«Αυτό που ζητάμε είναι η τήρηση της νόμιμης διαδικασίας στην περίπτωση του ΣΟΑ (Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Ελληνικού), όπως και σε όλες τις αντίστοιχες περιπτώσεις (…) Οι καθυστερήσεις στην έγκριση και έναρξη της επένδυσης δεν προκύπτουν από την εφαρμογή του νόμου. Προκύπτουν -και θα προκύψουν κι άλλες στο μέλλον- από την προσπάθεια παράκαμψης οποιασδήποτε νομιμότητας, ειδικά για τη συγκεκριμένη επένδυση».

Τα παραπάνω σημειώνονται, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), που αναφέρεται σε σειρά δημοσιευμάτων, τα οποία, «ενόψει της συνέχισης της διακοπείσας συνεδρίασης του ΚΑΣ για το θέμα του Ελληνικού», επαναφέρουν, όπως τονίζεται, «ανυπόστατα επιχειρήματα για το ‘Μνημόνιο Συναντίληψης και Συνεργασίας' που υπογράφηκε μεταξύ της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού και της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ ως ‘λύση' για την προστασία των αρχαιοτήτων, ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζουν την κήρυξη ως ‘καταστροφική' για την επένδυση».

Δείτε ΕΔΩ τι περιλαμβάνει το Μνημόνιο Συναντίληψης και Συνεργασίας, όπως παρουσιάστηκε στον ΣΚΑΪ και την εκπομπή "Ακραίως" με τον Τάκη Χατζή

Υπενθυμίζοντας ότι το μνημόνιο αυτό «δεν έχει νομική υπόσταση, η έκδοσή του δεν προβλέπεται από καμία διάταξη νόμου (ο Ν. 4072 δεν έχει σχέση με το έργο του Ελληνικού), έχει συνυπογραφεί από δύο αναρμόδια μέρη και έρχεται σε αντίθεση με διατάξεις του Ν. 3028/02, όπως είχαμε παρουσιάσει αναλυτικά στην από 4/9/2017 ανακοίνωσή μας (βλ. http://sea.org.gr/details.php?id=685», ο ΣΕΑ τονίζει ότι «το ζήτημα αυτό έχει κλείσει οριστικά όταν κατά τη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου στις 6/9/2017 η ίδια η Νομική Σύμβουλος του Κράτους στο ΥΠΠΟΑ αποδέχτηκε ότι το Μνημόνιο, όπως έχει υπογραφεί, δεν έχει ισχύ. Το γεγονός έχει αποτυπωθεί και στα ρεπορτάζ των διαπιστευμένων δημοσιογράφων που παρακολουθούσαν την συνεδρίαση του ΚΑΣ. Όποιος μετά τα παραπάνω επαναφέρει το θέμα ‘Μνημόνιο αντί για κήρυξη' (!) απλώς δείχνει το μέγεθος της άγνοιας ή την ένταση των σκοπιμοτήτων του», επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

«Η μόνη νόμιμη οδός, που μπορεί να απεμπλέξει την κατάσταση, είναι η εφαρμογή του άρθρου 12 του Αρχαιολογικού Νόμου: να προηγηθεί η κήρυξη του αρχαιολογικού χώρου, με βάση τα επιστημονικά τεκμήρια που έχει εισηγηθεί η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων, πριν από την έγκριση του σχεδίου χωρικής ρύθμισης (Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης). Στη συνέχεια, και αφού το έργο θα έχει λάβει όλες τις νόμιμες εγκρίσεις, τότε μόνον το ΥΠΠΟΑ μπορεί να υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας και Συναντίληψης για την εκτέλεση του έργου με τον κύριο του έργου (την Lamda Development, δηλ. την εταιρεία που θα εκτελέσει το έργο). Υπενθυμίζουμε ότι ο Σύλλογος έχει δεσμευτεί ότι σε περίπτωση παράκαμψης της νόμιμης διαδικασίας θα χρησιμοποιήσει κάθε πρόσφορο δικαστικό μέσο», σημειώνει ο ΣΕΑ, επαναλαμβάνοντας ότι η κήρυξη αρχαιολογικού χώρου «δεν εμποδίζει την έγκριση ή την εκτέλεση του όποιου έργου» (δίνει ως παραδείγματα τους κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους σε κέντρο της Αθήνας, Ρόδο, Ναύπλιο, Μονεμβασιά και Χανιά).

Τέλος, προσθέτει ότι «η κήρυξη χαρακτηρίζει την περιοχή ως τόπο όπου αναμένεται να εντοπιστούν αρχαιότητες και διασφαλίζει ότι κάθε τεχνικό έργο θα παίρνει απαραίτητα την έγκριση από την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Επίσης, ότι οι όροι προστασίας και ανάδειξης των αρχαιοτήτων θα ισχύουν στο διηνεκές και θα δεσμεύουν όχι μόνον την ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., αλλά και τον κύριο του έργου, τις κατασκευαστικές εταιρείες και τους υπεργολάβους που θα εκτελέσουν τα τεχνικά έργα έως και τους τελικούς χρήστες, κατοίκους ή επαγγελματίες που θα ζήσουν ή θα δραστηριοποιηθούν στην περιοχή».