«Το μαζούτ που έχει ''καθίσει'' στον βυθό του Σαρωνικού αποτελεί μία από τις βασικότερες πηγές ρύπανσης. Ωστόσο, για την καταπολέμηση αυτής της βασικής εστίας ρύπανσης δεν υπάρχει στην Ελλάδα ο απαιτούμενος εξοπλισμός».

Αυτό υποστηρίζει, μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος» Θοδωρής Τσιμπίδης. Οπως λέει «μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει χαρτογράφηση του βυθού προκειμένου να έχουμε μια συνολική εικόμα με τα σημεία όπου υπάρχουν κατακαθίσεις μαζούτ». 

Κατά τον διευθυντή του «Αρχιπελάγους» για την επιφανειακή ρύπανση βρέθηκε η λύση με τους μακροχρόνια άνεργους στους οποίους φόρεσαν μια ακατάλληλη στολή και μέσα σε μια ώρα τους έκαναν ειδικούς στην απορρύπανση...». 

Κατόπιν εορτής 

Στο μεταξύ, την Τρίτη - δυόμισι εβδομάδες μετά το ναυάγιο - ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής ζήτησε τη συμβουλή των επιστημόνων στην επιχείρηση καταπολέμησης της ρύπανσης. Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά από το υπουργείο Ναυτιλίας, στη σύσκεψη πήραν μέρος εκπρόσωποι και καθηγητές από το Πανεπιστήμιο της Αθήνας, του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ.α. Το νέο ραντεβού ορίστηκε για τις 3 Οκτωβρίου. 

Προχθές, ο υπουργός Ναυτιλίας είχε διαδοχικές συναντήσεις και με τους πρεσβευτές του Ισραήλ, της Βρετανίας και της Νορβηγίας. 

Ο κ.  Κουρουμπλής τους ζήτησε να φέρουν σε επαφή κρατικούς φορείς και ερευνητικά ιδρύματα των χωρών τους με τον επικεφαλής του συντονιστικού οργάνου υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινό, προκειμένου να διερευνηθεί ενδεχόμενη αξιοποίηση της δικής τους τεχνογνωσίας και πείρας.

Θα πρέπει, ωστόσο να σημειωθεί ότι η επιχείρηση καθαρισμού του Σαρωνικού δεν είναι κάτι που θα τελειώσει μέσα στις επόμενες ημέρες. Κι αυτό διότι σε επόμενο στάδιο θα λάβει χώρα και η επιχείρηση καθαρισμού των περιοχών και των παραλιών με χαλίκια.

Μετά την απάντληση αναμένεται να γίνει ανέλκυση του βυθισμένου «Αγία Ζώνη ΙΙ». Το όλο εγχείρημα αναμένεται εκτιμάται πως θα διαρκέσει το λιγότερο από έναν έως δύο μήνες. Πριν την ανέλκυση πρέπει να γίνει η λεγόμενη αποστράγγιση του πλοίου από κάθε είδους καύσιμα. Πάντως μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό αν έχει κατατεθεί κάποιο σχέδιο για το πως και πότε θα γίνει η ανέλκυση.

Σε ό,τι αφορά το κόστος της απορρύπανσης, η εκτίμηση είναι πως έως τώρα έχει ξεπεράσει τα 7 εκατ. ευρώ. (σ.σ. η ασφαλιστική κάλυψη του «Αγία Ζώνη ΙΙ» είναι για 5 εκατ. ευρώ. 

Την ίδια στιγμή, μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα τι θα γίνει με τα προβλεπόμενα τπό τον νόμο πρόστιμα και τις κυρώσεις. Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, ο λόγος που δεν έχουν επιβληθεί ακόμα πρόστιμα είναι γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί ο σχηματισμός της σχετικής δικογραφίας.