Η οικονομική κρίση, τα προβλήματα και το άγχος της καθημερινότητας, μια απόλυση ή ένας πιθανός χωρισμός όπως είναι φυσικό δημιουργούν μια ατμόσφαιρα αρνητική. Αλλά ακόμη και δίχως εμφανή αιτία, σε αρκετές περιόδους της ζωής σου, η απαισιοδοξία και ο αρνητισμός κάνουν την εμφάνισή τους. Μάλιστα, όσο κι αν προσπαθείς να βγεις από αυτήν την «μαύρη τρύπα» νιώθεις σαν κάτι να σου ρουφάει συνεχώς την ενέργεια και τη ζωντάνια σου.

Η κατάθλιψη έχει κάνει την εμφάνισή της και η έξοδος από αυτήν φαντάζει κυκεώνας. Μετά από τις παραινέσεις τις καλύτερης σου φίλης επισκέφτηκες ψυχολόγο, κάτι που σε βοήθησε σε πολύ μεγάλο βαθμό. Όμως, τι μπορεί να είναι αυτό που σου χαλάει τη διάθεση; Όπως αποκαλύπτουν οι ειδικοί μιλώντας στην Βρετανική εφημερίδα Daily mail, απλές καθημερινές συνήθεις μπορούν να σε οδηγήσουν στην κατάθλιψη.


Το καλοκαίρι

Με το που μπαίνει η Άνοιξη χοροπηδάς από χαρά σκεπτόμενη τις διακοπές και τις ατελείωτες ώρες που θα περνάς στην παραλία πίνοντας καφεδάκι και κάνοντας ηλιοθεραπεία ή μήπως σε πιάνουν τα… κλάματα; Οι περισσότεροι βλέποντας τον ήλιο να ξεπροβάλει και τον καιρό να ζεσταίνει «ανεβαίνουν» σε διάθεση. Ωστόσο, για πολλούς το καλοκαίρι και ο ζεστός καιρός σημαίνει ένα πράγμα: Κατάθλιψη. Αν σου συμβαίνει αυτό ίσως πάσχεις από εποχιακή συναισθηματική διαταραχή (ΕΔΕ) του… Καλοκαιριού. Στις περισσότερες περιπτώσεις η εποχική συναισθηματική διαταραχή, που πλήττει σε μεγαλύτερο ποσοστό τις γυναίκες, συνδέεται άμεσα με την έλλειψη της ηλιοφάνειας και αρχίζει να κάνει την εμφάνισή της με το που μπει το φθινόπωρο και τελειώσουν οι διακοπές.

Οι γλυκοί πειρασμοί

Κάθε φορά που είσαι θλιμμένη ή αγχωμένη θέλεις να φας ένα γλυκάκι πιστεύοντας πως θα σου ανεβάσει τη διάθεση στη στιγμή. Στην πραγματικότητα όμως τρώγοντας γλυκά χάνεις την γραμμή σου αλλά και την ψυχική σου ευεξία.

Οι περισσότερες γυναίκες έχουμε την τάση να επιθυμούμε τροφές πλούσιες σε ζάχαρη και λιπαρά κάθε φορά που είμαστε συναισθηματικά φορτισμένες για να μας ανεβάσει τη διάθεση. Ωστόσο, η συνήθεια αυτή μάλλον φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα κάνοντάς μας να αισθανόμαστε χειρότερα. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι η ζάχαρη ανεβάζει απότομα τα επίπεδα της ντοπαμίνης ενισχύοντας για λίγο τη διάθεσή. Μετά την κατανάλωση όμως του γλυκού, τα επιπεδα της ντομαμίνης πέφτουν απότομα, προκαλώντας τη θλίψη.

Ο φωτισμός

Συχνά κάθεσαι στην κρεβατοκάμαρα μέσα στο ημίφως, βλέπεις τηλεόραση και από το παράθυρο χαζεύεις τα φώτα του δρόμου. Στη συνέχεια αποκοιμάσαι ξεχνώντας να σβήσεις το πορτατίφ. Θεωρούσες πως αυτή η συνήθεια σε χαλαρώνει αποβάλλοντας το άγχος της ημέρας. Στην πραγματικότητα όμως, όπως ισχυρίζονται επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Οχάιο, αυτό επιβαρύνει την ψυχοσύνθεσή σου.

Πειράματα που έγιναν σε ζώα έδειξαν πως η συνεχής έκθεση σε αμυδρό φως κατά τη διάρκεια της νύχτας, σε καθημερινή βάση, με την πάροδο του χρόνου μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στον ιππόκαμπο, την περιοχή αυτή του εγκεφάλου που συνδέεται με τη κατάθλιψη.

