current views are: 3

12 Ιουλίου 2019
Δημοσίευση06:17

112: Ο αριθμός που σώζει ζωές, αλλά όχι στην Ελλάδα – Γιατί η γραμμή έκτακτης ανάγκης έχει μείνει στο «συρτάρι»

Σήμερα αναμένεται να πραγματοποιηθεί η πρώτη πιλοτική λειτουργία του συστήματος της γραμμής έκτακτης ανάγκης 112 στο κέντρο συντονισμού της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί ειδική σύσκεψη με τους εκπρόσωπους των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας.

Δημοσίευση 06:17’
αρθρο-newpost

Σήμερα αναμένεται να πραγματοποιηθεί η πρώτη πιλοτική λειτουργία του συστήματος της γραμμής έκτακτης ανάγκης 112 στο κέντρο συντονισμού της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί ειδική σύσκεψη με τους εκπρόσωπους των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας.

Έχουν περάσει σχεδόν δύο χρόνια μετά τις φονικές πλημμύρες στη Μάνδρα και σχεδόν ένας χρόνος από την τραγωδία στο Μάτι και ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης «112» εξακολουθεί να βρίσκεται στο… συρτάρι, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να στείλει προειδοποιητικά μηνύματα στους πολίτες. Εκτός λειτουργίας ήταν το «112» και κατά τη διάρκεια της πρωτοφανούς θεομηνίας στη Χαλκιδική, που κόστισε τη ζωή σε επτά ανθρώπους.

Σήμερα αναμένεται να πραγματοποιηθεί η πρώτη πιλοτική λειτουργία του συστήματος της γραμμής έκτακτης ανάγκης 112 στο κέντρο συντονισμού της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί ειδική σύσκεψη με τους εκπρόσωπους των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας.

Ο γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς ανέφερε, μιλώντας στην ΕΡΤ ότι σήμερα θα γίνει η πρώτη μεγάλη δοκιμή του πανευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης 112, «έτσι ώστε κάτι που είναι αυτονόητο, χρήσιμο και μπορεί να σώσει ζωές σε λίγο χρονικό διάστημα να γίνει πραγματικότητα». To ιδιο τόνισε και στην ενημέρωσή του ο Υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος

«Ήδη έχει παρέμβει ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, θα γίνουν την Παρασκευή οι δοκιμές, νομίζω ότι και αυτό μπαίνει σε τροχιά να αρχίσει να λειτουργεί κανονικά».

Ωστόσο, το σύστημα θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία στο τέλος του 2019, καθώς τότε θα είναι έτοιμο να παραδοθεί το έργο της γραμμής έκτακτης ανάγκης 112, σύμφωνα με την πληροφόρηση που παρείχε η διοίκηση της εταιρείας Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. στον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη. Ο ίδιος βρέθηκε την Πέμπτη στις εγκαταστάσεις της εταιρείας και ενημερώθηκε για την πορεία του έργου.

Η πιλοτική δοκιμή για τον αριθμό 112 θα γίνει στο Αρχηγείο της Πυροσβεστικής, παρουσία του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, στην ενημέρωση για τη φονική κακοκαιρία που σάρωσε τη Χαλκιδική ανέφερε πως άμεση προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι η λειτουργία του αριθμού 112, του αριθμού έκτακτης ανάγκης που λειτουργεί σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, εκτός από την Ελλάδα και τη Μάλτα.

Μάλιστα, ο κ. Πέτσας άφησε σαφείς αιχμές στην κυβερνητική περίοδο ΣΥΡΙΖΑ και στην αδράνεια που είχε επιδείξει για την ενεργοποίηση του αριθμού ακόμη και μετά την πυρκαγιά στο Μάτι. «Δεν θέλω να θυμίσω προηγούμενες δηλώσεις της προηγούμενης κυβέρνησης στο διάστημα από την καταστροφική ημέρα στο Μάτι μέχρι και σήμερα. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ότι δεν λειτουργεί το σύστημα. Και εμείς θα κάνουμε τα πάντα για να λειτουργήσει άμεσα» ήταν το επικριτικό σχόλιό του.

