ΕΛΛΑΔΑ

«Κινητή βόμβα» το πλοίο με τα εκρηκτικά στην Κρήτη - Περιφερόταν στη Μεσόγειο επί έξι εβδομάδες

Δημοσίευση 11 Ιανουαρίου 2018, 08:17 / Ανανεώθηκε 11 Ιανουαρίου 2018, 09:59
«Κινητή βόμβα» το πλοίο με τα εκρηκτικά στην Κρήτη - Περιφερόταν στη Μεσόγειο επί έξι εβδομάδες
Facebook Twitter Whatsapp

Το θρίλερ με το πλοίο που είναι με 410 τόνους δυναμίτιδας εκτυλίσσεται στην ανατολική Μεσόγειο εδώ και 45 μέρες.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Μεγάλη είναι η ανησυχία της τοπικής κοινωνίας του Ηρακλείου για το πλοίο γεμάτο με εκρηκτικά, που βρίσκεται στο λιμάνι της πόλης και λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών αναμένεται να παραμείνει σε αυτό για αρκετές ημέρες. Μάλιστα, ανώτατοι αξιωματικοί του Λιμενικού παρομοιάζουν το πλοίο με «κινητή βόμβα».

Το θρίλερ με το πλοίο που είναι με 410 τόνους δυναμίτιδας εκτυλίσσεται στην ανατολική Μεσόγειο εδώ και 45 μέρες. Ειδικότερα, το ελληνικών συμφερόντων φορτηγό πλοίο «Ανδρομέδα» σημαίας Τανζανίας μετέφερε είκοσι εννέα εμπορευματοκιβώτια γεμάτα με εκρηκτικές ύλες, πυροκροτητές, νιτρική αμμωνία και ειδικά τζελ και 11 κενές φορτίου δεξαμενές υγραερίου που κατασχέθηκαν από το Λιμενικό Σώμα για σοβαρές παραβιάσεις του ποινικού κώδικα, ενώ ταυτόχρονα τα στοιχεία δείχνουν ότι τα εκρηκτικά είχαν προορισμό την ιδιαίτερα πολιτικά ταραγμένη περιοχή της Λιβύης.

Ο διευθυντής του κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής υποναύαρχος Γιάννης Αργυρίου, παρομοιάζει το πλοίο με «κινητή βόμβα» που εάν είχε «εκραγεί» θα υπήρχαν απρόβλεπτες συνέπειες για τους ανθρώπους και το θαλάσσιο περιβάλλον.

Σήμερα οι 11 συλληφθέντες ναυτικοί, δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί και Αλβανός, θα οδηγηθούν ενώπιον της ανακρίτριας Πειραιά, ενώ για την υπόθεση ενημερώθηκε η αρμόδια Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, προκειμένου επιληφθεί για θέματα αρμοδιότητάς της.

Έπλεε στη Μεσόγειο επί έξι εβδομάδες

Το φορτηγό πλοίο (39 ετών) έπλεε από τις 25 Νοεμβρίου έμφορτο στη Μεσόγειο, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε εμπλοκή μεταξύ των συνεταίρων ναυλωτών και ιδιοκτητών του φορτίου. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το πλοίο να μην μπορεί να φύγει από τη Μεσόγειο αλλά και να μην μπορεί να δέσει σε λιμάνια τόσο λόγω της απαγόρευσης που ισχύει από το ParisMoU όσο και του επικίνδυνου φορτίου που μετέφερε.

Τελευταία λιμάνια που μπόρεσε να δέσει ήταν αυτά της Κύπρου, στη Λεμεσό και στη Λάρνακα, για ανεφοδιασμό. Το πλοίο είχε ζητήσει άδεια για να δέσει στους Καλούς Λιμένες στην Κρήτη όπου και απαγορεύτηκε, ενώ αργότερα έδεσε λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών στη ράδα περιοχή μεταξύ Αγίου Νικολάου και Σητείας. Αν και οι ελληνικές αρχές φαίνεται πως ούτε και αυτές ήθελαν να ανακατευτούν με την υπόθεση, ωστόσο η παραμονή του στα ελληνικά χωρικά ύδατα δεν άφηνε πολλές επιλογές.

Αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος εκτιμούν ότι το φορτίο είχε τελικό προορισμό τη Λιβύη, προορισμός στον οποίο η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει θέσει εμπάργκο. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν τόσο μετά από την προανάκριση του καπετάνιου όσο και από την ημερολογιακή εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου στις 18 Δεκεμβρίου, η οποία είχε ξεκάθαρη αναφορά τη Λιβύη. Η επίσημη εκδοχή του πλοιοκτήτη ανέφερε ότι οι τελικοί προορισμοί του φορτίο ήταν το Τζιμπουτί και το Ομάν.

Διαχειριστής της εταιρείας του πλοίου: Νόμιμο το φορτίο

Για σκάνδαλο κάνει λόγο ο διαχειριστής της πλοιοκτήτριας εταιρίας Coasters Maritime, Θεόδωρος Ράλλος σχετικά με την έκταση που έχει δοθεί στην υπόθεση με το φορτηγό πλοίο σημαίας Τανζανίας ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ.

«Το θέμα είναι αμιγώς οικονομικό και δυστυχώς αντί να έχουμε τη στήριξη των ελληνικών αρχών , εκείνες παίρνουν θέση υπέρ της Τουρκίας. Το πλοίο φόρτωσε στο λιμάνι του Ισκεντερούν στις 18 Νοεμβρίου, συνολικά 11 φορτηγά τρέιλερ υγραεριοφόρα και στις 23 Νοεμβρίου στη Μερσίνα 29 κοντέινερς εκρηκτικά για τέσσερεις παραλήπτες στην Αιθιοπία» δηλώνει ο κ. Ρέλλος και σημειώνει ότι το πλοίο είναι ακόμη απλήρωτο καθότι οι δυο Τουρκικές εταιρίες με τις οποίες συνεργάζεται δεν του έχουν καταβάλει το ωφελούμενο πόσο για τις υπηρεσίες του ούτως ώστε να περάσει τη διώρυγα του Σουέζ και να παραδώσει το φορτίο.

Ο κ. Ρέλλος αναφέρει ότι όλο αυτό το διάστημα έχει πραγματοποιήσει επαναλαμβανόμενες οχλήσεις στις δυο τουρκικές εταιρίες «Orica» και «ELG» προκειμένου να εξοφλήσουν το ποσό των 440.000 δολαρίων που όφειλαν, ωστόσο δεν έδειχναν διατεθειμένοι να πράξουν κάτι τέτοιο.

«Οι Τούρκοι για να γλυτώσουν την πληρωμή των 440.000 δολαρίων έστειλαν δικούς τους ανθρώπους στις ελληνικές υπηρεσίες, βγάζοντας μας παράνομους, ούτως ώστε το εμπόρευμα να μεταφερθεί με άλλο πλοίο και να γλυτώσουν από τις οφειλές τους» δηλώνει ο διαχειριστής της πλοιοκτήτριας εταιρίας και την ίδια ώρα καταγγέλλει ότι μέχρι σήμερα δεν έχει λάβει καμία ενημέρωση ούτε από το Λιμενικό Σώμα, ούτε όμως από το υπουργείο Ναυτιλίας για την εξέλιξη της υπόθεσης.

«Η υπόθεση είναι αρκετά σκοτεινή και έμενα μέχρι στιγμής δεν με έχει ενημερώσει κανείς για την πορεία του ελέγχου. Το μόνο που ήξεραν να κάνουν ήταν να μου στείλουν ένα mail για να τους στείλω το ΑΦΜ μου για να στείλουν το πρόστιμο. Σε ποια άλλη χώρα έχετε δει να συμβαίνουν όλα αυτά;» σχολιάζει ο κ. Ρέλλος, ρωτώντας ποιος έχει τώρα την ευθύνη για τα όσα συμβαίνουν πάνω στο πλοίο, καθότι όλο το πλήρωμα έχει απομακρυνθεί και συλληφθεί.

