Απελπισία... Αυτή η λέξη χαρακτηρίζει την εικόνα που επικρατεί στα παράλια του Σαρωνικού, όπου η πίσσα και το μαζούτ μαύρισαν τα γαλανά νερά και τις ψυχές όσων βλέπουν να εξελίσσεται μπροστά στα μάτια τους μια τεράστια οικολογική καταστροφή, μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» που μετέφερε πάνω από 2.500 τόνους επεξεργασμένο πετρέλαιο, την περασμένη Κυριακή. Την ίδια ώρα, ναυτικός προέβη σε μια περίεργη καταγγελία και αφορά το προσωπικό του δεξαμενόπλοιου που βυθίστηκε.

Στην περιοχή του Αγίου Κοσμά, στην Φρεατίδα, στην Πειραϊκή και σε άλλα σημεία των ακτών της Αττικής στρέφεται πλέον η προσπάθεια των συνεργείων απορρύπανσης, ενώ σε παραλίες στο Ελληνικό και τη Γλυφάδα η δυσοσμία είναι έντονη και οι κηλίδες "σκάνε" στο κύμα... 

Μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου αναμένεται να καταθέσουν δήμοι που επλήγησαν από την πετρελαιοκηλίδα και ιδιώτες που έχουν επιχειρήσεις στην παραλία του Σαρωνικού. 

Αυτοψία Παναγιώτη Κουρουμπλή

«'Εχουμε μία εικόνα βελτίωσης σημαντική. Η επιχείρηση απορρύπανσης συνεχίζεται με την ίδια ένταση, προκειμένου να έχουμε γρήγορο αποτέλεσμα και είμαι βέβαιος ότι με τους ρυθμούς που δουλεύουμε σε πολύ λίγες ημέρες θα έχουμε ικανοποιητικά αποτελέσματα» τόνισε το πρωί ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο οποίος μαζί με τον υφυπουργό Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό και τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Διονύση Καλαματιανό, επισκέφθηκαν με σκάφος του λιμενικού σώματος παράκτιες περιοχές του Πειραιά, από την Πειραϊκή έως το Φλοίσβο.

Ο κ. Κουρουμπλής πρόσθεσε ότι αυτή τη στιγμή εκείνο που έχει πετύχει είναι η στεγανοποίηση του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου και εκτίμησε ότι εντός της ημέρας θα αρχίσει η απάντληση του πετρελαίου. «Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός, γιατί ελέγχεις την πηγή της ρύπανσης» δήλωσε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι το υπουργείο έχει επιστρατεύσει όλα τα μέσα που υπάρχουν στη χώρα, προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις αυτής της ρύπανσης

Πρόσθεσε, εξάλλου, ότι στην όλη επιχείρηση χρησιμοποιούνται απορρυπαντικά φιλικά προς το περιβάλλον, κάτι που, όπως είπε, θα πρέπει να τονιστεί, «καθώς ως λαός έχουμε την τάση να αυτομαστιγωνόμαστε». «Στη Μεγάλη Βρετανία, για παράδειγμα, χρησιμοποιούν χημικά που ρίχνονται από αέρος με τα αεροπλάνα, ενώ εδώ χρησιμοποιούμε καλύτερης ποιότητας απορρυπαντικών, προκειμένου να περιορίσουμε τις επιπτώσεις αυτής της ζημιάς» τόνισε.

Ο υπουργός ανέφερε, εξάλλου, ότι σε μία τέτοια μεγάλη επιχείρηση που δεν είχε ξανασυμβεί σε τέτοια έκταση, πάντα υπάρχουν προβλήματα, ενώ σημείωσε ότι υπήρξαν έντονα αντανακλαστικά από πλευράς λιμενικού σώματος στο να συντονίσει να προωθήσει και να παρακολουθήσει όλη αυτή την διαδικασία του περιορισμού των επιπτώσεων από τη ρύπανση. «Η κατάσταση εξομαλύνεται μέρα με τη μέρα και σε ένα διήμερο θα έχουν σημαντικά αποτελέσματα» είπε ο κ.Κουρουμπλής.

