Αρνητικές, αλλά και θετικές είναι οι παρατηρήσεις της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος (ΕΕΕ), που στάλθηκαν στον υπουργό Δικαιοσύνης Μιλτιάδη Παπαϊωάννου, για το νομοσχέδιο που προβλέπει δίκες "εξπρές" για υποθέσεις διαφθοράς υπουργών κ.λπ. οι οποίες δεν υπάγονται στο νόμο περί ευθύνης υπουργών.
H Ένωση ασκεί έντονη κριτική για τους νόμους που ψηφίζουν όλες οι κυβερνήσεις τις τελευταίες δεκαετίες για την επιτάχυνση απονομής της Δικαιοσύνης, καθώς "ο εξορθολογισμός και η επιτάχυνση της Ποινικής Δικαιοσύνης δεν θα επιτευχθεί, αν προηγουμένως δεν αναλυθούν σε βάθος τα αίτια και δεν ληφθούν μέτρα, τόσο με βραχυπρόθεσμο χαρακτήρα όσο και με μακροπρόθεσμο και κυρίως να μην αναλώνονται μόνο σε επί μέρους νομοθετικές ρυθμίσεις".

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το επίμαχο νομοσχέδιο οι υπουργοί, οι υφυπουργοί, οι γενικοί και οι ειδικοί γραμματείς, οι διοικητές δημόσιων οργανισμών, κ.λπ. θα δικάζονται με διαδικασίες "εξπρές" για αδικήματα διαφθοράς (κακουργήματα και πλημμελήματα) τα οποία διαπράττουν επωφελούμενοι της ιδιότητάς τους (ξέπλυμα βρώμικου χρήματος κ.λπ.) και τα οποία (αδικήματα) δεν υπάγονται στο νόμο περί ευθύνης υπουργών.

Οι εισαγγελείς επισημαίνουν ότι οι "πράξεις που τελούνται από υπουργό κατά τη διάρκεια της θητείας του, χωρίς όμως να επωφεληθεί αυτός της ιδιότητάς του, υπάγονται στις κοινές διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Επίσης, η πράξη της δωροληψίας που τελέστηκε από υπουργό κατά της διάρκεια της θητείας του και ανάγεται στα καθήκοντά του, έστω κι αν το έγκλημα αυτό δεν τελέστηκε κατά την άσκηση της δημόσιας εξουσίας, είναι "λίαν αμφίβολο αν υπάγεται στις διατάξεις του επίμαχου νομοσχεδίου ή αν εφαρμόζονται το άρθρο 86 του Συντάγματος και ο νόμος περί ευθύνης υπουργών".

Ακόμη, η ΕΕΕ εκφράζει και τα εξής ερωτήματα: "Έστω ότι ένας υπουργός δωροδοκείται για να πείσει άλλον υπουργό να τελέσει αξιόποινη πράξη κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, τι θα γίνει εν προκειμένω; Η δικογραφία θα χωριστεί; Κι αν ναι πώς θα εκδικασθεί η ηθική αυτουργία με τις διατάξεις του επίμαχου νομοσχεδίου, ενώ η κυρία πράξη ( π.χ. απιστία ) με αυτές του νόμου περί ευθύνης υπουργών;".

"Ρωγμές" στο δικονομικό σύστημα της χώρας και συγκεκριμένα στο θεσμό της προκαταρκτικής εξέτασης επιφέρει -αναφέρουν οι Εισαγγελείς- η ρύθμιση του άρθρου 2 του νομοσχεδίου, που προβλέπει ότι "η ποινική δίωξη για τα κακουργήματα ασκείται με την παραγγελία κυρίας ανάκρισης και δυνητικά μόνο μπορεί να παραγγελθεί προκαταρκτική εξέταση".

"Ασφυκτικές" χαρακτηρίζει η Ένωση τις προθεσμίες που τίθενται στο νομοσχέδιο για την περαίωση της ανάκρισης, ενώ υπογραμμίζει ότι η απαγόρευση αναβολών που προβλέπεται εκτός του ότι καθίσταται γράμμα κενό, εκθέτει την όλη διαδικασία απονομής της Ποινικής Δικαιοσύνης σε άδικες κριτικές.

Ορθή κατά την Ένωση είναι η ρύθμιση που προβλέπει την υπαγωγή στις διαδικασίες "εξπρές" των πράξεων του πολιτικού προσώπου που αφορούν την ηθική αυτουργία σε παράβαση καθήκοντος ή της ψευδούς βεβαίωσης.

Εξάλλου, ορθές χαρακτηρίζει η Ένωση τις ρυθμίσεις που προβλέπουν: 1) υποστήριξη του έργου των δικαστικών λειτουργών με επιστημονικό και υπαλληλικό προσωπικό, 2) περάτωση της κυρίας ανάκρισης με βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών, 3) αποκλειστική απασχόληση των δικαστών που απασχολούνται με τις υποθέσεις των πολιτικών προσώπων, 4) τα κακουργήματα των λοιπών προσώπων που δεν είναι υπουργοί πρέπει να εκδικάζονται ταχύτερα.