Τουλάχιστον πέντε χρόνια ακόμη θα πρέπει να περιμένουν οι Θεσσαλονικείς εώς ότου κατασκευαστεί η βασική γραμμή του μετρό, που θα αλλάξει ριζικά το δίκτυο συγκοινωνιών στη πόλη τους.
Η κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης άρχισε τον Ιούνιο του 2006. Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, τα 9,6 χλμ. του δικτύου και οι 13 σταθμοί θα εγκαινιάζονταν σε ένα έτος από σήμερα (2012).

Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, το έργο θα χρειαστεί τελικά μία δεκαετία για να ολοκληρωθεί, με τους εργολάβους να μην θεωρούν απίθανο να την υπερβεί. Ολα αυτά είναι εν γνώσει της εταιρείας και του υπουργείου Υποδομών, που ωστόσο τοποθετούν την ολοκλήρωση του έργου στο 2015 και  ανακοινώνουν στον τοπικό Τύπο την επίλυση των επιμέρους προβλημάτων και την επιτάχυνση των εργασιών.

Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η βασική γραμμή του μετρό, που θα εκτείνεται, τελικά, από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία θα είναι έτοιμη το 2015.

Ωστόσο, σύμφωνα με έγγραφο, που επικαλείται η «Καθημερινή», το οποίο απέστειλε στη διεύθυνση του μετρό Θεσσαλονίκης η κοινοπραξία που κατασκευάζει το έργο (ΑΕΓΕΚ, Impregilo- Ansaldo TSF, Seli, Ansaldo Breda) τον Μάιο, «η εκτιμώμενη περαίωση του έργου παραμένει στο τέλος του 2016, αρκεί να παρθούν άμεσα μέτρα και να εφαρμοστούν ριζοσπαστικές αποφάσεις».

Από τη πλευρά του, ο διευθυντής έργων μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, τόνισε μεταξύ άλλων ότι υποχρέωση όλων που εμπλέκονται στο θέμα ολοκλήρωσης του Project είναι η επιτάχυνση των εργασιών και στο πλαίσιο αυτό ανέφερε ότι σήμερα η απορρόφηση πόρων είναι στα 236,7 εκατ. ευρώ ήτοι το 25% του συνολικού προϋπολογισμού που είναι 1,1 δισ. ευρώ, με τα 328 εκατ. ευρώ να είναι ενταγμένα στο ΠΕΠ και τα υπόλοιπα να αφορούν χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ.

«Mπαλάκι» οι ευθύνες των καθυστερήσεων

Εν τω μεταξύ, οι ευθύνες για την κωλυσιεργία έχουν γίνει «μπαλάκι» ανάμεσα στην κοινοπραξία που κατασκευάζει το έργο και στην Αττική Μετρό. Επισήμως βέβαια και οι δύο πλευρές ρίχνουν όλες τις ευθύνες... στις αρχαιολογικές ανασκαφές.

Η καθυστέρηση σύμφωνα με την εταιρία «Αττικό Μετρό» οφείλεται στις αρχαιολογικές ανασκαφές, στη διάρκεια των οποίων έχουν βρεθεί σημαντικές αρχαιότητες που δίνουν φως σε άγνωστες πτυχές της ιστορίας της Θεσσαλονίκης. Σε αυτές πρέπει να προστεθεί πάντως και η επανειλημμένη έκκληση των εργαζόμενων του μετρό προς τη διοίκηση της εταιρίας να κατασκευάσει στέγαστρων ώστε να μη διακόπτονται οι εργασίες για την κατασκευή του έργου κάθε φορά που βρέχει, κάτι που δυστυχώς δεν έγινε πραγματικότητα, με αποτέλεσμα όποτε βρέχει, τα εργοτάξια στους σταθμούς να πλημμυρίζουν και οι εργαζόμενοι να δουλεύουν μέσα στη λάσπη.

Σε ορισμένα από τα ζητήματα που έθεσε η κοινοπραξία τον Μάιο, η Αττικό Μετρό έδωσε λύση μέσα στο καλοκαίρι. Για παράδειγμα, έδωσε το «πράσινο φως» για να προχωρήσουν πρόσθετες εργασίες στήριξης στην περιοχή όπου θα γίνει ο σταθμός Ανάληψη, εργασίες που σύμφωνα με την απόφαση (που δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια στις 20 Ιουλίου) θα κοστίσουν επιπλέον 8,3 εκατ. ευρώ. Ολα αυτά καθώς στην περιοχή διαπιστώθηκαν καθιζήσεις σε πολυκατοικίες, πριν καν αρχίσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, με ό, τι αυτό σημαίνει για την ποιότητα των γεωλογικών μελετών που προηγήθηκαν (ή τη βάση που τους δόθηκε).

Σημειώνεται ότι ο λογαριασμός «φουσκώνει», καθώς στην πορεία ανακαλύπτονται συνεχώς ειδικές τεχνικές δυσκολίες που απαιτούν πολυέξοδες λύσεις. Όλα δείχνουν ότι οι ιθύνοντες δεν διδάχθηκαν από τα όσα αντιμετώπισαν κατά την κατασκευή του μετρό της Αθήνας.

Πηγές: kathimerini.gr/Αγγελιοφόρος