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε ότι η κατάσταση προφανώς έχει εξομαλυνθεί και ότι επιχειρούν πολλά σκάφη και του λιμενικού σώματος, αλλά και ιδιωτών, ενώ ταυτόχρονα επιχειρούν και, από στεριάς, πολλά συνεργεία, οκτώ στο σύνολο. «Πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα έχουμε θεαματική βελτίωση της κατάστασης και πιθανόν και μέσα στο Σαββατοκύριακο να μπορέσουμε να επισκεφθούμε και πάλι και να δούμε ότι ουσιαστικά το μεγαλύτερο κομμάτι της ρύπανσης έχει εξαλειφθεί» εκτίμησε ο υφυπουργός και πρόσθεσε ότι «το ζητούμενο είναι πραγματικά να δούμε ποια είναι τα αίτια αυτού του ναυαγίου».

«Αυτό που θέλω να πω» συμπλήρωσε ο κ. Σαντορινιός «είναι ότι καθημερινά γίνονται εκατοντάδες δρομολόγια σε μια νησιωτική και ναυτική χώρα όπως είμαστε εμείς και διακινούνται τόνοι πετρελαίου και τέτοιο συμβάν έγινε μόνο μία φορά».«Καταλαβαίνεται λοιπόν ότι η ασφάλεια ναυσιπλοΐας στη χώρα μας υπάρχει και η ναυτιλία είναι ασφαλής και δεν πρέπει από μία τέτοια κακή στιγμή να συκοφαντηθεί είτε το λιμενικό σώμα είτε η ναυτιλία» υπογράμμισε ο υφυπουργός Ναυτιλίας.

Σημειώνεται ότι στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Πειραιά, από την Πειραϊκή έως τη Γλυφάδα, όπου υπάρχει ρύπανση συνεχίζουν να επιχειρούν απορρυπαντικά σκάφη του λιμενικού σώματος, ενώ στον Φλοίσβο βρίσκεται το μεγαλύτερο και ικανότερο σκάφος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα "EMSA", το AKTAIA OSRV, που με τους δύο ειδικούς βραχίονές του και από τις δύο πλευρές σαρώνει εκατομμύρια κυβικά νερού στο πέρασμά του.

Παρούσα η Φώφη Γεννηματά

Στο σημείο βρέθηκε η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και επικεφαλής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Φώφη Γεννηματά, η οποία επέρριψε ευθύνες στην κυβέρνηση.

Αυτοψία του Κ. Μητσοτάκη: Χάθηκαν δέκα χρόνια σε μία μέρα ανικανότητας της κυβέρνησης

«Χρειάστηκαν δεκάδες χρόνια για να καθαρίσει ο Σαρωνικός και μόλις μια μέρα ανικανότητας για μια τεράστια περιβαλλοντική ζημιά», δήλωσε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της αυτοψίας που πραγματοποίησε στις πληγείσες περιοχές, από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη», που μετέφερε τόνους πετρελαίου.

 «Έχω μια σειρά από αμείλικτα ερωτήματα. Υπάρχουν τεράστιες ευθύνες. Πώς γίνεται να βουλιάζει ένα καράβι μέσα σε λιμάνι σε συνθήκες νηνεμίας;», διερωτάται ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

«Το ελάχιστο που μπορεί να κάνει ο Αλέξης Τσίπρας είναι να αποδεχτεί την παραίτηση του κ. Κουρουμπλή (σ.σ. ο υπουργός διέψευσε τα περί παραίτησης)», επισήμανε ο κ. Μητσοτάκης και συνεχάρη όλους τους δημάρχους για την ετοιμότητά τους.

Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας τόνισε ότι θεωρεί επιβεβλημένη τη συνδρομή του ιδιωτικού τομέα στην επιχείρηση απορρύπανσης των ακτών που «άγγιξε» η πετρελαιοκηλίδα: «Ως ΝΔ θέτουμε στη διάθεση των ειδικών τις δικές μας οργανώσεις και τους δικούς μας εθελοντές. Έχουμε ένα χρέος να προστατεύσουμε το θαλάσσιο περιβάλλον».

«Για άλλη μια φορά η κυβέρνηση πιάστηκε τόσο απροετοίμαστη και ανέτοιμη. Σκεφτείτε να συνέβαινε ένα περιστατικό στην ανοικτή θάλασσα και όχι στο λιμάνι», κατέληξε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Η ΝΔ θα καταθέσει σήμερα επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή προς τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή.

