Μείωση του κατώτατου μισθού των νέων ζητά η Επιτροπή Σοφών – Τι αναφέρει το πόρισμα

Μείωση του κατώτατου μισθού των νέων ζητά η Επιτροπή Σοφών – Τι αναφέρει το πόρισμα

Αρκετά θετικά στοιχεία για τους εργαζόμενους και την εξέλιξή τους στην εργασιακή διαδικασία περιέχει το πόρισμα της επιτροπής Σοφών, το οποίο παραδόθηκε σήμερα στον υπουργό Εργασίας Γιώργο Κατρούγκαλο, με πιο σημαντικά σημεία του το ό,τι επαναφέρει τις συλλογικές συμβάσεις, βάζοντας τέλος στο άναρχο τοπίο των προσωπικών συμβάσεων των τελευταίων χρόνων, ενώ δεν αλλάζει τίποτα στο υφιστάμενο πλαίσιο για τις ομαδικές απολύσεις. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πόρισμα έχει διατηρηθεί η γραμμή των Ευρωπαίων σε σχέση με τα εργασιακά, ενώ το ΔΝΤ είναι απομονωμένο κατά 90%.

Ωστόσο, κανείς, τελικά δεν μπορεί να προβλέψει αν στην τελική διαπραγμάτευση θα έχει ανάμειξη το Διεθνές Νομισματικά Ταμείο. 

Τα κυρίαρχα σημεία του πορίσματος αναφέρονται στην επιστροφή των συλλογικών συμβάσεων, στην παραμονή στο υφιστάμενο πλαίσιο για τις ομαδικές απολύσεις, κάτι το οποίο θα μεταβληθεί, όταν γίνει αυτό μέσω της απόφασης του ευρωπαϊκού δικαστηρίου για όλη την Ευρώπη, ενώ εκτός πλαισίου βρίσκονται τα αιτήματα του ΔΝΤ για το εργοδοτικό Lock out και τις απεργίες. 

Η Επιτροπή συστήνει μεταξύ άλλων την κατάργηση του ισχύοντος καθεστώτος για τις ομαδικές απολύσεις και θεσμοθέτηση της δυνατότητας για εργασία μειωμένου ή και μηδενικού ωραρίου προκειμένου να αποτραπούν οι ομαδικές απολύσεις.

Κατρούγκαλος: Είναι πολύ κοντά στις ελληνικές θέσεις

Την ίδια στιγμή, θετικά διακείμενος με το πόρισμα εμφανίστηκε και ο υπουργός Εργασίας τονίζοντας, ωστόσο ότι ''δεν είναι δεσμευτικό και η διαπραγμάτευση θα είναι δύσκολη''.

Πρόσθεσε, δε,  ότι «είναι πολύ κοντά στις ελληνικές θέσεις» και, στην υπόθεση εργασίας να παραμείνει έτσι (χωρίς δηλαδή καμιά αλλαγή επί τα χείρω) θα το υπέγραφε αμέσως!

Όπως έχει αναφέρει το Newpost, για τον κατώτατο μισθό υπάρχει συμφωνία για την ύπαρξή του και θα είναι το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης μεταξύ των "κοινωνικών εταίρων".

Όσον αφορά στις συλλογικές συμβάσεις θεωρούνται αντιπροσωπευτικές «εφόσον καλύπτουν το 50% των εργαζομένων της διαπραγματευτικής μονάδας του κλάδου/επαγγέλματος», ενώ θα μπορεί η εργατική πλευρά να προσφεύγει στη Διαιτησία, ως έσχατο μέσο σε περίπτωση διαφωνίας.

Από εκεί και πέρα, απόλυτα θετικές με τις ελληνικές θέσεις, είναι οι αναφορές του Πορίσματος για το εργοδοτικό λοκ άουτ, και την απόφαση των Συνδικάτων στην προκήρυξη απεργιακών κινητοποιήσεων, ενώ η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου θα κρίνει το θέμα των ομαδικών απολύσεων.

Ο υπουργός Εργασίας ανέφερε ακόμα ότι οι ελληνικές θέσεις θα στηριχθούν στην κοινή δήλωση των κοινωνικών εταίρων και στη ευρωπαϊκή χάρτα κοινωνικών δικαιωμάτων. "Στόχος είναι να μπει στην απομόνωση ο «ακραίος παίχτης» που είναι το ΔΝΤ".

Τι προτείνει αναλυτικά η Επιτροπή Σοφών για τα εργασιακά

Απεργίες 

Η ισχύουσα ελληνική νομοθεσία ρυθμίζει εκτενώς τις διαδικασίες για την κήρυξη απεργίας, καθώς δεν "βλέπει" την ανάγκη για αυστηρότερους κανόνες σχετικά με την απεργία και έγκειται στον Έλληνα νομοθέτη να καθορίσει τις προϋποθέσεις της νόμιμης απεργίας, σεβόμενος το συνταγματικό πλαίσιο.

Lock out 

Η Επιτροπή δεν "βλέπει" κάποιον επείγοντα λόγο για άρση της απαγόρευσης της ανταπεργίας (lockout, τονίζοντας ότι οι διατάξεις για τις εργατικές διαφορές στην Ελλάδα έχουν καθιερώσει μία ισορροπία δυνάμεων μεταξύ εργοδοτών και συνδικάτων–οι κανόνες τους είναι αποδεκτοί και από τα δύο μέρη. Χρειάζεται, ωστόσο, διευκρίνιση για το πως ο εργοδότης δικαιούται να μην πληρώσει τους μη απεργούς εργαζόμενους, εφόσον δεν μπορούν να συνεχίσουν την εργασία τους, επειδή λαμβάνει χώρα απεργία στην επιχείρηση ή εκμετάλλευση.

Ομαδικές απολύσεις

Η επιτροπή στο πόρισμά της τονίζει ότι πριν την πραγματοποίηση της ομαδικής απόλυσης, οι εργοδότες οφείλουν να προχωρήσουν καλόπιστα σε διαβούλευση και διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. 

Βάσει των οικονομικών δυνατοτήτων της επιχείρησης, θα πρέπει να σχεδιαστεί ένα κοινωνικό πλάνο που θα παρέχει αποζημίωση στους εργαζόμενους που ενδεχομένως θα μείνουν άνεργοι για ένα αβέβαιο χρονικό διάστημα. Θα πρέπει να παρέχεται επανεκπαίδευση στους εργαζόμενους που απολύονται, προκειμένου να ενισχυθούν οι πιθανότητες εύρεσης εργασίας. 

Οι ομαδικές απολύσεις θα πρέπει να ρυθμίζονται, λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία τους ως ένα λειτουργικό εργαλείο για την προσαρμογή των επιχειρήσεων σε περιόδους κρίσης. Το ισχύον σύστημα της προληπτικής διοικητικής έγκρισης συζητείται ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ισχύον σύστημα θα μπορούσε να καταργηθεί ή να αντικατασταθεί από ένα άλλο σύστημα εκ των προτέρων έγκρισης του σχεδίου απολύσεων.

Σε περιπτώσεις προσωρινής οικονομικής δυσχέρειας, η εργασία μειωμένου ωραρίου μπορεί να αποτρέψει τις ομαδικές απολύσεις. Ο εργαζόμενος θα πρέπει να λαμβάνει επίδομα ανεργίας από το δημόσιο ή το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης για τις ώρες που δεν μπόρεσε να εργαστεί. Μετά την πάροδο της κρίσης, ο εργοδότης θα μπορεί να προχωρήσει στην επανέναρξη της πλήρους δραστηριότητάς του με τη βοήθεια ενός έμπειρου εργατικού δυναμικού.

Κατώτατος μισθός

Σύμφωνα με την επιτροπή Σοφών, θα πρέπει να υπάρχει ένας νόμιμος κατώτατος μισθός λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές σχετικά με την ανάπτυξη, τις τιμές, την ανταγωνιστικότητα, την απασχόληση, την ανεργία, τα εισοδήματα και τους μισθούς.
Διατυπώνονται, ωστόσο, διαφωνίες στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων ως προς την αρμοδιότητα καθορισμού του ύψους και των αυξήσεων του κατώτατου μισθού, όσο και προς τη λειτουργία του κατώτατου μισθού των νέων, καθώς ένα μέρος της Επιτροπής προτείνει την αντικατάσταση του κατώτατου μισθού των νέων από ένα μειωμένο κατώτατο μισθό, βάσει εργασιακής εμπειρίας, με ανώτατη διάρκεια τα δύο έτη.

Συλλογικές συμβάσεις εργασίας

Οι αντιπροσωπευτικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας θα μπορούν να επεκτείνονται από το κράτος, κατόπιν αίτησης ενός από τα διαπραγματευόμενα μέρη σε κλαδικό ή ομοιοεπαγγελματικό επίπεδο. 

Οι συλλογικές συμβάσεις θεωρούνται αντιπροσωπευτικές, εφόσον καλύπτουν το 50% των εργαζομένων της διαπραγματευτικής μονάδας του κλάδου/επαγγέλματος. 
Όπως τονίζεται, η κυβέρνηση και οι κοινωνικοί εταίροι θα θεσμοθετήσουν ένα διοικητικό σύστημα που θα επιτρέπει τον αξιόπιστο έλεγχο του ποσοστού των εργαζομένων που αντιπροσωπεύεται στη διαπραγματευτική μονάδα.

Ένα μέρος της Επιτροπής προτείνει, επίσης, τη δυνατότητα επέκτασης, σε περιπτώσεις σοβαρών προβλημάτων στην αντίστοιχη αγορά εργασίας (υψηλός κύκλος εργασιών, υψηλό ποσοστό χαμηλόμισθων, στρέβλωση ανταγωνισμού), καθώς και σε περιπτώσεις δημοσίου συμφέροντος (π.χ. εισαγωγή συστήματος μαθητείας. Ένα άλλο μέρος της Επιτροπής θεωρεί πως η επέκταση πρέπει να είναι δυνατή μόνο σε περίπτωση που καλύπτεται το όριο του 50%.

Την ίδια στιγμή, διατυπώνεται διαφωνία στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων σχετικά με την αρχή της εύνοιας, καθώς από ένα μέρος της Επιτροπής υποστηρίζεται πως συλλογικές συμβάσεις εργασίας χαμηλότερου επιπέδου δεν μπορούν να αποκλίνουν επί τα χείρω εθνικών/κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, εκτός κι αν οι κοινωνικοί εταίροι προβλέπουν ρήτρες για συγκεκριμένα ζητήματα, οι οποίες επιτρέπουν προσωρινές αποκλίσεις σε περιπτώσεις επειγουσών οικονομικών/χρηματοοικονομικών αναγκών των επιχειρήσεων, ενώ άλλο μέρος της Επιτροπής θεωρεί πως η μισθολογική ευελιξία στο μικρο-επίπεδο είναι σημαντική. 

Η χρονική επέκταση, η μετενέργεια και η διάρκεια των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, αποφασίζονται από τους κοινωνικούς εταίρους και αν δεν ληφθεί σχετική απόφαση, η χρονική επέκταση πρέπει να διαρκεί έξι μήνες. Αν το δεύτερο ζήτημα δεν ρυθμιστεί στη συλλογική σύμβαση, η μετενέργεια πρέπει να καλύπτει όλους τους συμφωνηθέντες όρους εργασίας. Αν το τρίτο ζήτημα δεν ρυθμιστεί στη συλλογική σύμβαση, η συλλογική σύμβαση θα μπορεί να καταγγέλλεται με προειδοποίηση τριών μηνών.

Αν δεν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, οι όροι της συλλογικής σύμβασης μπορούν να καθορίζονται, μέσω διαιτησίας, κατά προτίμηση εφόσον και τα δύο μέρη συμφωνούν. Η μονομερής προσφυγή στη διαιτησία θα πρέπει να θεωρείται έσχατο μέσο, αφού καταδεικνύει έλλειψη εμπιστοσύνης. Το σύστημα διαιτησίας τροποποιήθηκε πρόσφατα και θα πρέπει να αξιολογηθεί, μέχρι το 2018, προκειμένου να εκτιμηθεί ο ρόλος της διαιτησίας στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.

Η διαπραγμάτευση των κοινωνικών εταίρων πρέπει να γίνεται από τους κοινωνικούς εταίρους, όπως και η ίση μεταχείριση υπαλλήλων και εργατοτεχνιτών, τη δια βίου μάθηση, την παραγωγικότητα, την καινοτομία και την ενσωμάτωση των νέων, λαμβάνοντας υπόψη τα κριτικά σχόλια που περιλαμβάνονται στην παρούσα έκθεση. Με δεδομένο πως ορισμένα από τα ως άνω ζητήματα συνδέονται στενά με στρατηγικές του κράτους για τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής οικονομίας και τη βελτίωση και του συστήματος επαγγελματικής επιμόρφωσης, η ενδυνάμωση ενός ουσιαστικού τριμερούς κοινωνικού διαλόγου είναι απαραίτητη. Σε αυτό το πλαίσιο, μία συζήτηση για τα προβλήματα του συνδικαλιστικού νόμου θα ήταν χρήσιμη. Ωστόσο, σε αυτό το πεδίο, δεν βλέπουμε κάποια αντίθεση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις ευρωπαϊκές πρακτικές.

Τέλος, στο πόρισμα των Σοφών αναφέρεται ότι ο ΟΑΕΔ πρέπει να εξετάσει την ανάπτυξη πρωτοβουλιών για την αποτελεσματικότερη επανένταξη των ανέργων και την προσέλκυση θέσεων εργασίας σε επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων καλά σχεδιασμένων επιδοτήσεων πρόσληψης με την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου».

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο