Το άγχος των Πανελληνίων και πώς να το περιορίσετε: Όδηγός επιβίωσης για γονείς και μαθητές

Το άγχος των Πανελληνίων και πώς να το περιορίσετε: Όδηγός επιβίωσης για γονείς και μαθητές

Οι Πανελλαδικές εξετάσεις του 2016 θα είναι γεγονός σε λιγότερο από 48 ώρες. Πάνω από 100.000 μαθητές και φέτος θα δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους για την εισαγωγή στα Ανώτατα και Ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα, κάνοντας, στην ουσία το πρώτο ''μεγάλο άλμα'' της ζωής τους.

Σε αυτές τις στιγμές, λοιπόν, που το... άγχος περισσεύει, οι μαθητές αλλά και οι γονείς τους θα πρέπει να είναι σε... επιφυλακή προκειμένου να το διώξουν μακριά ή έστω να το κάνουν δημιουργικό και με θετικές συνέπειες για τις επιδόσεις του υποψήφιου.

Σύμφωνα με την κλινική ψυχολόγο Βασιλική Τάτση ''οι Πανελλαδικές εξετάσεις συνιστούν για τον έφηβο μια πολύ κρίσιμη διαδικασία που θα επηρεάσει σε κάποιο βαθμό την εκπαιδευτική του πορεία αλλά και την επαγγελματική του κατεύθυνση. 

Η προετοιμασία τους επιφορτίζει με  αρκετό άγχος στον υποψήφιο, καθώς τώρα καλείται να αποφασίσει για το μέλλον του και να καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια ώστε να ανταποκριθεί στην δοκιμασία των εξετάσεων''.

Όπως επισημαίνει η ψυχολόγος, η περίοδος αυτή συμπίπτει με μια γενικότερη συναισθηματικά ευάλωτη περίοδο όπου συμβαίνουν μια σειρά από αλλαγές σε ψυχοσυναισθηματικό αλλά και σωματικό επίπεδο (συναισθηματικές μεταπτώσεις, εναλλαγές ακραίες συναισθημάτων και συμπεριφορών, συγκρότηση ταυτότητας, προσέγγιση του άλλου και σύναψη σχέσεων, αλλαγή σωματικής εικόνας κ.λ.π).

Μέσα σε όλη αυτή την ένταση ο έφηβος καλείται να πάρει απόφαση για την συνέχεια των σπουδών του, αλλά και την επαγγελματική επιλογή. 
Σίγουρα δεν είναι η πιο ευνοϊκή στιγμή, ωστόσο μπορεί να υποβοηθηθεί στην απόφασή του από το υποστηρικτικό του περιβάλλον, όπως οι γονείς και οι φίλοι. 

Είναι απαραίτητο να καταλάβουμε ότι το άγχος και το στρες δεν είναι οι καλύτεροι σύμβουλοι αυτή την περίοδο, γιαυτό θα πρέπει το δίπολο γονείς-παιδιά να βρίσκεται σε απόλυτη συνεργασία για την επίτευξη του καλύτερου αποτελέσματος με τη λιγότερη δυνατή φόρτιση.

Συμβουλές για επιβίωση από το... άγχος των Πανελληνίων

Σίγουρα δεν είναι το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο, αλλά με την κατάλληλη υποστήριξη και την πίστη του μαθητή στον εαυτό του, το άγχος μπορεί να περιοριστεί κατά πολύ και ο υποψήφιος να δώσει τον καλύτερό του εαυτό.

Ξεκούραση 

΄Οσο και αν ακούγεται οξύμωρο, η ξεκούραση λίγες ημέρες πριν την έναρξη των εξετάσεων είναι απαραίτητη. Οι υποψήφιοι μαθητές λίγες ημέρες πριν τις εξετάσεις θα πρέπει να αφιερώσουν λίγο χρόνο για να ξεκουραστούν και να πιούν ένα καφέ με τους φίλους τους, προκειμένου να αποσυμπιεστούν λίγο από το εντατικό διάβασμα.

Καλή διατροφή

Είναι οι ημέρες που η διατροφή του μαθητή θα πρέπει να είναι σωστή και υγιεινή χωρίς υπερβολές, που θα επιβαρύνουν τον οργανισμό του και θα του εντείνουν ακόμα περισσότερο το άγχος. 

Η οικογένεια

Το οικογενειακό περιβάλλον παίζει σπουδαίο ρόλο στο πως ο έφηβος θα ανταποκριθεί στις απαιτήσεις αυτής της περιόδου.  Οι γονείς θα πρέπει να είναι στο πλευρό των παιδιών τώρα περισσότερο παρά ποτέ, χωρίς όμως να τα πιέζουν και να τα αγχώνουν περισσότερο. 

Αποφυγή των κακών σκέψεων

Σε αυτή την φάση χρειάζεται προσήλωση στον στόχο προκειμένου οι μαθητές να δρέψουν τους καρπούς όχι μόνο όλης της χρονιάς, αλλά όλης της σχολικής τους πορείας. Αυτό που χρειάζεται είναι αισιοδοξία και θετική σκέψη. 

'Υπαρξη Plan Β 

Επειδή πάντα υπάρχει και η πιθανότητα της αποτυχίας, καλό θα είναι να υπάρχει στο πίσω μέρος του μυαλού του μαθητή οι πιθανές εναλλακτικές. Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα αν τελικά δεν επιτύχει στις εξετάσεις; Μια ιδιωτική σχολή ή μια δεύτερη χρονιά εξετάσεων με λιγότερο άγχος; Με την βοήθεια των γονιών και του οικογενειακού περιβάλλοντος θα γίνει η καλύτερη επιλογή. Η ζωή δεν τελειώνει με τις Πανελλαδικές.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο