«Κρουαζιερόπλοιο στο λιμάνι, συν τουριστικά λεωφορεία, ίσον κίνηση στην αγορά»! Στην απλοϊκή αυτή εξίσωση φαίνεται ότι εναποθέτουν τις ελπίδες τους για τη βελτίωση της μειωμένης αγοραστικής κίνησης οι έμποροι του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης, καθώς σχεδόν επτά στους δέκα (ποσοστό 67%) καταστηματάρχες της περιοχής δηλώνουν ότι η τουριστική κατανάλωση συμβάλλει, πλέον, στον τζίρο τους. Την ίδια απάντηση δίνει και το 53% των εμπόρων όλων των δήμων του πολεοδομικού συγκροτήματος (κέντρο, δυτική και ανατολική Θεσσαλονίκη), μετά και τη σημαντική αύξηση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων φέτος, όπως προκύπτει από έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ), σε δείγμα 200 επιχειρήσεων, για την περίοδο των φετινών θερινών εκπτώσεων.

«Για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας, μέσω της προσέλκυσης τουριστών και κατ’ επέκταση αύξησης της τουριστικής κατανάλωσης, θα πρέπει να στοχεύσουν σε κοινό σχέδιο και κοινές δράσεις οι φορείς της πόλης και η τοπική αυτοδιοίκηση. Ο ΕΣΘ, από την πλευρά του, καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση, μέσω της διάθεσης της εκπτωτικής κάρτας «Thess Bonus Card» (σ.σ.: προσφέρει εκπτώσεις και πόντους επιβράβευση) και του τουριστικού χάρτη της Θεσσαλονίκης, στους αφιχθέντες τουρίστες και επισκέπτες της πόλης μας», υπογραμμίζει ο ΕΣΘ.

Με εξαίρεση, πάντως, την αυξημένη συμβολή των τουριστών στα έσοδα, η εκπτωτική σεζόν δεν έφερε την άνοιξη στην αγορά, παρά τις μεγάλες εκπτώσεις-«κράχτες», που έφταναν ακόμη και στο 70%. Άλλωστε, το 82% του συνόλου των ερωτηθέντων δήλωσαν απογοητευμένοι από τον τζίρο τους και μόλις το 18% ικανοποιημένοι.

Επί του συνόλου των επιχειρήσεων, που συμμετείχαν στην έρευνα, σχεδόν οκτώ στις δέκα (ποσοστό 78%) δηλώνουν μείωση τζίρου, σε σχέση με πέρσι, με την πλειοψηφία να χάνει κατά μέσο όρο τρία στα δέκα ευρώ του περσινού κύκλου εργασιών (μέση μείωση τζίρου 30%). Δύο στις δέκα (19%) ήρθαν «ίσα βάρκα-ίσα πανιά» και μόνον το 2% των επιχειρήσεων είχαν αυξημένες πωλήσεις.

Ανά περιοχή, οι καταστηματάρχες του ιστορικού κέντρου δηλώνουν ελαφρώς πιο ικανοποιημένοι απ’ το μέσο όρο (22% έναντι 18%), από την κίνηση στην περίοδο των εκπτώσεων, γεγονός που ενδεχομένως συνδέεται με τις αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων. Αντίθετα, αυτό δεν αφορά στις επιχειρήσεις που εδρεύουν στις πληττόμενες από τα έργα του μετρό περιοχές της Εγνατίας-Ίωνος Δραγούμη-Βενιζέλου (ποσοστό ικανοποιημένων μόλις 12%).

Αντίστοιχη είναι η εικόνα που παρουσιάζουν επιχειρήσεις εκτός ιστορικού κέντρου, αφού, στη δυτική Θεσσαλονίκη το 12% δηλώνει ικανοποιημένο από την κίνηση στην περίοδο των εκπτώσεων και επτά στους δέκα (72%) επισημαίνουν ότι υπήρξε αρνητική μεταβολή του τζίρου τους σε σχέση με πέρσι. Το χαμηλότερο ποσοστό ικανοποιημένων (10%) εμφανίζεται στην ανατολική Θεσσαλονίκη (σ.σ. δηλαδή σε θεωρητικά "πλούσιες" περιοχές όπως η Καλαμαριά ή το Πανόραμα).