Από την πλευρά της η τέως υπουργός Προστασίας του Πολίτη Ολγα Γεροβασίλη σε δηλώσεις της, μετακύλισε τις ευθύνες για την καθυστέρηση λειτουργίας του αριθμού 112 στην κυβέρνηση Σαμαρά και στον τότε «κακό σχεδιασμό», ισχυριζόμενη ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν υποχρεωμένη να προχωρήσει «σε επανασχεδιασμό».

Πάνω από 10 χρόνια στο… συρτάρι

Μπορεί το 112 να είναι το μοναδικό σύστημα προειδοποίησης των πολιτών σε περίπτωση εκδήλωσης ακραίων καιρικών φαινομένων, ωστόσο είναι στο συρτάρι εδώ και πάνω από μια δεκαετία και δεν λειτουργεί.

Το 112 βρίσκεται ακόµα σε πιλοτικό στάδιο, µε αποτέλεσµα η χώρα µας να εξακολουθεί να κατέχει την τελευταία θέση µεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών ως προς τον χρόνο εντοπισµού του καλούντος για βοήθεια, ο οποίος, σύµφωνα µε την έκθεση εφαρµογής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, φτάνει τα 261 δευτερόλεπτα ή περισσότερα από 4 κρίσιµα λεπτά!

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το έργο επρόκειτο να χρηματοδοτηθεί από την προηγούμενο προγραμματική περίοδο 2007-2013, ωστόσο λόγω καθυστερήσεων στην υλοποίησή του, χρειάστηκε να ενταχθεί και στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.

Εκτοτε βρήκε… µπροστά της σειρά εµποδίων, µε τους εµπλεκόµενους να µιλούν για νοµοθετικά κενά, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, κωλυσιεργία των παρόχων, αλλά και τη γνωστή… ταχύτητα του Δηµοσίου, που οδήγησαν σε καθυστερήσεις για τις οποίες η χώρα µας είχε ήδη δεχθεί αυστηρή επιστολή από την αρµόδια για την Ψηφιακή Οικονοµία επίτροπο, Μαρίγια Γκάµπριελ.

112, σώζει ζωές σε όλες τις χώρες εκτός από Ελλάδα και Μάλτα

Τον Φεβρουάριο του 2019, λίγους μήνες με τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι, ολοκληρώθηκε από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες η συλλογή και επεξεργασία των δεδομένων για την εφαρμογή του αριθμού έκτακτης ανάγκης 112 στις 28 χώρες μέλη της ΕΕ.

Στο έγγραφο εργασίας που προέκυψε από τη συλλογή δεδομένων, η Επιτροπή Επικοινωνιών της Κομισιόν τον Φεβρουάριο του 2019 διατυπώνει ένα τραγικό εύρημα για την Ελλάδα: είναι μία από τις δύο χώρες μέλη της ΕΕ (η άλλη είναι η Μάλτα) που δεν δηλώνουν γενικότερα κάποιο σύστημα προειδοποίησης του κοινού. Στα ευρωπαϊκά χαρτιά η χώρα μας δεν προειδοποιεί τους πολίτες για έκτακτες ανάγκες ούτε με μηνύματα μέσω τηλεοπτικών ή ραδιοφωνικών μέσων, ούτε με εφαρμογές προειδοποίησης από social media, ούτε με κάποιο ειδικό λογισμικό, ούτε καν με σειρήνες…

Τα δεδομένα που κλήθηκαν οι χώρες μέλη να παρέχουν στην Επιτροπή Επικοινωνιών προορίζονταν για την αξιολόγηση και τη βελτιστοποίηση της πρόσβασης του κοινού σε υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Όπως αναφέρεται στο ευρωπαϊκό έγγραφο, «αυτό το έτος (σ.σ. 2018) όλα τα κράτη μέλη απάντησαν στο ερωτηματολόγιο της Επιτροπής Επικοινωνιών.

Ωστόσο, πολλές από τις απαντήσεις που ελήφθησαν δεν ήταν πλήρεις ή έδειξαν ρητά ότι ορισμένα στοιχεία δεν ήταν διαθέσιμα».

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσαν οι χώρες μέλη της ΕΕ –ανάμεσά τους και η Ελλάδα που παρείχε στοιχεία στην Επιτροπή Επικοινωνιών- προέκυψε ότι 26 κράτη ανέφεραν ότι υπάρχει τουλάχιστον ένα σύστημα δημόσιας προειδοποίησης εν λειτουργία στο έδαφός τους. Οι περισσότερες χώρες μέλη, δεκαέξι τον αριθμό, έχουν ανεπτυγμένο δίκτυο σειρήνων για την προειδοποίηση του κοινού. Δέκα χώρες μέλη έχουν συστήματα προειδοποίησης με τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά μηνύματα ή και με μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Πέντε χώρες χρησιμοποιούν συγκεκριμένες εφαρμογές λογισμικού, άλλες πέντε ειδοποιήσεις μέσω SMS και άλλες τέσσερις προηγμένα συστήματα γεωεντοπισμού και ειδοποίησης των χρηστών μέσω του δικτύου κινητής τηλεφωνίας. «Όλα τα κράτη μέλη ανέφεραν ένα ανεπτυγμένο σύστημα δημόσιας προειδοποίησης εκτός από τη Μάλτα και την Ελλάδα», αναφερόταν στο ευρωπαϊκό έγγραφο. Στα στοιχεία που παρείχαν οι ευρωπαϊκές χώρες στην Επιτροπή Επικοινωνιών, περιλαμβάνονταν και οι προθέσεις τους σχετικά με το πώς σκοπεύουν να αναβαθμίσουν και να αναπτύξουν περαιτέρω τα συστήματα δημόσιας προειδοποίησης την επόμενη διετία.

Για παράδειγμα, η Βουλγαρία δήλωσε από την πλευρά της ότι θα επεκτείνει την κάλυψη του ήδη υπάρχοντος συστήματος των σειρήνων, ενώ η Κύπρος ότι θα προχωρήσει σε αναβαθμίσεις σε κινητά δίκτυα και εφαρμογές λογισμικού. Η Τσεχία ανακοίνωσε προειδοποίηση μέσω SMS, η Ισπανία με συστήματα κινητής τηλεφωνίας, SMS ή εφαρμογών, η Λετονία επίσης με συστήματα κινητής τηλεφωνίας αλλά και ειδικές εφαρμογές λογισμικού για τελικούς χρήστες με προβλήματα ακοής. Ακόμα, η Φινλανδία θα αναπτύξει εφαρμογές λογισμικού, η Γαλλία συστήματα που λειτουργούν με κινητή τηλεφωνία, η Κροατία συστήματα κινητής τηλεφωνίας και social media, η Σλοβενία με συστήματα κινητής τηλεφωνίας. Ακόμα και η Μάλτα, που μαζί με την Ελλάδα μνημονεύονταν ως οι χώρες που δεν δήλωσαν συστήματα προειδοποίησης, ανακοίνωσε ότι την επόμενη διετία θα αναπτύξει σύστημα με SMS.

Η Ελλάδα και πάλι δεν ανέφερε τίποτα. Και αυτό ενώ μετά την φονική πυρκαγιά στο Μάτι και αφού επιχείρησε να μεταθέσει τις ευθύνες για την επταετή τότε καθυστέρηση του 112 αποκλειστικά και μόνο στους προηγούμενους, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας δήλωνε σε ανακοίνωσή της: «Το Έργο αυτή τη στιγμή υλοποιείται κανονικά και, βάσει του χρονοδιαγράμματος, το νέο “112” αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2019, ενώ γίνεται προσπάθεια για ταχύτερη υλοποίηση».

Στις 11 Φεβρουαρίου 2019, την ίδια ακριβώς ημέρα που κυκλοφόρησε το έγγραφο της Επιτροπής Επικοινωνιών της Κομισιόν, ο τότε τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη Μάξιμος Χαρακόπουλος και η τότε τομεάρχης Ψηφιακής Πολιτικής της ΝΔ Μισέλ Ασημακοπούλου υπέβαλλαν ερώτημα προς τους τότε αρμόδιους υπουργούς Όλγα Γεροβασίλη και Νίκο Παππά.

Όπως είχε γράψει το Newpost, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έστειλε υπηρεσιακή επιστολή, αναφέροντας ότι μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2019 δεν είχαν λάβει απάντηση στην από 18.07.2018 επιστολή που είχε στείλει η Επίτροπος για την Ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία στον τότε Αναπληρωτή Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, σχετικά με την εφαρμογή της υπηρεσίας 112 στην Ελλάδα. Στην τελευταία επιστολή φέρεται να αναφερόταν ότι υπάρχουν ενδείξεις μη αποτελεσματικής λειτουργίας του 112 στη χώρα μας και οι βουλευτές της ΝΔ υπέβαλαν ερώτηση σχετικά με το πότε θα τεθεί σε εφαρμογή το σύστημα.

Ωστόσο, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δεν απάντησε ποτέ στο ερώτημα των βουλευτών της ΝΔ.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής απάντησε σχεδόν ενάμιση μήνα μετά, αν και όπως φάνηκε, είχε ήδη έτοιμη την απάντηση μόλις λίγες ημέρες αφού είχε υποβληθεί η ερώτηση. «Σε απάντηση της (…) ερώτησης των Βουλευτών κ.κ. Α.Μ. Ασημακοπούλου και Μ. Χαρακόπουλου, επισυνάπτεται το (…) έγγραφο της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων», απάντησε ο κ. Παππάς στις 27 Μαρτίου 2019. Το έγγραφο που επισυναπτόταν είχε ημερομηνία 18 Φεβρουαρίου 2019, δηλαδή είχε συνταχθεί μία εβδομάδα μετά την ερώτηση.

«Στην Ελλάδα η αρμόδια Υπηρεσία για τη λειτουργία του πανευρωπαϊκού αριθμού εκτάκτου ανάγκης 112 είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (…) Πληροφορίες για την ολοκλήρωση του εν λόγω έργου και την αναβαθμισμένη λειτουργία του 112, μπορεί να δώσει η ΓΓΠΠ, στην οποία αναφέρονται αποκλειστικά και οι αναφερόμενες επιστολές», επισημαινόταν στην απάντηση της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, επιβεβαιώνοντας επί της ουσίας την «δυσαρέσκεια» των ευρωπαίων αρμοδίων για το θέμα. Μερικές εβδομάδες μετά την απάντηση του Νίκου Παππά στους βουλευτές της ΝΔ, το ΚΙΝΑΛ με ανακοίνωσή του στα μέσα Μαΐου έκανε λόγο για «έλλειμμα πολιτικής προστασίας στην πράξη». Όπως σημείωσε ανάμεσα σε άλλα, «παρότι η χώρα έλαβε 4 εκατομμύρια ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης 112 δεν λειτουργεί ακόμη στην Ελλάδα». Από εκείνη την ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Προστασίας του Πολίτη, το καλοκαίρι του 2018, όπου αναφερόταν ότι το σύστημα 112 θα λειτουργεί πλήρως στις αρχές του 2019, «ίσως και γρηγορότερα», δεν υπήρξε κάποια άλλη επίσημη ενημέρωση.

Πώς χρησιμοποιείται το «112»

Ο αριθμός 112 είναι ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης. Χρησιμοποιείται για δωρεάν κλήση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης σε όλες τις χώρες της ΕΕ.

Στον αρχικό σχεδιασμό – όπως είχε ανακοινώσει πέρυσι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας – δεν είχε προβλεφθεί η δυνατότητα γεωεντοπισμού, δηλαδή η αυτόματη απεικόνιση με ακρίβεια της πληροφορίας της θέσης καλούντος αλλά ούτε και η αποστολή μηνυμάτων (SMS) από τη Γενική Γραμματεία στα κινητά τηλέφωνα των πολιτών που βρίσκονται σε κίνδυνο λόγω μιας φυσικής καταστροφής.

Στην Ελλάδα, το 112 λειτουργεί όλο το 24ωρο και συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης με την Αστυνομία, τo Πυροσβεστικό Σώμα, το ΕΚΑΒ.

Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το «112» απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.

Η κλήση προς το «112» είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM).

Η κλήση προς το «112» μπορεί να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα.

Ο αριθμός «112» λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το «112» πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής).

Επιπλέον, η κλήση στο «112» παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος.


σχετικα αρθρα