Ανεξέλεγκτες διαστάσεις έχει πάρει οικολογική ρύπανση που προκάλεσε η βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» που μετέφερε πάνω από 2.500 τόνους επεξεργασμένο πετρέλαιο, την περασμένη Κυριακή.

Παρότι στην αρχή το κύμα πετρελαίου είχε καλύψει τις ακτές της Σαλαμίνας, μεγάλα κομμάτια της πετρελαιοκηλίδας έφτασαν την Τρίτη στην Πειραϊκή και Φρεαττύδα , ενώ σήμερα τόνοι μαζούτ έχουν συσσωρευτεί στις νότιες ακτές του λεκανοπεδίου.

Τα συνεργεία παρά την μάχη που δίνουν να περιορίσουν την οικολογική ρύπανση, η κατάσταση κρίνεται ιδιαιτέρως ανησυχητική, ενώ οι εικόνες που κάνουν τον γύρο του διαδικτύου είναι αποκαρδιωτικές, προκαλώντας ανησυχία στους κατοίκους και τους τοπικούς φορείς για την αποπνικτική ατμόσφαιρα που έχει προκαλέσει.

Σημειώνεται ακόμη, ότι στο πλαίσιο παροχής από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα "EMSA" (European Maritime Safety Agency) στα κράτη-μέλη, ενός δικτύου πλοίων αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων (EMSA Network of Oil Spill Response Vessels), ενεργοποιήθηκε το αντιρρυπαντικό σκάφος AKTAIA OSRV με εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων.

Στο μεταξύ, επί ποδός βρίσκονται και οι δήμαρχοι των περιοχών που βλέπουν τις ακτές των Δήμων τους να γεμίζουν μαζούτ σε όλο το μήκος. Ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου με ανάρτησή του στο facebook εμφανίστηκε απογοητευμένος από την εικόνα της περιοχής τους, σχολιάζοντας χαρακτηριστικά ότι η μάχη είναι άνιση. 

Το απόγευμα της Τετάρτης, ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, Αντιναύαρχος Σταμάτιος Ράπτης επισκέφτηκε τη δεύτερη μαρίνα Γλυφάδας , ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο δήμος έχει τοποθετήσει κορδέλες κατά μήκος της παραλίας και ενημερώνει με ταμπέλες του δημότες, να μην προσέρχονται προς το παρόν για κολύμβηση για λόγους δημόσιας υγείας και έως ότου αποκατασταθεί το πρόβλημα.

Ταυτόχρονα, με επιστολή του, ο Βουλευτής Χίου και αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Νότης Μηταράκης ζήτησε την έκτακτη σύγκλιση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος για το θέμα.

Την ίδια ώρα, κατά την έκτακτη σύσκεψη που πραγματοποίησε σήμερα το υπουργείο Ναυτιλίας, αποφάσισε την έναρξη εργασιών απάντλησης καυσίμων από το βυθισμένο πλοίο, καθώς στις δεξαμενές του βρίσκονται 2.570 τόνοι καύσιμα.

Η ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας

Την αμέριστη συμπαράστασή της στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές, εξέφρασε η πλοιοκτήτρια εταιρεία, ενημερώνοντας ότι από την πλευρά τηςδόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης, να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. 

Η εταιρεία αναφέρει επίσης ότι η διαρροή καυσίμων από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, που θα μεταφορτωθεί σε άλλο πλοίο το οποίο ναύλωσε η εταιρεία για το σκοπό αυτό, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής.

«Σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον» σημειώνει, ενώ σχετικά με τα αίτια του ναυαγίου ενημερώνει ότι «οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές και οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και όταν ολοκληρωθούν», θα είναι σε θέση να γνωρίζει.

Επισημαίνει ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν σε ισχύ και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί.

«Η “υποψία” που εκφράζεται από οιονδήποτε σχετικά με υποτιθέμενη μη καταλληλότητα του πλοίου να εκτελεί το έργο για το οποίο προοριζόταν είναι ψευδής, συκοφαντική και η εταιρεία επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της» καταλήγει η πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Δήμαρχος Σαλαμίνας: Εκτεταμένη μόλυνση και οικολογική καταστροφή

Για εκτεταμένη οικολογική αλλά και οικονομική καταστροφή στο νησί μιλά στο newpost.gr η Δήμαρχος Ισιδώρα Νάννου - Παπαθανασίου, η οποία τονίζει ότι γίνονται υπεράνθρωπες προσπάθειες, αλλά τα μέσα που έχουν διατεθεί δεν είναι επαρκή.

''Το νησί έχει καλυφθεί όλο από μια απαίσια οσμή από το μαζούτ. Οι παραλίες της ανατολικής πλευράς έχουν μαυρίσει, υπάρχει πίσσα παντού και να φανταστείτε ότι ακόμα οι εργασίες είναι στην αρχή τους'' υποστηρίζει η Δήμαρχος, η οποία προσθέτει ότι ''όλα τα μαγαζιά που βρίσκονται εκεί έχουν κλείσει, δεν μπορούν να ανοίξουν, δεκάδες αλιευτικά δεν μπορούν να δουλέψουν και αν προσθέσουμε φυσικά και την οικολογική καταστροφή μιλάμε για ένα μεγάλο πλήγμα για το νησί''.

''Προς το παρόν υπάρχει μόνο ένα βυτιοφόρο και κάποιοι υπάλληλοι από την Περιφέρεια αλλά δεν είναι αρκετά. Κάνω έκκληση στην Πολιτεία και το έχω μεταφέρει τηλεφωνικά και στους ίδιους να στείλουν περισσότερα μέσα''.

Η ίδια μάλιστα, μιλά για αγωγή στην οποία προτίθεται να προχωρήσει ο Δήμος Σαλαμίνας ενάντια στην ιδιοκτήτρια εταιρεία του δεξαμενόπλοιου, τόσο για την τεράστια οικολογική καταστροφή, όσο και για να επιδικαστούν αποζημιώσεις στους επαγγελματίες της περιοχής, αλιείς και ιδιοκτήτες καταστημάτων.

Στο μεταξύ, πλωτά φράγματα έχουν τοποθετηθεί σε περιοχές κατά μήκος του όρμου Κυνοσούρας και του κόλπου των Σεληνίων της νήσου Σαλαμίνας.

 Τι καταγγέλλει η ΠΕΝΕΝ

Σε μια σειρά καταγγελιών που αφορούν την κατάσταση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», προχωρά η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού.

Σε ανακοίνωσή της η ΠΕΝΕΝ μιλά για αναπάντητα ερωτηματικά, τονίζοντας ότι το δεξαμενόπλοιο ήταν υπερήλικο. Ακόμη τονίζεται ότι υπήρχε έλλειψη πληρώματος, καθώς το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος.

Ακόμη, γίνεται λόγος για  μπαλώματα που υπήρχαν στο μηχανοστάσιο τα οποία είχαν σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες.