current views are: 13

24 Φεβρουαρίου 2020
Δημοσίευση08:43

Guardian για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: «Υπερηφάνεια», επιχείρημα για τη Βρετανία, επιχείρημα όμως και για την Ελλάδα

«O Λόρδος Έλγιν, ήθελε μόνο να βγάλει κέρδος από τη ματαιοδοξία της αυτοκρατορικής Βρετανίας»

Δημοσίευση 08:43’

«O Λόρδος Έλγιν, ήθελε μόνο να βγάλει κέρδος από τη ματαιοδοξία της αυτοκρατορικής Βρετανίας»

Μετά τους Sunday Times, υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα τάσσεται σε άρθρο γνώμης o Guardian.

«Μια κυβέρνηση που τονίζει τη σημασία της εθνικής υπερηφάνειας θα πρέπει να κατανοήσει το αίτημα της Ελλάδας» αναφέρεται χαρακτηριστικά στη λεζάντα του άρθρου.

Το άρθρο ξεκινά με το ερώτημα προς την κυβέρνηση Τζόνσον που υποστηρίζει ότι η αποχώρηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί μέσο για να μπορέσει η Βρετανία να ανακτήσει τον έλεγχο της μοίρας της και την υπερηφάνειά της: «Οπότε τι στάση θα πρέπει να πάρει αυτή η ανοιχτή, φιλική και “παγκόσμια” Βρετανία απέναντι στις νέες ελληνικές αιτιάσεις για την αποκατάσταση των γλυπτών του Παρθενώνα;».

«Η Ελλάδα, με τη στήριξη της Ιταλίας, έχει εισάγει ένα σημείο στο προσχέδιο του κειμένου των διαπραγματεύσεων για την εμπορική συμφωνία με τη Βρετανία. Ζητά την επιστροφή “των παρανόμως αφαιρεθέντως πολιτισμικών αντικειμένων” στις χώρες προέλευσης. Δεν αναφέρει τα γλυπτά και η κίνηση αυτή κατευθύνεται στο παράνομο εμπόριο αρχαιοτήτων σε οίκους δημοπρασίας στο Λονδίνο. Αλλά αν παραμείνει στο επίσημο κείμενο που θα αποκαλυφθεί αυτή την εβδομάδα θα αποτελεί ένα μέσο για νέα πίεση προς το Λονδίνο» αναφέρει η βρετανική εφημερίδα.

Ο Guardian υπενθυμίζει ότι οι θιασώτες της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα τις περισσότερες φορές επικαλούνται τα ποιήματα του Λόρδου Βύρωνα και το πάθος του στις αρχαίες αυτοκρατορίες προσθέτοντας ότι «σε αντίθεση ο παρομοίως υπεύθυνος για τη μεταφορά των γλυπτών στη Βρετανία, ο Λόρδος Έλγιν, ήθελε μόνο να βγάλει κέρδος από τη ματαιοδοξία της αυτοκρατορικής Βρετανίας».

«Έχοντας εξασφαλίσει την άδεια από του Οθωμανούς κατακτητές της Ελλάδας για να αφαιρέσει σχεδόν τα μισά γλυπτά, τα πούλησε στο κοινοβούλιο για 35.000 λίρες το 1816. Ο Έλγιν έπεισε τη βρετανική κυβέρνηση – που πανηγύριζε για τον θρίαμβο επί του Ναπολέοντος στο Βατερλό – ότι το να αποκτήσει τα γλυπτά θα ενίσχυε τη διεθνή φήμη και το πρεστίζ της Βρετανίας», συνεχίζει το άρθρο.

«Αυτή η προφανής ύβρις επιστρέφει με το Brexit, αν κρίνει κανείς από τις εχθρικές απαντήσεις για την ελληνική παρέμβαση», σημειώνει το άρθρο υπενθυμίζοντας την αρνητική απάντηση της κυβέρνησης της Βρετανίας δια του εκπροσώπου της ότι «αυτό (σ.σ. η επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα) δεν πρόκειται να συμβεί»

«Το συνηθέστερο επιχείρημα για την παραμονή των γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο βασίζεται στο στάτους του ως ένος παγκοσμίου ιδρύματος που παρουσιάζει τους θησαυρούς του κόσμου στον κόσμο. Αλλά για μια κυβέρνηση τόσο καχύποπτη απέναντι στις “κοσμοπολίτικες” αξίες, αυτό αποτελεί μια περίεργη θέση. Οι οπαδοί του Brexit συνεχώς τονίζουν τη σημασία της κυριαρχίας, την αυτοεκτίμηση του έθνους και την υπερηφάνεια για τα προηγούμενα επιτεύγματα. Αυτό που αποτελεί επιχείρημα για τη Βρετανία είναι σίγουρα επιχείρημα και για την Ελλάδα. Η αποκατάσταση των γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα θα αποτελέσει την αναγνώριση του νόμιμου δικαιώματος μια φίλης ευρωπαϊκής χώρας στην κατανόηση του εαυτού της μετά το οικονομικό χτύπημα που δέχθηκε για πάνω από μια 10ετία. Σίγουρα θα έρχεται σε αντίθεση με το επιχείρημα ότι η Βρετανία έχει τόσο μαγευτεί από την χαμένη δική της αυτοκρατορία που δεν μπορεί να αποκαταστήσει μια παλία αδικία. Ως ένα κομμάτι των μηνυμάτων μετά το Brexit, αυτό απαιτεί κάτι περισσότερο από τα αστεία που έκανε ο εκπρόσωπος της βρετανικής κυβέρνησης» καταλήγει το άρθρο του Guardian.


σχετικα αρθρα