Τα χαϊκού ξεκίνησαν το ταξίδι τους από την Ιαπωνία τον 16ο αιώνα και έφτασαν στη χώρα μας, μέσω Γαλλίας. Κάθε χρόνο μαθητές δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων από τη Βόρεια Ελλάδα, γράφουν τα τρίστιχα ποιηματάκια χαϊκού, στη γαλλική γλώσσα, συμμετέχοντας στον διαγωνισμό του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης. Στον πιο πρόσφατο, 7ο διαγωνισμό συμμετείχαν 29 σχολεία (μεταξύ των οποίων 7 δημοτικά, περισσότερα από κάθε άλλη χρονιά), με 293 μαθητές, που έγραψαν 337 χαϊκού.

Όπως εξήγησε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η καθηγήτρια στο Γαλλικό Ινστιτούτο και «ψυχή» της διοργάνωσης, Μαριάνθη Πάσχου, το χαϊκού πρέπει να ξεκινάει με μια σύντομη πρόταση, να ακολουθεί μια πιο μεγάλη και να ολοκληρώνεται με μια σύντομη.

Στην Ιαπωνία, οι κανόνες επιβάλλουν οι στίχοι να είναι πέντε, εφτά και πέντε συλλαβές, ωστόσο για τα παιδιά που συμμετέχουν στον διαγωνισμό, πολλά από τα οποία είναι αρχάρια στα γαλλικά υπάρχει ελαστικότητα.

Το χαϊκού εμπνέεται από τη φύση και αποτυπώνει μια φευγαλέα έκπληξη. Ο ποιητής προσπαθεί να αποδώσει κάτι που τον εντυπωσιάζει, τον εκπλήσσει, κοιτάζοντας τη φύση.

Επιπλέον, πρέπει να είναι απλό, να γίνεται άμεσα κατανοητό από τον καθένα, ακόμα και τα παιδιά, χωρίς να απαιτεί δεύτερη ανάλυση.

Ο πρώτος διαγωνισμός έγινε το 2005 και μετά την επιτυχία του, δημιουργήθηκε η ιδέα να τυπωθούν τα ποιηματάκια σε καρτούλες, σαν εισιτήρια του μετρό και να γίνουν, έτσι, γνωστά σε περισσότερο κόσμο.

Ερωτηθείσα για το τι θυμάται πιο έντονα από τον διαγωνισμό, στέκεται στις μεγάλες πυρκαγιές στην Πελοπόννησο, το καλοκαίρι του 2009, που είχαν τόσο επηρεάσει τα παιδιά, που έβγαλαν την απόγνωση τους για την καταστροφή του δάσους, στον διαγωνισμό χαϊκού, που έγινε τον χειμώνα.

Η πιο συνηθισμένη δυσκολία για τα παιδιά είναι να καθυποτάξουν την ορμή των σκέψεων τους, στη λιτή φόρμα του χαϊκού. «Η αφαίρεση είναι αρκετά δύσκολη δουλειά, αλλά το λεξιλόγιο των παιδιών είναι περιορισμένο, θα χρησιμοποιήσουν τις λέξεις που θα τους δώσει ο καθηγητής και μόνο αυτές», ανέφερε η κ. Πάσχου.

Υπεύθυνη για τη συμμετοχή έξι δημοτικών σχολείων του νομού Μαγνησίας, στον τελευταίο διαγωνισμό, ήταν η καθηγήτρια Γαλλικών, Αφροδίτη Καραγεωργίου, που δηλώνει περήφανη για τη διάκριση που πέτυχαν 5 από τους μαθητές της που αποδεικνύει, όπως αναφέρει, ότι «και στο δημόσιο σχολείο μπορεί να γίνει δουλειά».

Τα χαϊκού, που είχαν ως θέμα το δάσος, δουλεύθηκαν μέσα στην τάξη, σε δύο διδακτικές ώρες. Κατόπιν, η κ. Καραγεωργίου διόρθωσε τα γραμματικά και συντακτικά λάθη και ανακάλυψε μεταξύ των ποιημάτων και μερικά αριστουργήματα, όπως είπε.

Σημείωσε ότι τα παιδιά διασκέδασαν με την διαδικασία και έμαθαν το λεξιλόγιο με ταχύτητα και όρεξη που η ίδια δεν είχε συναντήσει στα 12 χρόνια που διδάσκει γαλλικά.