«Για όλα αυτά που μας επιρρίπτει το Λιμενικό είμαστε ενήμεροι» τονίζει ο κ. Ρέλλος υπογραμμίζοντας ότι η εταιρία του ακολουθεί τη νόμιμη οδό σε όλες τις δουλειές που αναλαμβάνει «είναι όλα πιστοποιημένα, οι μεταφορές που κάνουμε είναι καθόλα νόμιμες και υπάρχουν αποδείξεις για όλα αυτά που σας αναφέρω. Η εταιρία μας συνεργάζεται με υπουργεία άμυνας, ορυχεία, πως είναι δυνατόν να ενεργούμε κάτω από το καθεστώς ανομίας» τονίζει ο διαχειριστής της πλοιοκτήτριας εταιρίας, διαμηνύοντας ότι πλέον η όλη υπόθεση θα πάρει τη νομική οδό καθώς σήμερα θα κατατεθεί εξώδικό κατά του Λιμενικού στο Ηράκλειο. «Ενεργούμε νομικά για να προστατέψουμε τα δικαιώματα της εταιρείας και να κάνουμε επίσχεση φορτίου» πρόσθεσε.

Ερωτηθείς για την έλλειψη χαρτών στο πλοίο ο κ. Ρέλλος απάντησε: «Τους είχαμε παραγγείλει, θα τους περάναμε από του Σουέζ, αφού από το λιμάνι της Αλεξανδρέτας που ξεκινήσαμε δεν υπήρχε πρακτορείο για να τους εφοδιαστούμε».

Όσο για τις 102 παρατηρήσεις/ελλείψεις που εντοπίστηκαν αναφορικά με την αξιοπλοΐα του ο ίδιος επεσήμανε «δεν ξέρω τι ακριβώς εντόπισαν αφού μέχρι ώρας βρίσκομαι στο σκοτάδι για το τι συμβαίνει τις τελευταίες ημέρες στο πλοίο. Η πιστοποίηση του πλοίου προβλέπει  κάποιο εξοπλισμό ο οποίος υπάρχει και για αυτό τον λόγο τόσο το πλοίο όσο και η εταιρία είναι πιστοποιημένα».

Ταυτόχρονα, ο κ. Ρέλλος αφήνει αιχμές κατά του υπουργείου Ναυτιλίας, κάνοντας λόγο για «δυστύχημα» αφού όπως αναφέρει «βρισκόμαστε στη μεγαλύτερη ναυτική χώρα του κόσμου και η διοίκηση στο υπουργείου δεν έχει κάποιον σχετικό για τέτοιας φύσεως υποθέσεις».

Την ίδια ώρα, ο ιδιοκτήτης της  πλοιοκτήτρια εταιρίας κάνει έκκληση στις Αρχές να έρθουν σε επικοινωνία μαζί του καθώς η υπόθεση από τη δική του μεριά δεν έχει μεμπτά σημεία και μπορεί να βρεθεί μια λύση από κοινού.

 Ο ίδιος πάντως σημείωσε ότι η στάση που κρατούν οι ελληνικές Αρχές απέναντι στην εταιρία του δείχνουν έναν έκδηλο ζήλο να δώσουν το φορτίο στους Τούρκους ναυλωτές. «Εκτίθενται και το θέμα είναι ότι η δουλεία μας μένει πίσω, ενώ κρατείται άδικα ένα ολόκληρο πλήρωμα. Καλό θα είναι να μας ενημερώσουν γιατί το πλοίο αυτή τη στιγμή είναι “γυμνό” αποτελόντας μια ωρολογιακή βόμβα».

Το Newpost παρουσίασε την Τετάρτη τα έγγραφα με τα οποία ο κ. Ρέλλος υποστηρίζει ότι η διαδικασία που ακολουθήθηκε για τη μεταφορά του φορτίου είναι καθόλα νόμιμη.