Απολύτως ανακριβή στοιχεία και δεδομένα των σχολικών μονάδων, αποστέλλει στο γραφείο εκπαίδευσης η πλειονότητα των διευθυντών σχολείων, αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, σε σχετική ανακοίνωσή του. Η ανακρίβεια συνίσταται στον αριθμό μαθητών, τμημάτων, βαθμό κάλυψης του ωραρίου των εκπαιδευτικών. «Το φαινόμενο» αναφέρει το υπουργείο «έχει λάβει διαστάσεις επιδημίας με αποτέλεσμα η ηγεσία του υπουργείου να λαμβάνει αποφάσεις βασιζόμενη σε ανακριβή στοιχεία. Η έλλειψη αξιοπιστίας στα στατιστικά στοιχεία συμβάλλει σημαντικά στη διασπάθιση των διαθέσιμων για την παιδεία πόρων (οικονομικών και ανθρώπινων)».

Ειδικότερα στην ανακοίνωσή του, το υπουργείο αναφέρει σειρά θεμάτων από τη σχολική καθημερινότητα, που θα χρησιμεύσουν στους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων. Μεταξύ άλλων επισημαίνει:

Τα νηπιαγωγεία λειτουργούν διοικητικά αυτόνομα από τα δημοτικά σχολεία στα οποία «φιλοξενούνται». Η ηγεσία του υπουργείου προβληματίζεται να προχωρήσει στην διοικητική ενσωμάτωση των νηπιαγωγείων στα δημοτικά σχολεία και με σχετική εγκύκλιο, σας ζητά να προτείνετε ή όχι τη διοικητική ενσωμάτωση των νηπιαγωγείων στα δημοτικά σχολεία.

Ιδιαίτερα τονίζει προς τους διευθυντές: Σας καταγγέλλεται από γονείς μαθητών που φοιτούν στο σχολείο σας ότι κατά την ώρα της Φυσικής Αγωγής δεν γίνεται μάθημα και ο εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής επιτρέπει στους μαθητές «να κάνουν ό,τι θέλουν, να πάρουν μπάλα, να συζητούν, να τρώνε ή να κάνουν βόλτες».

Επίσης, διευθυντής σχολικής μονάδας έχει πληροφορηθεί ότι στο σχολείο που έχει πρόσφατα τοποθετηθεί το κλίμα μεταξύ των εκπαιδευτικών και του προηγούμενου διευθυντή δεν ήταν θετικό. Μάλιστα, έχει πληροφορηθεί ότι και οι σχέσεις του Συλλόγου Γονέων με τους εκπαιδευτικούς δεν ήταν και τόσο καλές και γι’ αυτό αρκετοί εκπαιδευτικοί είχαν ζητήσει μετάθεση. Ο νέος διευθυντής επιθυμεί να εργαστεί σ’ ένα θετικό κλίμα κι έτσι σκέφτεται να έχει μια σειρά από συνεδρίες με το προσωπικό του σχολείου του για να ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν τις ιδέες τους σχετικά με το σχολείο, τις δυνατότητες και τις αδυναμίες καθώς και στρατηγικές για τη βελτίωση της λειτουργίας του.

Όπως τονίζει το υπουργείο προς τους διευθυντές, σε έρευνα που διεξήχθη στο σχολείο σας διαπιστώθηκε ότι κατά την τελευταία τριετία δεν παρουσίασε ένδειξη ανανέωσης και ανάπτυξης δραστηριοτήτων, ώστε να ανταποκριθεί στις σύγχρονες προκλήσεις. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως δεν είχε αναληφθεί κανένα νέο πρόγραμμα, π.χ. Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας. Επίσης δεν παρατηρήθηκε εισαγωγή καινοτομιών στο σχολείο, αν και λειτουργεί «μια χαρά», όπως διαβεβαιώνουν οι εκπαιδευτικοί.

Κεντρικά ζητήματα στις συνεδριάσεις του συλλόγου διδασκόντων ήταν η πειθαρχία των μαθητών, οι μέτριες επιδόσεις τους και η καθαριότητα στο σχολείο. O νέος διευθυντής της σχολικής μονάδας διαπίστωσε ότι το σχολείο του έχει εισαγάγει νέα προγράμματα π.χ. Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Μουσειακής Αγωγής μέσα στα τελευταία τρία χρόνια. Ταυτόχρονα όμως, διαπίστωσε ότι η επικοινωνία με τους γονείς και με την ευρύτερη κοινότητα ήταν αποσπασματική και χωρίς προγραμματισμό. Αυτό το κατάλαβε στις πρώτες επαφές με τους σύλλογο γονέων, ο οποίος του παραπονέθηκε ότι τα παιδιά είναι αποκομμένα και ότι οι εκπαιδευτικοί είναι αδιάφοροι ως προς τις εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών και ότι τίποτε καινούριο δεν γίνεται στο σχολείο.

Ιδιαίτερη αναφορά προς τους διευθυντές γίνεται για τα περιστατικά βανδαλισμών: O νέος διευθυντής της σχολικής μονάδας διαπίστωσε ότι έχουν αυξηθεί τα περιστατικά βανδαλισμού σε βάρος της σχολικής περιουσίας και του διδακτηρίου, την ώρα που το σχολείο δεν βρίσκεται σε λειτουργία. Σε σύσκεψη με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου κατάλαβε ότι υπεύθυνοι δεν είναι μαθητές αλλά «εξωσχολικοί». Οι εκπαιδευτικοί ανέφεραν ότι χρόνια τώρα προσπαθούν να πείσουν για να τοποθετηθούν συστήματα ασφαλείας και περίφραξης στα σχολεία, αλλά κανείς δε συμφωνεί γιατί το κόστος είναι υπερβολικό και πέραν των δυνατοτήτων των σχολικών επιτροπών.

Το υπουργείο απευθυνόμενο στους διευθυντές, αναφέρεται σε όλα τα ζητήματα που αντιμετωπίζει σήμερα μία σχολική κοινότητα. Και προσθέτει: Η διεθνής εκπαιδευτική έρευνα δείχνει ότι η εμπιστοσύνη και η αίσθηση εμπιστοσύνης μεταξύ του προσωπικού, των μαθητών και της διεύθυνσης είναι πολύ σημαντικά στοιχεία για να μπορεί ο διευθυντής με άνεση να προωθεί ένα σύστημα συμμετοχικής ηγεσίας και δημοκρατικού πλουραλισμού στο σχολείο. Όμως, για να δημιουργηθεί αυτή η εμπιστοσύνη απαιτούνται ικανότητες διάγνωσης και κατοχής συναισθηματικών χαρακτηριστικών της προσωπικότητας από μέρους του διευθυντή, καθώς επίσης και μια βασική ικανότητα να συνδέει την εξουσία που του δίνει η θέση του με την προσωπικότητά του.

Το υπουργείο Παιδείας περιέγραψε λεπτομερώς περιπτώσεις καθημερινότητας στα σχολεία, δίδοντας και ενδεικτικές απαντήσεις, που έχουν στόχο να διαμορφώσουν το πλαίσιο σκέψης και προβληματισμού. Τα μέλη του Συμβουλίου επιλογής έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν και άλλες ερωτήσεις πέραν των ενδεικτικών. Η καινοτομία αυτή αποσκοπεί στην επιλογή των καλύτερων στελεχών εκπαίδευσης, όπως τονίζει το υπουργείο , στο πλαίσιο της αξιοκρατίας και της διαφάνειας που διέπει αυτή τη διαδικασία.