Το Ίντερνετ

Όσο περισσότερο σερφάρεις τόσο περισσότερο «πέφτεις» σε ψυχολογία; Όπως πιστοποιούν και επιστημονικές μελέτες, μετά από ατελείωτες ώρες τσάτινγκ ή σερφαρίσματος η κατάθλιψη κάνει την εμφάνισή της. Μάλιστα, σύμφωνα με περσινή κινεζική έρευνα, με δείγμα 1000 ατόμων, όσοι κάνουν υπερβολική χρήση του διαδικτύου έχουν διπλάσιες πιθανότητες να παρουσιάσουν κατάθλιψη από όσους περιορίζονται στην ορθή του χρήση.

Η τεμπελιά

Η κατάθλιψη όπως γνωρίζεις δημιουργεί οκνηρία. Ήξερες όμως ότι η κακή διαχείριση του χρόνου και η τεμπελιά μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση της; Αφήνοντας τα πάντα μέχρι το τέλος της ημέρας κάποια στιγμή θα νιώσεις να χάνεις τον έλεγχο. Εκτός αυτού, χρονοτριβόντας κατά τη διάρκεια της ημέρας, δε θα σου μείνει χρόνος για ένα χαλαρό δείπνο με τον αγαπημένο σου ή μια μπαρότσαρκα με τις κολλητές σου, συνήθειες που σε χαλαρώνουν και… «φορτίζουν τις μπαταρίες σου».

Η δίαιτα

Οι υδατάνθρακες αυξάνουν το επίπεδο της σεροτονίνης, της χημικής ουσίας του εγκεφάλου που σε κάνει να αισθάνεσαι ευτυχισμένη. Αντίθετα, η χαμηλή σε υδατάνθρακες δίαιτα μεταβάλλει τη διάθεσή σου προκαλώντας αρνητικά συναισθήματα όπως ο θυμός και η καταθλιπτική διάθεση.

Ο καφές και το τσάι

Υποφέρεις από αυπνίες με αποτέλεσμα να μην έχεις ενέργεια καθόλη τη διάρκεια της ημέρας. Το βράδυ στριφογυρνάς στο κρεβάτι προσπαθώντας να κοιμηθείς και το πρωί σέρνεσαι κυριολεκτικά και προσπαθείς να εργαστείς κρατώντας τα μάτια σου ανοιχτά. Η κατάσταση αυτή σου προκαλεί θλίψη και δεν ξέρεις τι να κάνεις. Μάλιστα, για να μπορέσεις να μείνεις όρθια και να ανταπεξέλθεις το ρίχνεις στον καφέ, πρακτική που δημιουργεί έναν ατέρμονα κύκλο αυπνιών!

Το κάπνισμα

Το κάπνισμα μπορεί να αυξήσει το ρίσκο εμφάνισης βαριάς μορφής κατάθλιψης σε ποσοστό 93%. Σύμφωνα με τα ευρήματα έρευνας που διεξήχθη από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Μελβούρνης, το 15% των καπνιστών παρουσίασαν καταθλιπτικές τάσεις.


Τα αντισυλληπτικά χάπια

Υπαίτια για την κακή σου διάθεση μπορεί να είναι και τα αντισυλληπτικά χάπια που λαμβάνεις. Έρευνες έχει δείξει πως οι γυναίκες που παίρνουν αντισυλληπτικά έχουν διπλάσιες πιθανότητες να παρουσιάσουν κατάθλιψη.

Oι πλαστικές επεμβάσεις

Γυναίκες που έχουν υποβληθεί σε κοσμετική χειρουργική για την επιδιόρθωση κάποιας ατέλειας μπορεί μετά από ένα ή δύο χρόνια να πέσουν σε κατάθλιψη.

Τα ευρήματα έρευνας που δημοσιεύεται στο περιοδικό Ψυχιατρικής, Current Psychiatry Reports δείχνουν πως οι γυναίκες που υποβάλλονται σε πλαστική χειρουργική έχουν έως και τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να κάνουν κάποια απόπειρα αυτοκτονιας στα επόμενα έτη και είναι πιο επιρρεπείς να εθιστούν στο αλκοόλ και άλλες εξαρτησιογόνες ουσίες απ΄ ότι όσες έχουν συμβιβαστεί με την εικόνα τους.












Πηγή: womenonly.gr