Πανό, αφίσες, οργανόγραμμα διαμαρτυριών και... το κείμενο της κατάληψης έχουν ξεκινήσει να γράφουν από χτες σε πολλά πανεπιστήμια της χώρας οι εκπρόσωποι των φοιτητικών παρατάξεων. Ήδη το φοιτητικό κίνημα προετοιμάζει και οργανώνει την αντίδρασή του στο νόμο πλαίσιο για τα ΑΕΙ- ΤΕΙ που ψηφίστηκε χτες και αναμένεται το πανεπιστήμιο να γίνει για μια ακόμη φορά πεδίο εμπόλεμης ζώνης.
Για τους φοιτητές που πρόσκεινται προς τα... αριστερά η κατάργηση του ασύλου, για τους κεντρόους και τους «δεξιούς»  η μη συμμετοχή στην εκλογή πρύτανη στα πανεπιστήμια είναι οι αιτίες που τα ΑΕΙ της χώρας μοιάζουν από σήμερα με καζάνι που βράζει.

Όταν η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, κομπάζει από χτες -δικαίως ίσως-  για την νίκη της στην εξεύρεση συναίνεσης ακόμα και στις σελίδες κοινωνικές δικτύωσης που η ίδια διατηρεί, η φοιτητική κοινότητα ανασκουμπώνεται σιωπηρά.

Για πρώτη φορά, πράγματι, στα μεταπολιτευτικά χρονικά νόμος- πλαίσιο για την Παιδεία ψηφίζεται με συντριπτική πλειοψηφία που ξεπερνά το 80% των κοινοβουλευτικών δυνάμεων. Είναι ουσιαστικά η πρώτη συναίνεση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ σε ένα από τα πιο μεγάλα «μέτωπα» της ελληνικής κοινωνίας. 

Ωστόσο, για πρώτη φόρα καταγράφεται και τέτοιο... «άδειασμα» των δύο κομμάτων στις αντίστοιχες φοιτητικές παρατάξεις που τόσα χρόνια κατά τα άλλα τα ίδια τα κόμματα εδώ και δεκαετίες χρηματοδοτούν, στηρίζουν και ενισχύουν πολιτικά μέσα στα πανεπιστήμια. Όπως και να έχει και η πλευρά της ΠΑΣΠ και η πλευρά της ΔΑΠ, με ανακοινωσή τους προαναγγέλλουν «συγκρούσεις» και αντιδράσεις με αφορμή την ψήφιση ενός νομοσχεδίου που αποδυναμώνει το φοιτητικό κίνημα.

Υπενθυμίζουμε ότι η υπουργός Παιδείας είχε προκαλέσει το μένος των παρατάξεων με την δήλωση: «Δεν πιστεύω ότι ο ρόλος των φοιτητών είναι η συνδιοίκηση των πανεπιστημίων. Η συνδιοίκηση αυτή είχε πολύ αρνητικές επιπτώσεις σε ορισμένα πανεπιστήμια τα τελευταία χρόνια» παρατηρεί η κυρία Διαμαντοπούλου. Στο πανεπιστήμιο, δημοκρατία δεν σημαίνει ούτε κομματοκρατία, ούτε μετριοκρατία. Δημοκρατία στο πανεπιστήμιο σημαίνει αξιοκρατία, λογοδοσία,ποιότητα και αριστεία.Τα κόμματα και οι παρατάξεις δεν μπορεί να έχουν ρόλο στα πανεπιστήμια. Το πανεπιστήμιο είναι χώρος διδασκαλίας και έρευνας».

 Συγκεκριμένα, ο  προέδρος της ΟΝΝΕΔ, Ανδρέα Παπαμιμίκος, σχετικά με την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση δήλωσε: «Είναι αλήθεια πως πολλές από τις θέσεις που καταθέσαμε στην Πρόταση Παιδείας το Φεβρουάριο του 2011 είναι σήμερα μια πραγματικότητα, και αυτό σε κάθε περίπτωση είναι κέρδος για το ελληνικό Πανεπιστήμιο. Όμως αυτοί που δεν κατάφεραν 25 χρόνια να κερδίσουν τις ιδέες και την υπευθυνότητα μας μέσα στα αμφιθέατρα και τις Σχολές, σήμερα στοχεύουν να μας καταργήσουν στα χαρτιά. Να είναι βέβαιοι ότι θα συνεχίσουμε να είμαστε στην πρωτοπορία με τις προτάσεις και τις δράσεις μας.»

