Πολύ πιθανό φαίνεται το ενδεχόμενο, το επιβατικό κοινό να βρεθεί μπροστά σε παράλληλες απεργίες στα ταξί και στις αστικές συγκοινωνίες, με την πρωτεύουσα να απειλείται με κυκλοφοριακό κομφούζιο. Οι εργαζόμενοι στις δημόσιες μεταφορές ετοιμάζονται εκ νέου για απεργιακές κινητοποιήσεις, εν όψει της διαμόρφωσης του καινούριου οργανογράμματος των εταιριών και της διαπραγμάτευσης για τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, κατ' εφαρμογή του νόμου για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής.

Από την πλευρά τους, οι ιδιοκτήτες ταξί ετοιμάζονται να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις που «πάγωσαν» στις 5 Αυγούστου, καθώς λήγει την Δευτέρα το τελεσίγραφο που έθεσαν στον υπουργό Υποδομών,Γ. Ραγκούση, προκειμένου να παρουσιάσει τις προτάσεις του για την απελευθέρωση της αγοράς των ταξί, ενώ από το μεσημέρι της Παρασκευής διακινούνται ακραία σενάρια όπως το ότι οι αυτοκινητιστές «πλευρίζουν» τους εργαζομένους στα μέσα μαζικής μεταφοράς, προκειμένου να συντονιστούν και να προχωρήσουν σε κοινή δράση.

Έτσι, ο υπουργός Υποδομών, καθώς και ο νέος γενικός γραμματέας Μεταφορών, κ. Αρ. Μπουρδάρας ετοιμάζονται να διαχειριστούν μία κατάσταση που η Αθήνα δεν έχει βιώσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Το υπουργείο Υποδομών έδωσε εντολή για αναθεώρηση του επιχειρησιακού σχεδίου των αστικών συγκοινωνιών, που είχε εγκριθεί από την διυπουργική επιτροπή ΔΕΚΟ, καθώς εκτροχιάστηκε από τους στόχους του.

Το επιχειρησιακό σχέδιο του ΟΑΣΑ διαμορφώθηκε από την Grant Thornton, η οποία είχε προτείνει στην κυβέρνηση αρκετά εναλλακτικά σενάρια για τις δημόσιες μεταφορές. Επελέγη τότε το πλέον μετριοπαθές, που προέβλεπε ένα «μπουκέτο» μέτρων με ενοποίηση των εταιριών, οικονομίες κλίμακος, εναρμονισμό των μισθολογικών δαπανών, αύξηση των κομίστρων και άλλα μέτρα. Το σχέδιο αποτέλεσε, μάλιστα, τη βάση του νόμου για τις αστικές συγκοινωνίες.

Ωστόσο, η αύξηση του εισιτηρίου λίγο συνέβαλε στην άνοδο των εσόδων των εταιριών, η οποία ήταν απογοητευτικά δυσανάλογη, καθώς «βρήκε» στη διαχρονική οροφή των μηνιαίων εσόδων της τάξης των 25 εκατ. ευρώ. Έτσι, το συμμάζεμα έγινε κυρίως στα έξοδα, μέσα από οριζόντιες περικοπές μισθολογικών απολαβων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Α' πεντάμηνο του έτους τα έξοδα ήταν στα αναμενόμενα επίπεδα, καθώς είχαν φτάσει τα 272 εκατ. ευρώ, με ετήσιο στόχο τα 536 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, στο ίδιο διάστημα τα έσοδα κυμαίνονταν στα 132 εκατ. ευρώ με ετήσιο στόχο τα 381 εκατ. ευρώ, απόκλιση που προκάλεσε πλήρη εκτροχιασμό. Έτσι, αντί ελλείματος 155 εκατ. ευρώ που αναμενόταν, αυτό ενδέχεται να ξεπεράσει τα 250 εκατ. ευρώ.

Είναι, δε, ενδεικτικό ότι διελύθη εξ ων συνετέθη το Σώμα Ελέγχου Κομίστρου του ΟΑΣΑ και θα αντικατασταθεί από εσωτερικές μονάδες των εταιριών του ομίλου, καθώς δεν επιβεβαίωσε τις αρχικές προσδοκίες.

Η αναθεώρηση του επιχειρησιακού σχεδίου έρχεται στην πλέον δύσκολη στιγμή, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη τόσο η συγκρότηση των οργανογραμμάτων όσο και η διαπραγμάτευση για τη συλλογική σύμβαση στις συγκοινωνίες.

Τη Δευτέρα οι εργαζόμενοι στην ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) θα συνεδριάσουν για να καθορίσουν τη στάση τους, ενώ το ίδιο θα κάνουν την Τετάρτη οι συνάδελφοί τους στην ΣΤΑΣΥ (τραμ, μετρό, ηλεκτρικός). Κύκλοι των σωματείων προεξοφλούν ότι θα ανοίξει ένας νεός απεργιακός κύκλος, καθώς οι υπάλληλοι των συγκοινωνιών φαίνεται να κρατούν την εαρινή δέσμευσή τους, όταν είχαν υποσχεθεί επιστροφή στις κινητοποιήσεις.

Τα συνδικάτα ζητούν ούτε λίγο ούτε πολύ την ανάκληση του νόμου Ρέππα για τις συγκοινωνίες, κάτι, που, φυσικά, το υπουργείο Υποδομών αρνείται. Ήδη, στην χθεσινή συνάντηση των σωματείων της ΣΤΑΣΥ με τον κ. Μπουρδάρα, το μόνο που έλαβαν ήταν περαιτέρω προθεσμία πέντε ημερών για να σχολιάσουν το σχέδιο του νέου οργανογράμματος της εταιρίας.



Το Βήμα/Newpost.gr