Οξύνεται το κλίμα μεταξύ της κυβέρνησης και της Fraport, με επίκεντρο της αντιπαράθεσης τα έργα αναβάθμισης των αεροδιαδρόμων στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Το νέο επεισόδιο στην αντιπαράθεση ήρθε σήμερα Τετάρτη, με τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη να διαμηνύει πως τα έργα θα προχωρήσουν, ειδάλλως το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να επιστρέψει μεγάλα χρηματικά ποσά στην Κομισιόν και να αποζημιώσει τους εργολάβους.

Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο κ. Σπίρτζης κατά η διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε στη ΔΕΘ τα έργα στο αεροδρόμιο είναι συγχρηματοδοτούμενα, ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ. «Αν δεν γίνει το έργο θα πρέπει να επιστρέψουμε μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς και σε αποζημιώσεις και ρήτρες στους εργολάβους. Το έργο έχει σχεδιαστεί από άλλες κυβερνήσεις, αλλά τα έργα ανήκουν σε αυτόν που τα πληρώνει. Στον ελληνικό λαό. Έχει γίνει μια ολοκληρωμένη μελέτη και θα προσεγγίσει τη δυναμικότητα που πρέπει να έχει το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Είναι ένα αεροδρόμιο που δεν εξυπηρετεί μόνο τη Θεσσαλονίκη αλλά και άλλες μεγάλες περιοχές» υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Ο ίδιος διερωτήθηκε δε, πώς «είναι δυνατόν ένας σύνδεσμος ξενοδόχων να λέει είμαστε προβληματισμένοι αν πρέπει να αυξηθεί η δυναμικότητα σε ένα αεροδρόμιο σε μια περιοχή» σημειώνοντας χαρακτηριστικά «αν δεν είναι πρωτοτυπία αυτό ποιο είναι;».

 Για το θέμα ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι «μετά από αίτημα της Fraport και της τοπικής κοινωνίας αναστάλθηκαν οι εργασίες για λίγους μήνες για να μην πέσουν μέσα στην τουριστική περίοδο» και επισήμανε: «Το κόστος το πληρώνει το ελληνικό Δημόσιο. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει θέμα στην κίνηση του αεροδρομίου μέσα στους μήνες από το Νοέμβριο μέχρι τον Μάρτιο. Δεν είναι τουριστική περίοδος».

Το χρονικό της αντιπαράθεσης

Ο νέος γύρος έντασης έρχεται έπειτα από τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Σπίρτζη ο οποίος επιβεβαίωσε πως οι σχέσεις της κυβέρνησης με τη γερμανική εταιρεία δεν είναι στο καλύτερο δυνατό επίπεδο.

Ως γνωστό, η κυβέρνηση επιμένει στην πραγματοποίηση των έργων αναβάθμισης τμήματος των δύο διαδρόμων προσγειώσεων/απογειώσεων του αεροδρομίου "Μακεδονία", ενώ η διαχειρίστρια του αερολιμένος, διαφωνεί, όπως και τοπικές αρχές, που υποστηρίζουν ότι αν τα έργα ξεκινήσουν το φθινόπωρο, όπως έχει προγραμματιστεί, η δυνατότητα εξυπηρέτησης επιβατών θα μειωθεί κατά 75%, με ό,τι αυτό σημαίνει για τον τουρισμό και την απασχόληση.

Πέραν τούτου, ο κ. Σπίρτζης άφησε αιχμές για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται και τα υπόλοιπα αεροδρόμια η Fraport. «Η κοινοπραξία, (…), μέχρι στιγμής δεν έχει δώσει καλά δείγματα γραφής, δεν έχει λειτουργήσει καλύτερα τα αεροδρόμια από ό,τι τα λειτουργούσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Η Fraport δεν έχει προχωρήσει στις επενδύσεις που όφειλε να προχωρήσει, ενώ έχουμε προβλήματα ακόμη και με την καθαριότητα στις τουαλέτες, που είναι σε πολλά αεροδρόμια χειρότερη, από αυτά που βλέπαμε και υπήρχαν στο παρελθόν», τόνισε χαρακτηριστικά.

Η εταιρεία απάντησε στον υπουργό σημειώνοντας πως «τόσο η κυβέρνηση, όσο και οι αρμόδιοι φορείς ήταν πλήρως ενημερωμένοι για το χρονοδιάγραμμα της υλοποίησης του επενδυτικού μας προγράμματος, του οποίου το ύψος θα αγγίξει τα 400 εκατομμύρια ευρώ -πέραν του 1,234 δισ. ευρώ που έχει ήδη καταβληθεί. Τα έργα αυτά αναμένεται να ξεκινήσουν βάσει του αρχικού προγραμματισμού το φθινόπωρο».

Συγκεκριμένα, για το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ανέφερε: «Σχετικά με τις προγραμματισμένες από το 2006 εργασίες αναβάθμισης στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» (διασταύρωση του Διαδρόμου 16/34 με τον Διάδρομο 10/28), η Fraport Greece κρίνοντας βάσιμη την ανησυχία των τοπικών φορέων και των αεροπορικών εταιρειών σχετικά με τις επιπτώσεις της υλοποίησης των συγκεκριμένων έργων κατά τη θερινή περίοδο, είχε στηρίξει, πριν από σχεδόν έναν χρόνο, το αίτημα τους για παράταση της έναρξής τους».