Καταγγελία ναυτικού

Αίσθηση προκαλεί η καταγγελία ναυτικού στον Real fm 97,8. Ο ναυτικός, τα στοιχεία του οποίου είναι στη διάθεση του σταθμού, κατήγγειλε ότι δύο ημέρες πριν βυθιστεί το δεξαμενόπλοιο, ο ίδιος βρισκόταν σε λάντζα απ’ όπου είδε να αποβιβάζονται όλα τα μέλη του πληρώματος, εκτός από δύο και να μεταφέρουν αντλία υδάτων σε άλλο πλοίο συμφερόντων της ίδιας εταιρείας. Σύμφωνα με τον κανονισμό, στο πλοίο έπρεπε να βρίσκεται το 1/3 του πληρώματος.

Επί ποδός σε Βούλα και Γλυφάδα

Ένας φράχτης τριών χιλιομέτρων στήθηκε το πρωί της Πέμπτης στην παραλία της Βούλας για να εμποδίσει την πετρελαιοκηλίδα να μολύνει τις ακτές του Δήμου.

Υπήρξαν σημεία στο παραλιακό μέτωπο της Γλυφάδας που είχαν μετατραπεί σε βούρκο πετρελαίου, τόνισε στον Σκάι ο δήμαρχος της πόλης Γιώργος Παπανικολάου.

Τόνισε ότι η κατάσταση με τη ρύπανση είναι πολύ δύσκολη, σημειώνοντας ότι φέτος για πρώτη φορά η Γλυφάδα είχε λάβει γαλάζια σημαία για την παραλία της. Ο δήμαρχος είπε πως χθες άρχισε η άντληση πετρελαίου από το νερό με πλωτά μέσα και το απόγευμα η άντληση στις ακτές. Χαρακτηριστικά ανέφερε πως μόνο από την παραλία του Ζέρβα αντλήθηκαν 28 τόνοι πετρέλαιο.

Για το θέμα, θα δοθεί σήμερα στις 3 και μισή μετά το μεσημέρι συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο Ναυτιλίας. 

Πρώτο θέμα στα διεθνή μέσα

Θέμα στα μεγαλύτερα διεθνή μέσα ενημέρωσης έχει γίνει η οικολογική καταστροφή που έχει προκληθεί στον Σαρωνικό, μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» που μετέφερε πάνω από 2.500 τόνους επεξεργασμένο πετρέλαιο, την περασμένη Κυριακή.

Το κύμα πετρελαίου ξεκίνησε από τις ακτές της Σαλαμίνας και έφθασε στις παραλίες της Αττικής, με τα ειδικά συνεργεία να κάνουν αγώνα δρόμου, προκειμένου να περιορίσουν την οικολογική ρύπανση.

Το βρετανικό BBC "έντυσε" ένα βίντεο με συγκλονιστικές εικόνες από τις ελληνικές ακτές που επλήγησαν. Ένα πουλί που έχει εγκλωβιστεί στο μαζούτ και προσπαθεί ν' ανοίξει πάλι τα μαυρισμένα από την πίσσα φτερά του, κόβει την ανάσα...

Εικόνες από drone δημοσίευσε ο Independent όπου δείχνει τα πετρελαιοειδή να σκεπάζουν στις ακτές. «Η πετρελαιοκηλίδα μετατρέπει ελληνικό νησί σε μαύρο κόλπο και θεωρείται περιβαλλοντική καταστροφή», αναφέρει ο Independent, σημειώνοντας ότι πιστεύεται πως θα επηρεάσει χιλιάδες ζώα.

Έντονη ανησυχία από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις

«Στο τεράστιο, διαχρονικό πρόβλημα ρύπανσης που επιβαρύνει την Σαλαμίνα εδώ και δεκαετίες (διυλιστήρια, ποντισμένα πλοία, διέλευση πλοίων, κ.ά.) ήρθε να προστεθεί μία άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή, η οποία παρά το μέγεθός της δεν αντιμετωπίζεται επαρκώς, αφού οι διαδικασίες απορρύπανσης προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς», δήλωσε ο Μάρκος Ακύλας, πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Ομίλου Σαλαμίνας (ΠΕΡΙΒΟΣ).

Όπως είπε ο κ. Ακύλας, «αυτό που πρέπει να γίνει τώρα στην περιοχή, είναι να ενταθούν οι προσπάθειες απορρύπανσης, ώστε να συλλεχθεί το μαζούτ το συντομότερο δυνατό και στη συνέχεια να υπάρξει διαρκής παρακολούθηση των περιβαλλοντικών και βιολογικών δεικτών, ώστε να γνωρίζουμε το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος».

