current views are: 16

24 Οκτωβρίου 2017
Δημοσίευση02:00

Αφιέρωμα στο θωρηκτό «Αβέρωφ»: Το «τυχερό πλοίο» και η ένδοξη ιστορία του

Ήταν 24 Οκτωβρίου του 1909 όταν η Ελλάδα απέκτησε ένα πλοίο που έμελλε να εξελιχθεί σε θρύλο για τη χώρα και το πολεμικό ναυτικό της

Δημοσίευση 02:00’

Ήταν 24 Οκτωβρίου του 1909 όταν η Ελλάδα απέκτησε ένα πλοίο που έμελλε να εξελιχθεί σε θρύλο για τη χώρα και το πολεμικό ναυτικό της

Ήταν 24 Οκτωβρίου του 1909 όταν η Ελλάδα απέκτησε ένα πλοίο που έμελλε να εξελιχθεί σε θρύλο για τη χώρα και το πολεμικό ναυτικό της. 

Επί κυβερνήσεως Κυριακούλη Μαυρομιχάλη, η Ελλάδα αγοράζει το θωρηκτό Αβέρωφ, αντί 24 εκατομμυρίων δραχμών, από τα οποία τα 8 εκατομμύρια προέρχονται από κληροδότημα του Γεώργιου Αβέρωφ.

«Το τυχερό πλοίο»

Το Θωρηκτό Αβέρωφ είναι ένα πλοίο – θρύλος του Πολεμικού μας Ναυτικού. Οι επιτυχίες του στο Αιγαίο του χάρισαν αμέσως τον χαρακτηρισμό «Το τυχερό πλοίο».

Κατασκευάσθηκε στα ναυπηγεία του Λιβόρνο της Ιταλίας, καθελκύστηκε στις 27 Φεβρουαρίου 1910 (12 Μαρτίου 1910 με το νέο ημερολόγιο) και παραδόθηκε στη χώρα μας στις 15 Μαΐου 1911. Την 1η Σεπτεμβρίου του ίδιου χρόνου κατέπλευσε στο Φάληρο κι έγινε δεκτό με ενθουσιασμό από τον ελληνικό λαό.

Κόστισε συνολικά 25.000.000 χρυσές ελληνικές δραχμές. Το 1/3 της τιμής του κατέβαλε ο εθνικός ευεργέτης Γεώργιος Αβέρωφ και τα 2/3 το ελληνικό δημόσιο με εξωτερικό δανεισμό.

Το «Αβέρωφ» ήταν από τα πιο σύγχρονα πολεμικά της εποχής του. Ατμοκίνητο, έπλεε με ταχύτητα 23 κόμβων και είχε πλήρωμα 20 αξιωματικών και 670 ναυτών. Αμέσως έγινε η ναυαρχίδα του απηρχαιωμένου ελληνικού στόλου.

Το «Αβέρωφ» σε επιχειρησιακό επίπεδο άλλαξε τις ισορροπίες στο Αιγαίο. Με κυβερνήτη τον ναύαρχο Παύλο Κουντουριώτη ηγήθηκε των ελληνικών ναυτικών δυνάμεων στους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-13. Οι νικηφόρες ναυμαχίες της Έλλης και της Λήμνου κατά του τουρκικού στόλου διέλυσε τις προσδοκίες του Σουλτάνου και της Υψηλής Πύλης για τον έλεγχο του Αιγαίου.

Τον Οκτώβριο του 1918 το «Αβέρωφ» ύψωσε την ελληνική σημαία στην Κωνσταντινούπολη, καθώς η χώρα μας ήταν μία από τις νικήτριες δυνάμεις του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το «Αβέρωφ» συμμετείχε στη Μικρασιατική Εκστρατεία, μεταφέροντας στρατεύματα και παραλαμβάνοντας τους πρόσφυγες μετά την Καταστροφή. Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αν και «γερασμένο» το «Αβέρωφ» συμμετείχε σε νηοπομπές στον Ινδικό Ωκεανό

Το εύδρομο καταδρομικό, που συνδέθηκε άρρηκτα με τον ναύαρχο Κουντουριώτη και την πολιτική πίστη του Ελευθερίου Βενιζέλου στη ναυτική ισχύ της Ελλάδας, παροπλίσθηκε το 1951. Σήμερα είναι πλωτό μουσείο και ναυλοχεί στο Φάληρο.

Ζωντανή ιστορία για τη σύγχρονη Ελλάδα – Το ταξίδι στην ιστορία

Πρόσφατα το θωρηκτό Γ. Αβέρωφ βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη μετά από ένα ταξίδι περίπου 2,5 ημερών. 

Κατά τον κατάπλου του «Αβέρωφ» μπάντα του Πολεμικού Ναυτικού​ απέδιδε τιμές. Το θρυλικό καταδρομικό του Πολεμικού Ναυτικού, πέραν των ρυμουλκών, σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής είχε δίπλα του και μία φρεγάτα.
 
Κατά την τελική φάση του πλου συνοδευόταν τιμητικά από πλωτά σκάφη ιδιωτών και συλλόγων. Στο διάστημα που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη, κάτοικοι της Βόρειας Ελλάδας είχαν την ευκαιρεία να επισκεφθούν το πλοίο και να γνωρίσουν το ένδοξο παρελθόν του.

Το πλοίο μουσείο «μεταφέρει» την ιστορία δύο Παγκοσμίων Πολέμων αλλά και τον ιδιαίτερο και καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισε κατά την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων.

*Με πληροφορίες από wikipedia


σχετικα αρθρα