Δεν έχει επιτευχθεί ευρείας κλίμακας συμβιβασμός ανάμεσα σε οφειλέτες και τους πιστωτές τους, παρά μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις με μία ή δύο τράπεζες και για μικροποσά, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ένωσης Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ), σχετικά με την αξιοποίηση των διατάξεων του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, από την έναρξη ισχύος του μέχρι σήμερα.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ αναφέρει σε ανακοίνωσή της, ότι έχει περάσει ένα έτος από την έναρξη της ισχύος του Ν. 3869/2010 για τη ρύθμιση οφειλών των υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων και η Ένωση (Αθήνας-Θεσσαλονίκης-Πάτρας) έχει αποστείλει μέχρι σήμερα 13.564 αιτήματα εξωδικαστικού συμβιβασμού προς τράπεζες, για 3.558 μεμονωμένους οφειλέτες-μέλη της, χωρίς όμως να έχει επιτευχθεί ο συμβιβασμός παρά μόνο σε λίγες περιπτώσεις.

Επίσης, η οργάνωση των καταναλωτών σημειώνει ότι τους τελευταίους μήνες έχει λάβει δεκάδες καταγγελίες για γραφεία συμβούλων ''που, χωρίς καμία νομιμοποίηση, ζητούν μεγάλες χρηματικές προκαταβολές και αμοιβές ανά οφειλέτη για τη διαμεσολάβηση για εξωδικαστικές ρυθμίσεις και παροχή συμβουλών σε σχέση με το νόμο για τη ρύθμιση οφειλών''.

Χαρακτηρίζει δε, εξίσου προκλητικές και παραπλανητικές τις δηλώσεις τραπεζιτών σχετικά με τις ρυθμίσεις των τραπεζών ''σε δεκάδες χιλιάδες οφειλές''. Τα στοιχεία που διαθέτει η ΕΚΠΟΙΖΩ δεν επαληθεύουν τους ισχυρισμούς των τραπεζών, ενώ οι περισσότερες από τις ρυθμίσεις αυτές είναι καταδικασμένες να μην τηρηθούν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, καθώς παραγνωρίζουν τις εισοδηματικές δυνατότητες των οφειλετών, οι οποίοι, κάτω από την ψυχολογική πίεση που τους ασκούν οι εταιρείες ενημέρωσης οφειλών και τα δικηγορικά γραφεία, υποχρεώνονται να υπογράψουν με δυσθεώρητα ποσά δόσεων, υψηλά επιτόκια και αιώνιες δόσεις.

Πιο συγκεκριμένα η ΕΚΠΟΙΖΩ αναφέρει ότι:

-Η Εθνική Τράπεζα συνεχίζει να αποστέλλει ομαδικά στους αιτούντες μια τυποποιημένη απάντηση, που αποτελεί στην ουσία ενημέρωση για δύο προγράμματα ρύθμισης της τράπεζας, χωρίς καμία εξειδίκευση και εξατομίκευση στην υπόθεση κάθε οφειλέτη. Είναι δε χαρακτηριστικό, ότι στη συντριπτική πλειοψηφία των μελών της ΕΚΠΟΙΖΩ, τα τυποποιημένα αυτά προγράμματα είναι εκτός πραγματικότητας, δεδομένου ότι προβλέπονται επιτόκια έως 10,6%, άσχετα από το αν ο κάθε οφειλέτης είναι σε θέση να εξοφλήσει την οφειλή του έστω και άτοκα. Η συγκεκριμένη τράπεζα, μάλιστα, απαξιώνει και την ΕΚΠΟΙΖΩ ως φορέα που συνδράμει στο στάδιο εξωδικαστικού συμβιβασμού, αφού δεν κοινοποιεί τις απαντήσεις που αποστέλλει στους αιτούντες.

-Η ALPHA BANK, από την άλλη, χρειάστηκε τέσσερις μήνες για να αποστείλει μαζικά μια τυποποιημένη επιστολή, με την οποία καλούσε τους οφειλέτες, μήνες μετά την υποβολή της αίτησης, να προσκομίσουν δικαιολογητικά. Αλλά, αφού οι οφειλέτες έχουν προσκομίσει τα δικαιολογητικά αυτά, δεν έχει απαντήσει σχεδόν σε καμία αίτηση.

