«Πρόθεσή μας είναι, όχι μόνο να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, αλλά και να επισπευσθούν οι διαδικασίες» για το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας - Αττικής, δήλωσε η γενική γραμματεία Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ, Μαρία Καλτσά, αναφερόμενη στο σχετικό σχέδιο νόμου που συζητήθηκε σήμερα με τους εμπλεκόμενους φορείς σε ημερίδα, που διοργάνωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

«Η αττική γη είναι πεπερασμένη και πολύτιμη. Η Αθήνα πάσχει. Η ταυτότητα της πόλης οφείλει να αναδομηθεί μέσα από παρεμβάσεις, όπου η αρχιτεκτονική θα είναι παρούσα», σημείωσε η κ. Καλτσά, αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν υπάρχει σύμπτωση απόψεων μεταξύ του Οργανισμού Αθήνας και του υπουργείου Υποδομών σχετικά με τη δημιουργία νέων οδικών αξόνων.

Ο Οργανισμός Αθήνας προβλέπει επέκταση της περιφερειακής Υμηττού ως το ύψος της λεωφόρου Βουλιαγμένης και όχι δημιουργία νέας σήραγγας στις ανατολικές παρυφές του Υμηττού, που να συνδέει τα νότια προάστια με το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, όπως σχεδιάζεται από το υπουργείο Υποδομών. Επιχείρημα του Οργανισμού Αθήνας συνιστά το γεγονός ότι μόνο 30% των επιβατών του «Ελ. Βενιζέλος» προέρχονται από τα νότια προάστια, ποσοστό που μπορεί να εξυπηρετηθεί από τη δυτική περιφερειακή του Υμηττού και την αναβάθμιση της Βάρης - Κορωπίου με γραμμή μέσου σταθερής τροχιάς.

Επίσης, το υπουργείο Υποδομών έχει προτείνει τη δημιουργία υποθαλάσσιας ζεύξης Περάματος - Σαλαμίνας, με το επιχείρημα ότι ετησίως εξυπηρετούνται 10 εκατ. άνθρωποι και 4 εκατ. αυτοκίνητα. Ο Οργανισμός Αθήνας υποστηρίζει ότι η πορμθειακή γραμμή, που λειτουργεί, καλύπτει τις ανάγκες. Ο Οργανισμός Αθήνας φαίνεται να συγκατανεύει στον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών για νέα εθνική οδό Ελευσίνας-Υλίκης-Θήβας.

Κατά τα άλλα, κριτική ασκήθηκε στο μέγεθος του κειμένου του Ρυθμιστικού Σχεδίου (αριθμεί περισσότερες από 200 σελίδες). Όμως, όπως εξήγησε η κ. Ηλιοπούλου από τον Οργανισμό Αθήνας, «εάν ήταν ένα κείμενο 30 ή 50 σελίδων, θα ήταν ένα ευχολόγιο χωρίς αποτελέσματα. Εκπονείται ένα σχέδιο δράσης για ό,τι είναι εφικτό να γίνει αυτή τη δεκαετία και έχει υπάρξει πολύ καλή συνεργασία με την Περιφέρεια».

Ο εκπρόσωπος από την Greenpeace, Τάκης Γρηγορίου, άσκησε κριτική στο γεγονός ότι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) δεν κατέχουν ιδιαίτερη θέση στο νέο ρυθμιστικό. Όπως εξήγησαν στελέχη του Οργανισμού Αθήνας, αυτό δεν συνιστά επιλογή, διότι οι διαθέσιμες ελεύθερες εκτάσεις γης είναι ελάχιστες στην Αττική και επείγει να προστατευθούν οι υπάρχουσες γεωργικές εκτάσεις.

O διευθυντής της WWF, Δημήτρης Καραβέλας, χαρακτήρισε «σημαντική, θετική προσπάθεια το νέο ρυθμιστικό» και πρόσθεσε ότι η αποτίμηση του οικολογικού αποτυπώματος που προβλέπεται από το ρυθμιστικό είναι πολύ σημαντική και μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο για την αποτύπωση της ενεργειακής κατάστασης και σε άλλες πόλεις της χώρας. Στα θετικά του νέου ρυθμιστικού αρίθμησε τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης και «την προσπάθεια θωράκισης των ορεινών όγκων», που «έχει σημασία όχι μόνο για τη βιοποικιλότητα, αλλά συνιστά και θωράκιση από τα ακραία φαινόμενα που έχει επιφέρει η κλιματική αλλαγή».

Τους σχεδιασμούς του υπουργείου Υποδομών ανέλυσε ο υφυπουργός Υποδομών, Ι. Μαγκριώτης, ενώ παρεμβάσεις έκαναν εκπρόσωποι από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ, Νίκος Σηφουνάκης σημείωσε ότι «το σχέδιο που συζητάμε σήμερα είναι το αποτέλεσμα πολύμηνης εργασίας μιας εκλεκτής ομάδας επιστημόνων. Ωστόσο, κάθε σχέδιο που έχει ως πεδίο αναφοράς μια πολυπληθή ανθρώπινη συγκέντρωση είναι εξ ορισμού και μια πολιτική ιστορία».

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