Με προσωρινές άδειες από το υπουργείο Ναυτιλίας και όχι από το Νηογνώμονα φαίνεται πως κυκλοφορούσε το πλοίο «Αγία Ζώνη ΙΙ» που βυθίστηκε στον Σαρωνικό τα ξημερώματα της Κυριακής προκαλώντας τεράστια οικολογική καταστροφή.

Όπως προκύπτει από έγγραφα του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Υπουργείου Ναυτιλίας που έφερε στη δημοσιότητα η ιστοσελίδα 902.gr, το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του πλοίου είχε λήξει στις 27 Ιουλίου και είχε λάβει παράταση για δύο μήνες. 

Συγκεκριμένα, στις 26 Ιουλίου δόθηκε παράταση μέχρι τις 6 Αυγούστου. Στη συνέχεια, ακολούθησε και άλλη παράταση μέχρι τις 27 Σεπτεμβρίου. Η παράταση δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί και το πλοίο ναυάγησε στις 10 Σεπτεμβρίου, προκαλώντας την τεράστια ζημιά στο Σαρωνικό. 

Από την πλευρά του, νωρίτερα ο Νηογνώμονας ΑΕ έβγαλε ανακοίνωση όπου ανέφερε πως από την πλευρά του οργάνου, δεν είχε επιθεωρηθεί και δεν κατέχει οποιοδήποτε πιστοποιητικό το επίμαχο σκάφος.

Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής: «Σχετικά με τη διασπορά ανυπόστατων φημών για το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ», η «Ελληνικός Νηογνώμων Α.Ε.» ενημερώνει ότι το εν λόγω δεξαμενόπλοιο δεν έχει επιθεωρηθεί και δεν κατέχει οποιοδήποτε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας εκδοθέν από τον Ελληνικό Νηογνώμονα».

Την ίδια στιγμή μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ με τη Σία Κοσιώνη ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής άφησε αιχμές κατά της πλοιοκτήτριας. «Θα είμαστε πολύ αυστηροί. Είχαν κατασχεθεί για λαθρεμπόριο δύο σκάφη της εταιρείας» είπε χαρακτηριστικά.

Πλοιοκτήτης "Αγία Ζώνη ΙΙ": Δεν φταίμε εμείς για την οικολογική καταστροφή

Την δική του εκδοχή για την οικολογική καταστροφή στο Σαρωνικό έδωσε ο πλοιοκτήτης του δεξαμενόπλοιου  "Αγία Ζώνη ΙΙ" κ. Κουντούρης  με σημερινές του δηλώσεις.

Συγκεκριμένα ο κ. Θεόδωρος Κουντούρης  μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό «Ε», δήλωσε πως για την πετρελαιοκηλίδα φταίει το Blue Star Patmos, το οποίο είχε προσαράξει ανοιχτά της Ίου, και την Παρασκευή ρυμουλκήθηκε στο λιμάνι του Περάματος για επισκευές και είχε διαρροή.

«Όχι, το καύσιμο αν είχε φύγει, θα είχε πλημμυρίσει όλη η Ελλάδα. Έχει γίνει πάρα πολύ μεγάλη ζημιά, λυπούμαστε γι’ αυτό που έχει γίνει. Από την πρώτη στιγμή δεν σηκώσαμε τα χέρια ψηλά. Αναθέσαμε στα δυο μεγαλύτερα συνεργεία της Ελλάδας να κάνουν αυτή τη δουλειά, που είναι για τις απορρυπάνσεις» λέει στο ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού ο πλοιοκτήτης.

Επίσης, ο κ. Κουντούρης διαψεύδει πως οι εικόνες της «μαύρης θάλασσας» οφείλονται στο «Αγία Ζώνη ΙΙ». Επισημαίνει: «Δεν μπορεί τώρα το πετρέλαιο που έχει πάει Σαλαμίνα να φύγει να πάει Πειραϊκή μετά. Το πλοίο είναι στεγανοποιημένο από χθες το μεσημέρι (Τρίτη). Την Παρασκευή ήρθε άλλο πλοίο που είχε πάθει ρήγμα και ήρθε στο Πέραμα. Ήδη έγινε ρύπανση στο λιμάνι του Περάματος από το συγκεκριμένο πλοίο. Τώρα έχουν… φορτώσει όλη τη ρύπανση σε μας. Το «Blue Star Πάτμος», πέρασε ρυμουλκούμενο, το οποίο ήρθε στο Πέραμα για επισκευές. Είχε διαρροή κατά την διάρκεια της μεθόρμισής του από το νησί (σ.σ. εννοεί την Ίο) εδώ».

«Το δικό σας δηλαδή δεν το παρέσυρε ο αέρας;», ερωτάται στην συνέχεια ο πλοιοκτήτης. Για να απαντήσει: "Όταν αλλάζει ο καιρός… Εδώ στο λιμάνι του Πειραιά γίνονται. Υπάρχουν και άλλα πλοία που έχουν υποστεί κάποιες ζημιές και μπορεί κάποια κομμάτια ρυπάνσεως να είναι και από άλλα πλοία, δεν είναι ότι όλα είναι δικά μας. Δεν βρήκαμε τώρα έναν και τα φορτώνουμε όλα"  κατέληξε ο κ. Κουντούρης. 

Το μέγεθος της οικολογικής καταστροφής 

Να θυμίσουμε πως το δεξαμενόπλοιο "Αγία Ζώνη ΙΙ" που δεν διέθετε πιστοποιητικό αξιοπλοίας βούλιαξε στη Σαλαμίνα τα ξημερώματα της Κυριακής. Οι εικόνες που κάνουν τον γύρο του διαδικτύου είναι αποκαρδιωτικές, ενώ οι κάτοικοι των περιοχών δεν μπορούν να πιστέψουν τα όσα αντικρίζουν την ώρα που η ρύπανση από τους τόνους μαζούτ και πετρελαίου έχουν προκαλέσει ανυπολόγιστη περιβαλλοντική καταστροφή.

Η καταστροφική πορεία της πετρελαιοκηλίδας ξεκίνησε από την Σαλαμίνα για να φτάσει μέσα σε λίγες ώρες στην Πειραϊκή και έπειτα να πλήξει την παραλιακή ζώνη, ενώ σήμερα Πέμπτη η ρύπανση έφτασε στην Γλυφάδα. 

Τι δηλώνει η εταιρία απορρύπανσης

Ανακοίνωση για την πορεία απορρύπανσης των περιοχών που επλήγησαν από την πετρελαιοκηλίδα, εξέδωσε η εταιρία «Spanopoulos Group» αναφέροντας ότι «Μετά τη βύθιση του Δ/Ξ «Αγία Ζώνη ΙΙ» (Ν.Π. 11769) κατά τις πρώτες πρωινές ώρες της 10/9/2017 στην περιοχή νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντη, η πλοιοκτήτρια ανέθεσε στην εταιρεία μας “Spanopoulos Group” το έργο της αντιμετώπισης και του περιορισμού των συνεπειών του ναυαγίου στο θαλάσσιο περιβάλλον, το οποίο και πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος Α.Ε. και τη συνδρομή άλλων εξειδικευμένων εταιρειών.

Με αυτόν τον στόχο, από την πρώτη στιγμή της ανάθεσης μέχρι και σήμερα, το εξειδικευμένο προσωπικό μας επιχειρεί με πλωτά και χερσαία μέσα, τόσο στο σημείο βύθισης όσο και περιμετρικά του ναυαγίου. Πέρα από την άμεση αντιμετώπιση, οι ομάδες μας σχεδίασαν και υλοποιούν μια σειρά από στοχευμένες ενέργειες ώστε να μειωθεί κατά το δυνατόν ο κίνδυνος για το περιβάλλον.. Συνοπτικά αναφέρουμε τα εξής:

• Κινητοποιήσαμε άμεσα και μεταφέραμε στο σημείο του ναυαγίου πλωτά μέσα, αντιρρυπαντικά σκάφη και καταδυτικό συνεργείο, με σκοπό τον περιορισμό διαρροής ποσοτήτων πετρελαιοειδών, καυσίμων και λοιπών ρυπογόνων ουσιών.

• Ξεκινήσαμε και ολοκληρώσαμε εργασίες στεγανοποίησης, με αποτέλεσμα την εξάλειψη των διαρροών.

• Ποντίσαμε τριπλή σειρά πλωτών φραγμάτων γύρω από το ναυάγιο.

• Κάναμε χρήση επαρκών μηχανικών μέσων περισυλλογής καθώς και άλλων μέσων και εξοπλισμού, για να αντιμετωπίσουμε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά τη θαλάσσια ρύπανση.

Από τις 09:10 της 12/9/2017, χάρη στις υπεράνθρωπες προσπάθειες των συνεργείων μας που επιχειρούσαν επί τόπου, επιτεύχθηκε η στεγανοποίηση του πλοίου και ο ουσιαστικός περιορισμός της διαρροής πετρελαίου. Παράλληλα, καταρτίσαμε και υποβάλαμε σχέδιο απάντλησης όλων των πετρελαιοειδών από το πλοίο, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει εντός της ημέρας...»