current views are: 11

20 Σεπτεμβρίου 2017
Δημοσίευση12:55

EMSA για Π. Κουρουμπλή: Ζήτησε βοήθεια 4 μέρες μετά το ναυάγιο – Έχουμε πάντα 16 πλοία διαθέσιμα

«Λάβαμε το αίτημα στις 13 Σεπτεμβρίου»

Δημοσίευση 12:55’

«Λάβαμε το αίτημα στις 13 Σεπτεμβρίου»

Τέσσερις ολόκληρες ημέρες χρειάστηκαν για να ζητηθεί η συνδρομή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια και το Περιβάλλον στη Θάλασσα στην απορρύπανση του Σαρωνικού. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο EMSA, το επίσημο αίτημα του υπουργείου Ναυτιλίας εστάλη στις 13 Σεπτεμβρίου, την ώρα που το ναυάγιο στου «Αγία Ζώνη ΙΙ», έλαβε χώρα στις 9 του ίδιου μήνα και η περιβαλλοντική καταστροφή είχε προχωρήσει ήδη.

Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του EMSA που εκδόθηκε στις 13/9, το «Αγία Ζώνη ΙΙ» περιείχε 2.200 τόνους πετρελαίου και 370 τόνους πετρελαίου MGO (Marine Gas Oil).Ο EMSA επίσης σημειώνει πως ζητήθηκε η συνδρομή του στον καθαρισμό της πετρελαιοκηλίδας στις 13 Σεπτεμβρίου (τέσσερις -4- ημέρες μετά το ναυάγιο) και η ανταπόκρισή του ήταν άμεση καθώς βρέθηκε στο σημείο της μόλυνσης στις 11 το πρωί.

Υπογραμμίζεται πως ο EMSA αναφέρει σε σημείο της ανακοίνωσής του ότι το πλοίο Aktea βρισκόταν σε εμπορική αποστολή μέχρι και την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου αλλά δεν διευκρινίζει εάν είναι δυνατό να υποβληθεί αίτημα ενώ ένα πλοίο βρίσκεται σε αποστολή.

Την ίδια στιγμή, η εκπρόσωπος Τύπου της EMSA  ανέφερε στο skai.gr, πως πως υπάρχουν πάντοτε 16 πλοία standby και η έγκριση επιχειρήσεων δίνεται 24 ώρες μετά την υπογραφή συμβολαίου με την εκάστοτε χώρα μέλος.

Η κα. Russeva σημειώνει πως ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας έχει πάντοτε για τις ανάγκες των χωρών μελών της Ευρώπης standby 16 πλοία τα οποία είναι διαθέσιμα 24 ώρες μετά την υποβολή αιτήματος από τη χώρα μέλος και την υπογραφή συμβολαίου με την εκάστοτε κυβέρνηση.

Η κα. Russeva σημειώνει πως το αίτημα από κάθε χώρα μέλος γίνεται μέσα από τον μηχανισμό Thesis ο οποίος έχει έδρα στις Βρυξέλλες και στην περίπτωση της χώρας μας το αίτημα κατατέθηκε από την ελληνική πολιτεία στις 12 Σεπτεμβρίου.

Σε ερώτηση για το κατά πόσο είναι δυνατό να γίνει αποδεκτό το αίτημα μίας χώρας όταν το κοντινότερο διαθέσιμο πλοίο του EMSA είναι σε αποστολή  η εκπρόσωπος Τύπου σημείωσε πως δεν έχει καμία σχέση η αποστολή πλοίου με τις εργασίες που εκτελούνται καθώς υπάρχουν 16 πλοία σε όλη την Ευρώπη πάντοτε διαθέσιμα.

Σύγκρουση στη Βουλή

Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης, επιτέθηκε στον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή, λέγοντας ότι ψεύδεται για τον χρόνο τον οποίο ισχυρίζεται πως κάλεσε πλοίο της ευρωπαϊκής αρχής κατά τη διάρκεια της σχετικής συζήτησης στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής.

Ο κ. Μητσοτάκης συνέχισε αναρωτώμενος αν γνώριζε ο υπουργός ότι μια κηλίδα είχε διαφύγει και υπήρχε πρόβλημα στις ακτές σημειώνοντας πως δεν ενημερώθηκαν οι δήμαρχοι. «Ποιοι λένε ψέματα; Οι δήμαρχοι; Πήγα τη Πέμπτη και έκανα επιθεώρηση είδα πανικόβλητους δημάρχους, είδα ιδιωτικές υπηρεσίες για την απορρύπανση χωρίς κεντρικό συντονισμό. Πότε φτιάχτηκε το συντονιστικό που αναφέρεστε; Ποιοι ήταν το επίπεδο συντονισμού και κινητοποίησης; Γνωρίζετε τη διεθνή σύμβαση για την ίδρυση διεθνούς κεφαλαίου. Έχει φτιαχτεί;», είπε και πρόσθεσε ανεβάζοντας τους τόνους: «Σας παρακαλώ ερωτήσεις σας κάνω. Κυκλοφορείτε με τέτοιο θράσος και μου υψώνετε και τη φωνή! Υπόλογος είστε εδώ πέρα. Ειδικά για τον EMSA  θα επιμείνω. Ψεύδεστε και εφόσον αποδειχθεί ότι ζητήσατε τη συνδρομή στις 13 του μήνα οφείλετε εδώ και τώρα να παραιτηθείτε».

«Θέλω να πω στο κ. Μητσοτάκη και πρέπει να βάλει τους ανθρώπους του να το διερευνήσουν ότι το πλοίο της EMSA ήταν σε αποστολή! Την Τρίτη το απόγευμα έφτασε στο Πειραιά να φορτώσει. Δε σας ενημέρωσαν σωστά τι να κάνουμε! Η ενημέρωση έγινε Τετάρτη το πρωί όταν το πλοίο ήταν διαθέσιμο», ανταπάντησε ο κ. Κουρουμπλής με τον κ. Μητσοτάκη να επανέρχεται: «Άρα ο ΕMSA λέει ψέματα!»

«Το πλοίο ήταν σε αποστολή επικοινωνήσαμε μαζί τους και μας είπαν ότι ήταν σε αποστολή. Όταν τελείωσε την αποστολή στείλαμε επίσημο αίτημα. Αύριο ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Θα πάει στο Λονδίνο για το θέμα των αποζημιώσεων. Εντάξει να έχετε προσωπικό μένος μαζί μου αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό δε σας βοηθάει. Γιατί την ευθύνη υλοποίησης σχεδίων δεν την έχει η πολιτική ηγεσία. Είναι επικουρική η δική μας στάση. Δεν δικαιολογείστε να μου φορτώνετε πράγματα που δεν είναι έτσι, δεν έχει καμία ηθική», απάντησε ο υπουργός Ναυτιλίας.

Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση του EMSA στα αγγλικά