέρου άτομα με εισόδημα άνω 12.000 ευρώ/ετησίως που, βάσει των περσινών στοιχείων, είναι το μέσο οικογενειακό εισόδημα των δικαιούχων του voucher. 
Συνεπώς, χρειάζεται να διασφαλιστεί η ύπαρξη κενών θέσεων στους παιδικούς σταθμούς για όλους τους πολίτες. Για το έτος 2015-2016 έγιναν μια σειρά ενέργειες εξορθολογισμού του συστήματος, προκειμένου να ληφθούν υπόψη τα σχόλια των ευρωπαϊκών και ελληνικών ελεγκτικών αρχών τα προηγούμενα έτη. 
 
Συγκεκριμένα:  η ροή της χρηματοδότησης εξαρτάται από την αποδεδειγμένη υλοποίηση του προγράμματος (φυσικού αντικειμένου)     το ύψος της επιδότησης (voucher) σχετίστηκε με το ωράριο λειτουργίας της δομής (παιδικού σταθμού ή ΚΔΑΠ). 
 
Με δεδομένο ότι το voucher καλύπτει τη δαπάνη για τη φύλαξη και φροντίδα ενός παιδιού για οκτώ ώρες, έπεται ότι το ύψος του voucher που απευθύνεται σε μια δομή με μικρότερο ωράριο (π.χ. τέσσερις ώρες ημερησίως) θα αναπροσαρμόζεται αναλόγως. 
 
Επισημαίνεται ότι απαγορεύεται ρητώς η πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση του δικαιούχου γονέα. 
 
Η πρόσκληση για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι προϊόν αλλεπάλληλων συναντήσεων στελεχών των υπουργείων Οικονομίας (Ειδική Γραμματεία ΕΚΤ), Εσωτερικών και Εργασίας, καθώς και συναντήσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς (φορείς εκπροσώπησης, άλλες συλλογικότητες). 
Επιπρόσθετα, το προσχέδιο της πρόσκλησης αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση, κατά την οποία ελήφθησαν υπόψη και τα σχόλια των φορέων της κοινωνίας των πολιτών, με γνώμονα πάντοτε την τήρηση των ευρωπαϊκών κανονισμών που διέπουν τα προγράμματα.