Ταυτόχρονα, η ανακοίνωση της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ ήταν καταπέλτης: « Ως ΔΑΠ-ΝΔΦΚ την έχουμε καλέσει επανειλημμένα να προχωρήσει σε πραγματικό διάλογο, προκειμένου να αλλάξουμε ριζικά τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας. Εκείνη όμως εφαρμόζει τακτικές που συνδέονται με το πιο απεχθές παρελθόν του ΠΑΣΟΚ, «περνώντας» το νομοσχέδιο καλοκαίρι, όταν τα ιδρύματα θα είναι κλειστά και οι φοιτητές απόντες.

Δυστυχώς όμως χάνει μια χρυσή ευκαιρία για πραγματικές τομές στα ελληνικά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ σε τομείς όπως η σύνδεση με την αγορά εργασίας, ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, έρευνα κ.α. Αλλά οι φοιτητές έχουν μνήμη και κρίση. Την καλούμε λοιπόν να πάρει πίσω το νόμο – κομματικοποίησης των ιδρυμάτων - και να ασχοληθεί με τα πραγματικά προβλήματα. Να προσφέρει λύσεις στη σύνδεση των Ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας (τη στιγμή που η ανεργία καλπάζει) και να αναζητήσει τρόπους για δωρεάν παιδεία στην πράξη και όχι στα λόγια.

Αν θεωρεί, πως απαλλάσσεται από ένα μπελά, διαλύοντας τη δυναμική του φοιτητικού κινήματος, (ιδιαίτερα σε μία χρονιά που η συμμετοχή στις φοιτητικές εκλογές σημείωσε ρεκόρ των τελευταίων ετών με 135.000 φοιτητές να συμμετέχουν), πλανάται πλάνη οικτρά.

Ας μην ξεχνά η κα. Διαμαντοπούλου πως αυτή την εβδομάδα οι Σχολές «ανοίγουν» ξανά, και τώρα είναι που αρχίζουν όλα».

 Από την μεριά της η ΠΑΣΠ, εξαπολύει επίσης επίθεση στην κυρία Διαμαντοπούλου και προανναγγέλει σφοδρές αντιδράσεις:

«Ως Πανελλήνια Αγωνιστική Σπουδαστική Παράταξη δηλώνουμε πως θα είμαστε απέναντι σε κάθε προσπάθεια που επιχειρεί το Υπουργείο Παιδείας για κατάργηση του Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της Παιδείας, καθώς και κατάλυση της Δημοκρατίας στα πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Εφόσον η Υπουργός αγνοεί τα αιτήματα της πανεπιστημιακής κοινότητας, είναι και αποκλειστική υπεύθυνη για τις κινητοποιήσεις που θα πραγματοποιηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα από τις δυνάμεις που αγωνίζονται για διεύρυνση της δημοκρατίας στα ΑΕΙ και για γενναία αύξηση της χρηματοδότησής τους ώστε να αποκτήσουν αξία τα πτυχία μας».

 Ο ΣΥΡΙΖΑ επίσημα τόνισε πως τάσσεται κατά του νομοσχεδίου. Στηρίχθηκε μάλιστα στη διαμαρτυρία 1000 καθηγητών απ’ όλο τον κόσμο κατά του νομοσχεδίου, ενώ η φοιτητική παράταξη που πρόσκειται στον ΣΥΡΙΖΑ έχε ήδη προαναγγείλει κύμα καταλήψεων από Σεπτέμβρη.

Το ΚΚΕ συνέχισε στο ίδιο κλίμα. Με την τόποθέτηση του κόμματος στη Βουλή να συνοψίζεται στην εξής δήλωση: «Ακόμα και αν ψηφιστεί το νομοσχέδιο, το κόμμα θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να μην εφαρμοστεί» η Πανσπουδαστική Κίνηση Φοιτητών έχει ξεκαθαρίσει ότι μόλις ανοίξουν οι σχολές θα ξεκινήσει η «μάχη».

Ήδη απομένει μόλις μια εβδομάδα για να ανοίξουν τα πανεπιστήμια και το μέλλον της εξεταστικής του Σεπτεμβρίου είναι μάλλον αβέβαιο.


Οι 15 βασικές αλλαγές είναι οι εξής που προκάλεσαν το μένος των φοιτητικών παρατάξεων:

1. Τα πανεπιστήμια αποκτούν διοικητική δυαρχία. Ενα 15μελές Συμβούλιο με οκτώ εσωτερικά μέλη, έξι εξωτερικά και έναν εκπρόσωπο φοιτητών θα είναι αρμόδιο για διοικητικά θέματα και ανάπτυξη, ενώ η Σύγκλητος θα έχει ακαδημαϊκές αρμοδιότητες

2. Ο πρύτανης επιλέγεται βάσει διεθνούς προκήρυξης ενδιαφέροντος και μπορεί να προέρχεται από χώρο εκτός του πανεπιστημίου που θα διοικεί. Το Συμβούλιο θα προκρίνει 2 ή 3 υποψηφιότητες και στη συνέχεια οι καθηγητές του ιδρύματος θα ψηφίζουν για την ανάδειξη του ενός. Δεν ψηφίζουν διοικητικοί υπάλληλοι και φοιτητές. Η θητεία του θα είναι πενταετής χωρίς δυνατότητα ανανέωσης.

3. Καταργείται το πανεπιστημιακό άσυλο. Σε αξιόποινες πράξεις που τελούνται εντός των χώρων τους εφαρμόζεται η κοινή νομοθεσία.

4. Οι καθηγητές θα αξιολογούνται κάθε πενταετία και προβλέπονται επιβραβεύσεις για θετικές και κυρώσεις σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης.

5. Οι πανεπιστημιακοί εντάσσονται σε τρεις βαθμίδες: καθηγητές, αναπληρωτές και επίκουροι. Μπορούν να καλούνται ως επισκέπτες καθηγητές και καταξιωμένοι Έλληνες ή αλλοδαποί επιστήμονες

6. Προβλέπεται δυνατότητα σύντομων σπουδών τριετούς διάρκειας που θα οδηγούν σε κανονικό πτυχίο, για όσα ιδρύματα το αποφασίσουν.

7. Ιδρύονται σχολές μεταπτυχιακών σπουδών και σχολές διά βίου μάθησης.

 8. Τέλος στους «αιώνιους» φοιτητές. Θα χάνουν τη φοιτητική ιδιότητα αν ξεπεράσουν τέσσερα εξάμηνα σπουδών περισσότερα από τον κανονικό χρόνο. Δίνεται δυνατότητα μερικής φοίτησης σε εργαζόμενους φοιτητές. Θεσπίζονται φοιτητικά δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου.

9. Οι φοιτητές θα μπορούν να μετακινούνται εσωτερικά σε διαφορετικά τμήματα, μεταφέροντας πιστωτικές μονάδες, όπως συμβαίνει με το πρόγραμμα Erasmus για τις μετακινήσεις στο εξωτερικό.

10. Η περιουσία και τα κληροδοτήματα των ιδρυμάτων θα αξιοποιούνται για την αύξηση των εσόδων τους από οργανισμούς που θα ιδρυθούν.

11. Μέρος της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων συνδέεται με την αξιολόγησή τους. Προβλέπεται πρόσθετη χρηματοδότηση βάσει δεικτών ποιότητας.

12. Μπορούν να συγχωνεύονται, κατατέμνονται και καταργούνται ΑΕΙ, όταν υπάρχει δυσανάλογα μικρός ή μεγάλος αριθμός φοιτητών και όταν η λειτουργία τους δεν δικαιολογείται επιστημονικά.

13. Μπορούν να ιδρύονται παραρτήματα ελληνικών ΑΕΙ σε άλλες χώρες.

14. Μπορούν να οργανώνονται μαθήματα στην αγγλική και σε άλλες γλώσσες. Η διδασκαλία ξένης γλώσσας καθίσταται υποχρεωτική για τη λήψη πτυχίου.

15. Προβλέπεται λειτουργία επώνυμων εδρών για χορηγούς και ευεργέτες των πανεπιστημίων.

 

Αναστασία Γαλάνη
TAGS