«Αν μία μικρή σχετικά διαρροή δημιουργεί μια τέτοια καταστροφή, δίπλα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και το επιχειρησιακό κέντρο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ποια ακριβώς είναι η δυνατότητα της χώρας να αντιμετωπίσει διαρροές και ατυχήματα από μεγάλης κλίμακας πετρελαϊκές δραστηριότητες στο Ιόνιο και το Κρητικό Πέλαγος; Το θέμα δεν είναι αν θα συμβεί κάποιο άλλο ατύχημα, αλλά πότε» δήλωσε ο κ. Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος της εκστρατείας για τις κλιματικές αλλαγές και την ενέργεια στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace, καθώς ομάδα ακτιβιστών και εθελοντών της οργάνωσης βρίσκεται ήδη στον Σαρωνικό, με στόχο την ανεξάρτητη καταγραφή και ανάδειξη του προβλήματος και την υποστήριξη της προσπάθειας απορρύπανσης.

Ακτιβιστές της οργάνωσης που βρίσκονται στην Σαλαμίνα, ξεδίπλωσαν πανό στην παραλία Λιμνιώνα στα Σελήνια, με το μήνυμα «Σύντομα σε μία παραλία κοντά σας».

Απ’ την πλευρά του, το Διεθνές Ταμείο για την Φύση (WWF) σε ανακοίνωσή του αναφέρει: «Μία χώρα με μεγάλη θαλάσσια κυκλοφορία - διελεύσεις δεξαμενόπλοιων και άλλων σκαφών - παρουσιάζεται ανέτοιμη να αντιδράσει έγκαιρα, προστατεύοντας τον θαλάσσιο πλούτο και τις ακτές της, ακόμη και σε ένα περιστατικό που ήταν αρχικά σχετικά περιορισμένης έκτασης».

Σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση, «δυστυχώς, ο κίνδυνος για περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης είναι υπαρκτός και μπορεί γίνει εύκολα κατανοητός, κοιτάζοντας τους χάρτες που αφορούν σε κίνηση tankers και σε ατυχήματα θαλάσσιων μεταφορών στις ελληνικές θάλασσες».

Καταλήγοντας το WWF τονίζει ότι «αυτή τη στιγμή, προτεραιότητα έχει η αντιμετώπιση της καταστροφής. Ως προς αυτό, το WWF Ελλάς δηλώνει «παρών» σε κάθε πιθανό κάλεσμα από το Λιμενικό Σώμα για συμμετοχή εθελοντών σε επιχείρηση καθαρισμού. Οι περιβαλλοντικές κρίσεις αντιμετωπίζονται με άμεσο έλεγχο και σχέδιο, αυστηρή εφαρμογή των περιβαλλοντικών νόμων και κοινωνική εγρήγορση».

Η ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας

Την αμέριστη συμπαράστασή της στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές, εξέφρασε η πλοιοκτήτρια εταιρεία, ενημερώνοντας ότι από την πλευρά της δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης, να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. 

Η εταιρεία αναφέρει επίσης ότι η διαρροή καυσίμων από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, που θα μεταφορτωθεί σε άλλο πλοίο το οποίο ναύλωσε η εταιρεία για το σκοπό αυτό, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής.

«Σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον» σημειώνει, ενώ σχετικά με τα αίτια του ναυαγίου ενημερώνει ότι «οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές και οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και όταν ολοκληρωθούν», θα είναι σε θέση να γνωρίζει.

Επισημαίνει ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν σε ισχύ και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί.

«Η “υποψία” που εκφράζεται από οιονδήποτε σχετικά με υποτιθέμενη μη καταλληλότητα του πλοίου να εκτελεί το έργο για το οποίο προοριζόταν είναι ψευδής, συκοφαντική και η εταιρεία επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της» καταλήγει η πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Τι καταγγέλλει η ΠΕΝΕΝ

Σε μια σειρά καταγγελιών που αφορούν την κατάσταση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», προχωρά η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού.

Σε ανακοίνωσή της η ΠΕΝΕΝ μιλά για αναπάντητα ερωτηματικά, τονίζοντας ότι το δεξαμενόπλοιο ήταν υπερήλικο. Ακόμη τονίζεται ότι υπήρχε έλλειψη πληρώματος, καθώς το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος.

Ακόμη, γίνεται λόγος για  μπαλώματα που υπήρχαν στο μηχανοστάσιο τα οποία είχαν σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες.