«Έσβησε» ο τελευταίος επιζών του NORATLAS Θανάσης Ζαφειρίου

«Έσβησε» ο τελευταίος επιζών του NORATLAS Θανάσης Ζαφειρίου

«Έσβησε» το βράδυ της Πέμπτης 1 Σεπτεμβρίου στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης ο Θανάσης Ζαφειρίου ο τελευταίος επιζών του μεταγωγικού αεροσκάφους ΝΟΡΑΤΛΑΣ 4, της επιχείρησης αυτοκτονίας ΝΙΚΗ που πραγματοποιήθηκε την πρώτη μέρα της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο.

Ο Θανάσης Ζαφειρίου το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν στο Νοσοκομείο με σοβαρά προβλήματα υγείας ενώ είχε μείνει ανάπηρος μετά τον τραυματισμό του το 1974.

Στο άκουσμα της είδησης θανάτου του κ. Ζαφειρίου ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος επικοινώνησε αμέσως με τον Α/ΓΕΣ και διέταξε να αποδοθούν στον Καταδρομέα όλες οι προβλεπόμενες τιμές ήρωα.

Το 1974 είχε γλιτώσει τον θάνατο, όταν πήδηξε χωρίς αλεξίπτωτο από το αεροσκάφος το οποίο δεχόταν πυρά κατά την επιχείρηση προσγείωσης του στο αεροδρόμιο Λευκωσίας. Το αεροσκάφος καταρρίφθηκε από φίλια πυρά καθώς λόγω της σύγχυσης εξελήφθη ως τουρκικό. 

Μάλιστα πριν από λίγους μήνες το φως «είδες» το κουφάρι του αεροσκάφους που είχε θαφτεί στον χώρο που κατέπεσε μαζί με τους νεκρούς χειριστές και καταδρομείς που μετέφερε από τη Κρήτη στη Κύπρο. Τα οστά όλων των νεκρών ταυτοποιήθηκαν με DNA και αναμένεται σύντομα να δοθούν στους συγγενείς τους.

Η ιστορία πίσω από το NORATLAS

Κυριακή 21 Ιουλίου 1974. Σχεδιάζεται να σταλεί μία Μοίρα Καταδρομών με αεροσκάφη της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Η σκέψη δεν έγινε πράξη και μέσα σε συνθήκες πανικού, ο τραγικός κλήρος της θυσίας έπεσε στη Α’ Μοίρα Καταδρομών που έδρευε στο Μάλεμε της Κρήτης.

Το σχέδιο που είχε ετοιμαστεί προέβλεπε την απογείωση 20 αεροσκαφών Noratlas και 10 Dakota της 354ης Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «Πήγασος». Τα Noratlas θα μετέφεραν τους καταδρομείς και τα Dacota πυρομαχικά.

Η μοναδική στα χρονικά, επιχείρηση ενίσχυσης με αερομεταφορά, αρχίζει περί ώρα 22:30. Ένα αεροπλάνο θα απογειωνόταν κάθε πέντε λεπτά. Τριακόσιοι δεκαοχτώ (318) Κ/Δ, επιβιβάζονται σε 15 μεταγωγικά Α/Φ τύπου NORATLAS, της 354 Μοίρας Μεταφορών «ΠΗΓΑΣΟΣ».

Τελικά απογειώθηκαν μόνο τα 15 Noratlas, λόγω έλλειψης χρόνου ενώ τα “Dacota” παρέμειναν και αυτά σταθμευμένα. Το «Νίκη 15», που απογειώθηκε τελευταίο, αναχώρησε από το αεροδρόμιο παρά το ότι είχε οδηγίες να μην πετάξει αφού είχε παραβιαστεί το χρονικό όριο.

Πετώντας χαμηλά, με σιγή ασυρμάτου, χωρίς συνοδεία μαχητικών και μέσα από εχθρικά πυρά, καταφέρνουν με άριστο σχεδιασμό και συντονισμό, γενναιότητα, υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και αυτοθυσία των πληρωμάτων, να φτάσουν στην Κύπρο και να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας.

