«Συντριπτικό πλήγμα στη δημόσια και δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση», επιφέρει το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, υποστηρίζει σε ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ.
Οι καθηγητές μέσης εκπαίδευσης επισημαίνουν, μεταξύ άλλων, ότι είναι αρνητικό το γεγονός ότι «μεθοδεύεται η ψήφιση μέσα στο καλοκαίρι με κλειστά πανεπιστήμια. Ήδη η πανεπιστημιακή κοινότητα μέσα από τα θεσμικά της όργανα, αλλά και τις τοποθετήσεις των μελών της και των συλλογικών τους φορέων, απορρίπτει σχεδόν καθολικά αυτό το νομοσχέδιο».

Οι καθηγητές αναφέρονται λεπτομερώς στις διατάξεις του νομοσχεδίου σημειώνοντας ότι: «Σχεδιάζεται ένα κατ΄ επίφαση πανεπιστήμιο, που δεν θα είναι πλέον ούτε δωρεάν, ούτε δημόσιο, ούτε πανεπιστήμιο. Παύει να είναι πανεπιστήμιο πρώτα από όλα σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο. Διαμορφώνεται ένα εκπαιδευτήριο παροχής επαγγελματικής κατάρτισης με δίδακτρα.

Με «σχολές - χυλό» και εξατομικευμένο, πολυδιασπασμένο πρόγραμμα μονοετών, διετών και τριετών σπουδών. Τα προγράμματα σπουδών και οι σχολές συγκροτούνται, συγχωνεύονται ή καταργούνται στη βάση της εξυπηρέτησης των αναγκών της αγοράς, δηλαδή των επιχειρηματικών συμφερόντων, τα οποία θα εγγυάται η πανίσχυρη αρχή διασφάλισης ποιότητας. Οι μαθητευόμενοι μάγοι του νεοφιλελευθερισμού με αλαζονεία επιχειρούν να καταργήσουν τα επιστημονικά αντικείμενα χωρίς φυσικά να εξηγήσουν τι θα υπάρχει στη θέση, λ.χ., της φυσικής, της ιστορίας ή της αρχιτεκτονικής. Την ίδια στιγμή όμως το νομοσχέδιο προβλέπει και «θύλακες» αριστοκρατικών προγραμμάτων σπουδών για την οικονομική-πολιτική και επιστημονικής ελίτ της χώρας».

Επίσης οι καθηγητές τονίζουν: «Σε αυτές τις συνθήκες η δημοκρατική αυτοδιοίκηση του πανεπιστημίου θεωρείται βάρος και αναχρονισμός, και αντικαθίσταται από τον ασφυκτικό κρατικό και επιχειρηματικό έλεγχο. Θεσμοθετείται το πανίσχυρο συμβούλιο, που επιλέγεται με αδιαφανείς διαδικασίες, ο μάνατζερ-αφεντικό, ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζονται τα συλλογικά όργανα του πανεπιστημίου και γίνονται καθοριστικές παρεμβάσεις στη λειτουργία των φοιτητικών συλλόγων. Η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και η ριζική ανατροπή του εργασιακού καθεστώτος των διδασκόντων καταστρατηγούν την ακαδημαϊκή ελευθερία και τα δημοκρατικά δικαιώματα.

Η εισαγωγή του «προπαρασκευαστικού έτους», που προσθέτει ένα ακόμη φίλτρο ταξικής επιλογής στη συνέχιση των σπουδών, έρχεται να θυμίσει ότι το νομοσχέδιο αποτελεί συνέχεια των αντιεκπαιδευτικών και αποτυχημένων επιλογών στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που περιορίζουν τα μορφωτικά δικαιώματα, απαξιώνουν την παρεχόμενη εκπαίδευση και υποβαθμίζουν τον εκπαιδευτικό».

Οι καθηγητές όμως αναφέρονται και στις «επιπτώσεις» του νομοσχεδίου στα λύκεια και τονίζουν: «Οι αντιδραστικές αυτές αναδιαρθρώσεις λειτουργούν δεσμευτικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ειδικά στο λύκειο, το οποίο παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες παραμένει ένας εξεταστικός προθάλαμος για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η απαξίωση των σπουδών χωρίς μέλλον, η τυποποίηση που φέρνει το περιεχόμενο (τύπου ΙΕΚ), το μεγάλο κόστος χωρίς κατοχύρωση μας φέρνουν πιο κοντά σε κοινωνική απόρριψη του σχολείου και της παρεχόμενης γνώσης».

Τέλος η ΟΛΜΕ δηλώνει ότι θα βρεθεί δίπλα στην πανεπιστημιακή κοινότητα, τους διδάσκοντες, το διοικητικό και ερευνητικό προσωπικό, τους φοιτητές και σπουδαστές στην προσπάθεια να μην περάσει αυτό το νομοσχέδιο. Θα αναλάβει πρωτοβουλίες ενημέρωσης και διαλόγου προκειμένου να διαμορφωθεί ένα κίνημα παιδείας που θα ενώσει τον κόσμο της εκπαίδευσης και τους γονείς, τους εργαζόμενους και την κοινωνική πλειοψηφία στη μάχη για να ηττηθεί η πολιτική του Μνημονίου σε παιδεία και κοινωνία.