Ένα πρόγραμμα, στο πλαίσιο του οποίου θα καταγραφούν για πρώτη φορά συνολικά τα προβλήματα συνθηκών διαβίωσης και οι ανάγκες των Ρομά, καθώς επίσης η αναπηρία των αθίγγανων παιδιών και οι δυσλειτουργίες τους στη μάθηση, βρίσκεται σε εξέλιξη από το Σεπτέμβριο του 2010, και αφορά όλους τους πληθυσμούς που διαβιούν σε καταυλισμούς, οικισμούς και περιφρονημένες συνοικίες της βόρειας Ελλάδας. Το πρόγραμμα υλοποιεί το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, μέσω του ΕΣΠΑ, με στόχο την μείωση του μεγάλου ποσοστού εγκατάλειψης (περίπου 77%, σύμφωνα με τον τελευταίο υπολογισμό που έγινε το 2007) του σχολείου από τα παιδιά Ρομά, αλλά και του αριθμού των τσιγγανόπαιδων που δεν είχαν ποτέ επαφή με το σχολείο.

«Μέχρι το Σεπτέμβριο θα υπάρχει πλήρης εικόνα από την χαρτογράφηση των πληθυσμιακών και άλλων χαρακτηριστικών των οικισμών Ρομά» δήλωσε η καθηγήτρια ΠΤΔΕ του ΑΠΘ και υπεύθυνη του προγράμματος, Ευαγγελία Τρέσσου, και πρόσθεσε ότι με βάση τα ευρήματα δρομολογούνται δράσεις και παρεμβάσεις από εξειδικευμένους ψυχολόγους, κοινωνιολόγους και εκπαιδευτικούς, προσαρμοσμένες σε κάθε οικισμό Ρομά ξεχωριστά. Στις δράσεις περιλαμβάνονται η ψυχοκοινωνική στήριξη των οικογενειών, υποστηρικτικά μαθήματα των παιδιών, ενίσχυση του ενδιαφέροντος των παιδιών για το σχολείο, ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών κ.α

Το πρόγραμμα θα διαρκέσει μέχρι το 2013, και αφορά τους καταυλισμούς Αγίας Σοφίας, Περαίας και Υψωμάτων Θεσσαλονίκης, Κατερίνης, Πτολεμαϊδας, Τριφυλλοπάζαρου και Εργοχωρίου Βέροιας, τους οικισμούς Άρατου, Τοπείρου, Κυμερίων και Εύλαλου Θράκης, Ποντισμένου και Ηράκλειας Σερρών, καθώς και τις συνοικίες Δενδροποτάμου Θεσσαλονίκης, παραλίας Κατερίνης, Αλεξάνδειας Ημαθίας και Ορεστειάδας.