Το Noratlas «Νίκη 13» με κυβερνήτη τον αντισμήναρχο Βασίλειο Νικολάου, δεν έφτασε ποτέ στη Κύπρο αφού έχασε τον προσανατολισμό του και προσγειώθηκε στη Ρόδο.

Το «Νίκη 14» με κυβερνήτη τον Επισμηναγό Παναγιώτη Λυμπερόπουλο, αν και έφτασε στο αεροδρόμιο Λευκωσίας, δεν προσγειώθηκε γιατί είχε ήδη ξημερώσει και επέστρεψε στη Κρήτη.

Στις 00:10 έφτασε άκρως απόρρητο σήμα στην Κύπρο. Ήταν το σήμα στο οποίο αναγραφόταν η ακριβής ώρα άφιξης των αεροπλάνων. Το περιεχόμενο του σήματος δεν μεταφέρθηκε έγκαιρα στις μονάδες, μόλις στην 01:30, με αποτέλεσμα τα προπορευόμενα αεροσκάφη (πριν από το «Νίκη 11») να θεωρηθούν τουρκικά και να δεχθούν πυρά.

Τα αεροσκάφη «ΝΙΚΗ 1», «ΝΙΚΗ 2» και «ΝΙΚΗ 3» κατάφεραν να προσγειωθούν αποβιβάζοντας τους καταδρομείς και τα εφόδια που μετέφεραν. Το αεροσκάφος «ΝΙΚΗ 4» δέχθηκε πολλά βλήματα αντιαεροπορικών, πήρε φωτιά και συνετρίβη δύο μίλια πριν τον διάδρομο του αεροδρομίου. 27 καταδρομείς μαζί με το τετραμελές πλήρωμα, θα ποτίσουν με το αίμα τους τη γη της Κύπρου.

Το «Νίκη 6» υπέστη εκτεταμένες ζημιές, λόγω των οποίων αναγκάσθηκε να προσγειωθεί με ένα κινητήρα και με απώλειες 2 νεκρούς και 9 τραυματίες καταδρομείς, οι οποίοι θα μεταφερθούν σε κρίσιμη κατάσταση, στο νοσοκομείο της Λευκωσίας.. Τα «Νίκη 3, 6, 12» παρέμειναν στην Λευκωσία λόγω βλαβών.

Ο Γιώργος Καλογήρου ήταν χειριστής αντιαεροπορικού τα ξημερώματα της 22ας Ιουλίου στο αεροδρόμιο Λευκωσίας και ο άνθρωπος που κατέρριψε το Noratlas «Νίκη 4». «Όταν άκουσα τον βόμβο του αεροπλάνου δεν μπόρεσα να το δω, είχε όλα τα φώτα σβηστά και ήμουν έτοιμος να το καταρρίψω. Μόλις πλησίασε, το σκόπευσα, του έριξα και αυτό ήταν. Το αεροπλάνο κατερρίφθη».

Ο μόνος επιζών του «Νίκη 4» είναι ο καταδρομέας Θανάσης Ζαφειρίου. Είχε σταυρωτά στο στήθος του 7 τελαμώνες με σφαίρες και 6 χειροβομβίδες κρεμασμένες στη ζώνη του όταν άρχισαν να διαπερνούν σφαίρες την άτρακτο του αεροσκάφους. Άνοιξε τη πόρτα του αεροσκάφους και πήδηξε στο κενό.

Η επιχείρηση «ΝΙΚΗ» χαρακτηρίσθηκε σαν αποστολή αυτοκτονίας. Στις έρευνες που έγιναν,  μέσα στην άτρακτο του Noratlas «Νίκη 4» βρέθηκαν οι σοροί των 15 καταδρομέων και των τεσσάρων μελών του πληρώματος.

 

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο