ΕΛΛΑΔΑ

«Αυτά τα καλώδια με ανατριχιάζουν» έλεγε ο πιλότος του μοιραίου ελικοπτέρου - Είχε ζητηθεί σήμανση 1,5 χρόνο πριν την τραγωδία

Δημοσίευση 21 Αυγούστου 2019, 20:00 / Ανανεώθηκε 21 Αυγούστου 2019, 20:03
Facebook Twitter Whatsapp

Τα καλώδια-παγίδα και το ελικοδρόμιο-αλάνα

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Πλήθος ερωτήματα έχει εγείρει η τραγωδία με το ελικόπτερο που κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στον Πόρο και το Γαλατά, που οδήγησε στον θάνατο τους τρεις επιβαίνοντες, με τους ειδικούς να προσπαθούν να εξακριβώσουν τα ακριβή αίτια. Την ίδια ώρα, όπως προκύπτει είχε ζητηθεί σήμανση των καλωδίων, πάνω στα οποία χτύπησε το ελικόπτερο πέρυσι τον Μάιο, ενώ εντύπωση προκαλούν οι καταγγελίες ότι το ελικοδρόμιο δεν είχε άδεια.

«Το γνώριζε το σημείο και σε πολλές συζητήσεις μας έλεγε «αυτά τα καλώδια εκεί στον Πόρο με ανατριχιάζουν» δήλωσε ο γιος του άτυχου πιλότου του ελικοπτέρου, προσθέτοντας πως: «Και αυτά ήταν τα καλώδια που του κόστισαν τη ζωή.Το ελικοδρόμιο είναι χωράφι, δεν υπάρχει τίποτα, δεν υπάρχει σήμανση και πόσες φορές μου έλεγε ότι είναι επικίνδυνο δεν τηρεί τίποτα από αυτά που θα έπρεπε να τηρούσε».

Σύμφωνα με τον ίδιο συνάδελφοι του πατέρα του που είδαν το διαθέσιμο υλικό από την πτώση του ελικοπτέρου το απόγευμα της Τρίτης είπαν στην οικογένεια «το ελικόπτερο έπεσε 300 μέτρα από το σημείο που απογειώθηκε. Σε αυτά τα μέτρα έπρεπε να πάρει ύψος 100 ποδών και από τα βίντεο που φάνηκε ότι δεν μπορούσε να πάρει ύψος».

Είχαν προειδοποιήσει για τα καλώδια της ΔΕΗ

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», ήδη από τον Μάιο του 2018 είχε εντοπιστεί η επικινδυνότητα των καλωδίων που συνδέουν την Πελοπόννησο με τον Πόρο.

Θεωρώντας ότι τα καλώδια που βρίσκονται σε ύψος 80 – 100 μέτρων συνιστούν κίνδυνο τόσο κατά την προσέγγιση όσο και κατά την αποχώρηση ελικοπτέρων από τον Γαλατά, σύμφωνα με πληροφορίες, τον Μάιο του 2018 ο τότε πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, Αθανάσιος Μπίνης, ζητούσε με έγγραφό του προς τους αρμόδιους φορείς την τοποθέτηση στα καλώδια ειδικών ανακλαστήρων, ώστε να προειδοποιούνται οι πιλότοι.

Είχε προηγηθεί αυτοψία των επιθεωρητών στην περιοχή και είχε προκριθεί το μέτρο των ανακλαστήρων, καθώς η υποβρυχιοποίηση των καλωδίων είναι πολυδάπανη και χρονοβόρα.

Ο ΔΕΔΔΗΕ πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, υποστηρίζει ότι ποτέ δεν έγινε αποδέκτης τέτοιου αιτήματος.

Χωρίς άδεια το ελικοδρόμιο

Στο μεταξύ, φορείς και κάτοικοι του νησιού καταγγέλλουν ότι το ελικοδρόμιο του Γαλατά, από όπου απογειώθηκε το μοιραίο ελικόπτερο, λειτουργεί χωρίς άδεια και δίχως τις απαραίτητες πρόνοιες. Στην ουσία, όπως αναφέρουν, δεν πρόκειται τίποτα παραπάνω από μια αλάνα η οποία δεν είναι καν περιφραγμένη, με συνέπεια να είναι ελεύθερα προσβάσιμη.

Μάλιστα, καταγγέλλουν πως ο συγκεκριμένος χώρος δεν διαθέτει ούτε τον κατάλληλο φωτισμό ούτε την απαραίτητη σήμανση και βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τα καλώδια υψηλής τάσης στα οποία προσέκρουσε το μοιραίο ελικόπτερο.

Μιλώντας στην ΕΡΤ ο αντιδήμαρχος Πόρου, Γιώργος Κουτουζής, δήλωσε πως «υπάρχει ένας χώρος στην περιοχή Γαλατά, ο οποίος χωρίς να έχει άδεια απογειώνονται και προσγειώνονται ελικόπτερα, δεν υπάρχει όμως εγκεκριμένο ελικοδρόμιο».

Όπως επεσήμανε ο ίδιος, «με δική τους ευθύνη οι ιδιωτικές εταιρείες και χωρίς να υπάρχει αδειοδοτούμενο ελικοδρόμιο ανεβοκατεβάζουν ελικόπτερα. Το γεγονός έχει γίνει γνωστό και έχει καταγγελθεί στις αρμόδιες Αρχές, από τις δημοτικές Αρχές του νησιού, ωστόσο δεν άλλαξε κάτι».

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Τροιζηνίας, Κώστας Καραγιάννης, τόνισε επίσης πως το ελικοδρόμιο του Γαλατά δεν ήταν αδειοδοτημένο.

Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό «ΑΝΤ1», ο επικεφαλής της δημοτικής αρχής υποστήριξε ότι ο χώρος του ελικοδρομίου δεν ήταν ασφαλής ούτε για την προσγείωση ούτε για την απογείωση.

Όπως εξήγησε, κατασκευάστηκε το 1987-1988 από το πρώην Λιμενικό Ταμείο Πόρου, ενώ ουδέποτε δόθηκε άδεια από τη δημοτική αρχή. «Ο χώρος αυτός δεν μπορούσε να πάρει τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις και ως εκ τούτου, δεν ήταν ασφαλής» έσπευσε να προσθέσει ο κ. Καραγιάννης.

Διαμήνυσε δε, ότι «κανένας δεν το συντηρούσε», διευκρινίζοντας ότι «ουδέποτε ασχολήθηκα με το ελικοδρόμιο». «Η προσβασιμότητα και η χρήση του είναι πολύ δύσκολη και εκπλήσσομαι που οι χειριστές το χρησιμοποιούν» συνέχισε, στο ίδιο πλαίσιο.

Εξήγησε, τέλος, ότι το ελικοδρόμιο βρίσκεται σε κοινόχρηστο χώρο και δεν ανήκει στον δήμο Τροιζηνίας.

Ανθρώπινο λάθος ή μηχανικό πρόβλημα; - Είχαν προειδοποιήσει για τα καλώδια

Τα ακριβή αίτια της τραγωδίας αναμένεται να φέρει στο «φως» το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Ασφαλείας Πτήσεων προκειμένου να διαπιστωθεί εάν το δυστύχημα οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος ή μηχανικό πρόβλημα.

Τα αποτελέσματα των ερευνών θα μεταβιβαστούν προς εκτίμηση και αξιολόγηση στην Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας.

Σύμφωνα με την Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων είναι πρώιμο το στάδιο της διερεύνησης των αιτιών και η διαδικασία είναι σε εξέλιξη.

Ωστόσο, πληροφορίες κάνουν λόγο για μηχανική βλάβη στο ελικόπτερο, το οποίο σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί μέχρι στιγμής, προσέκρουσε σε καλώδια της ΔΕΗ, ακολούθησε έκρηξη και μετά σημειώθηκε η συντριβή στη θάλασσα.

Το χρονικό του δυστυχήματος

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σε ανακοίνωσή της καταγράφεο το χρονικό του δυστυχήματος.

"Το ελικόπτερο τύπου Agusta A109 με κατατεθειμένο σχέδιο πτήσης, προερχόμενο από Κρανίδι με προορισμό το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και με ενδιάμεση στάση την περιοχή του Γαλατά για να παραλάβει δύο επιβάτες, έχασε την επαφή του με τον Πύργο Έλεγχου Αθηνών και άμεσα κινητοποιήθηκαν οι αρχές για τον εντοπισμό του.

Συγκεκριμένα στις 15:32 τοπική ώρα ο πιλότος του ελικοπτέρου επικοινώνησε με την προσέγγιση Αθηνών και ανακοίνωσε ότι σε μερικά λεπτά αναχωρεί από Γαλατά, μετά από αυτή την συνομιλία χάθηκε η οποιαδήποτε επικοινωνία με το κέντρο.

Η ΥΠΑ από την στιγμή που δεν είχε επικοινωνία με το πτητικό μέσο ενημέρωσε το Ενιαίο Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης καθώς και την Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων δίνοντας το τελευταίο στίγμα του ελικοπτέρου για να προχωρήσουν τις διαδικασίες έρευνας και διάσωσης των επιβαινόντων.

Το πολίτικο ελικόπτερο ανήκει στην εταιρεία ifly η όποια εδρεύει στην Πάχη Μεγάρων. Η Υπηρεσία μας θα αναμένει τα αποτελέσματα από την Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων.

Για το αεροπορικό δυστύχημα εκφράζουμε τα συλλυπητήρια μας στις οικογένειες των επιβαινόντων και του πιλότου.