Με μπαράζ δεκαήμερων προσφορών τον Σεπτέμβριο οι έμποροι κάνουν μία ύστατη προσπάθεια να αναστρέψουν την αρνητική εικόνα που προέκυψε στην αγορά κατά τη περίοδο των θερινών εκπτώσεων με την πτώση του τζίρου να αγγίζει ακόμη και το 60% σε ορισμένες περιοχές της χώρας. Τα «λουκέτα» πληθαίνουν, οι λιανέμποροι βλέπουν τον τζίρο τους να μειώνεται δραματικά και οι εκτιμήσεις για «μαύρο» χειμώνα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αυξάνονται διαρκώς.

Ο νέος γύρος προσφορών άρχισε την Πέμπτη, αμέσως μετά το τέλος των θερινών εκπτώσεων, όπως προβλέπεται άλλωστε από τον σχετικό νόμο. Στον χορό των προσφορών μπήκαν μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις αλλά και πολυκαταστήματα από όλους τους κλάδους: από την ένδυση και την υπόδηση μέχρι τα είδη σπιτιού, τα καλλυντικά, τα έπιπλα και τα ηλεκτρικά είδη.

Οι προσφορές αναμένεται να αρχίζουν από 30%, ενώ ορισμένοι λιανέμποροι θα διατηρήσουν τα υψηλά ποσοστά των θερινών εκπτώσεων αλλά και τα μπαζάρ που έχουν αρχίσει να «τρέχουν» τις τελευταίες ημέρες. Στη μάχη των προσφορών οι επιχειρηματίες έχουν επιστρατεύσει ακόμα πολύμηνες άτοκες δόσεις με πιστωτικές κάρτες, ενώ το όφελος μεγαλώνει ανάλογα με το ύψος των αγορών των πελατών τους.

Το εμπόριο βρίσκεται πλέον σε «ελεύθερη πτώση». Παρά τις προσφορές, οι έμποροι εκτιμούν ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι εξίσου εξαιρετικά δύσκολοι και προβλέπουν νέα βουτιά στις πωλήσεις, καθώς τα μέτρα λιτότητας αλλά και η αύξηση του ΦΠΑ επιβαρύνουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Τη μεγαλύτερη πτώση του τζίρου στις θερινές εκπτώσεις της τελευταίας τριετίας υπέστησαν τα εμπορικά καταστήματα. Ανέρχεται στο -25%, σε σύγκριση με πέρυσι σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου ενώ σε ορισμένες περιοχές η πτώση έφτασε μέχρι και το 60%.
 
Τέτοιες περιοχές ήταν λ.χ. η Φλώρινα, η Φαρκαδόνα Τρικάλων, τα Γρεβενά, το Κρανίδι, κ.ά. Για δύο στις δέκα επιχειρήσεις η πτώση κυμάνθηκε μεταξύ 30-45%.

Στην Αθήνα και τα άλλα μεγάλα αστικά κέντρα η αγοραστική κίνηση ήταν ιδιαίτερα μειωμένη. Στη Θεσσαλονίκη ο τζίρος των εκπτώσεων ήταν μειωμένος κατά 30%, στον Βόλο και τη Λάρισα κατά 20-30%, ενώ στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας τα καταστήματα κατέγραψαν μείωση τζίρου μεταξύ 30 και 40%. Αντίστοιχα ποσοστά μείωσης παρουσίασαν τα εμπορικά καταστήματα στο Περιστέρι, τη Γλυφάδα, τη Νίκαια και το Μαρούσι.

Εξαίρεση αποτέλεσαν λίγες μόνο τουριστικές και νησιωτικές περιοχές που ευνοήθηκαν από την αυξημένη τουριστική κίνηση και «κράτησαν» ή ακόμη και αύξησαν τον τζίρο τους, όπως συνέβη στο Ρέθυμνο (+10%), ή τα Χανιά, το Ηράκλειο και λιγότερο τη Ρόδο.

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνών της ΕΣΕΕ (ΙΝ.ΕΜ.Υ) σε 84 Εμπορικούς Συλλόγους, όλης της χώρας για την πορεία των θερινών εκπτώσεων.

Η χρήση των πιστωτικών καρτών τη θερινή περίοδο περιορίστηκε στις περιπτώσεις άτοκων δόσεων ή σε συνδυασμό με μετρητά, ενώ γενικά ήταν και πάλι μειωμένη, γεγονός που συνεχίζει να οφείλεται στην υπερχρέωση των καρτών των καταναλωτών και φυσικά στα υψηλά επιτόκια χρέωσης.

«Από τα στοιχεία της έρευνας του ΙΝΕΜΥ/ΕΣΕΕ, με τη βοήθεια και τη συνεργασία 84 τοπικών φορέων, είναι εμφανές ότι δεκάδες εκατομμύρια ευρώ έλειψαν και τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο από τα ταμεία βασικών κλάδων του λιανεμπορίου, δημιουργώντας αλυσιδωτά προβλήματα στο χονδρεμπόριο, τη μεταποίηση, το εισαγωγικό εμπόριο και σημαντικές απώλειες στην απασχόληση, τη ρευστότητα, την απόδοση του ΦΠΑ, τις φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις, αλλά και άλλες οικονομικές υποχρεώσεις» αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΕΣΕΕ.


Πηγή: Τα Νέα/Ελευθεροτυπία/Newpost