-Η EUROBANK, χρειάστηκε μεν λιγότερο χρόνο, μέχρι τώρα, όμως, δεν έχει απαντήσει επί της ουσίας σε καμία αίτηση και ζητεί μόνο δικαιολογητικά από τους οφειλέτες. Οι απαντήσεις στη συνέχεια επί των προτάσεων της ΕΚΠΟΙΖΩ είναι η κοινοποίηση Διαταγών Πληρωμής. Επιπροσθέτως, προχωρά σε προσημείωση ακινήτου ακόμα και για μικρά ποσά κάτω των 10.000 ευρώ, με κατάθεση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων.

-Η ΠΕΙΡΑΙΩΣ, σε περίπτωση που οι οφειλέτες δεν της προσκομίσουν τα δικαιολογητικά μέσα στο διάστημα που η ίδια η τράπεζα αυθαίρετα έχει θέσει, θεωρεί από μόνη της ότι οι οφειλέτες δεν κατέβαλαν τις απαιτούμενες προσπάθειες εξωδικαστικού συμβιβασμού και θέτει την υπόθεση στο αρχείο.

-Η CITIBANK κρατά το ...ρεκόρ έκδοσης διαταγών πληρωμής. Συχνά, αντί απάντησης στις αιτήσεις ή και παράλληλα με τις απαντήσεις που αποστέλλει, κοινοποιεί διαταγές πληρωμής ακόμα και για 2.000 ευρώ. Παράλληλα, στις περιπτώσεις που προσφέρει διαγραφή μέρους του υπολοίπου, απαιτεί εφάπαξ λίγων έως πολλών χιλιάδων ευρώ.

-H ΕΜΠΟΡΙΚΗ δεν απαντά στις προτεινόμενες ρυθμίσεις, ενώ η ΑΓΡΟΤΙΚΗ προσημειώνει τα ακίνητα ακόμα και για μικρές οφειλές και αρνείται τις προτάσεις για εξώδικο συμβιβασμό.

Από όλες τις υπόλοιπες τράπεζες, οι απαντήσεις στα αιτήματα εξωδικαστικού συμβιβασμού εκτιμάται ότι ''είναι είτε αρνητικές είτε εκτός πραγματικότητας. Είναι συντριπτικά λίγες οι θετικές απαντήσεις από ορισμένα πιστωτικά ιδρύματα και για εξαιρετικά χαμηλές οφειλές''.

Παράλληλα, όπως σημειώνει η ΕΚΠΟΙΖΩ, οι ενοχλήσεις από εισπρακτικές εταιρείες και εισπρακτικά δικηγορικά γραφεία βομβαρδίζουν τους οφειλέτες, με αθέμιτες, καταχρηστικές και παράνομες πρακτικές, παρότι με τις αιτήσεις τους οι τελευταίοι εκφράζουν την πρόθεσή τους να ρυθμιστούν οι οφειλές τους.

Συνεχίζουν δε, και εντείνουν τις οχλήσεις ακόμα και όταν ο οφειλέτης έχει προσφύγει με αίτησή του στο Ειρηνοδικείο, ώστε να ρυθμιστούν δικαστικά οι οφειλές του.

Τονίζεται ότι σύμφωνα με το Ν. 3869/2010, η προσπάθεια εξωδικαστικού συμβιβασμού πραγματοποιείται με τη συνδρομή του Συνηγόρου του Καταναλωτή, του Μεσολαβητή Τραπεζικών Επενδυτικών Υπηρεσιών, των Ενώσεων Καταναλωτών και φορέων που έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή και των δικηγόρων.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί:

-Τις τράπεζες να ενστερνιστούν το πνεύμα εξωδικαστικού συμβιβασμού και να αντιμετωπίσουν με σοβαρότητα και ευθύνη τα αιτήματα που τους απευθύνονται.

-Τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή να ασκήσει ελέγχους και να επιβάλει κυρώσεις σε όσους εκμεταλλεύονται το Ν. 3869/2010, προκειμένου να αποκομίσουν οικονομικά οφέλη.

-Τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με όσες διαφημίσεις αναφέρονται σε "διαμεσολαβητές" δανείων, εξωδικαστικού συμβιβασμού κ.λπ. και να εμπιστεύονται μόνο τους φορείς που έχει ανακοινώσει η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή στην ιστοσελίδα της (www.efpolis.gr ).