Αύξηση της διαρροής επιστημονικού δυναμικού στις χώρες της Μέσης Ανατολής παρατηρείται το τελευταίο διάστημα από νέους απόφοιτους πανεπιστημίων της Ελλάδας, με κίνητρο κυρίως τις υψηλές αποδοχές, αλλά και το χαμηλό ρίσκο της επιλογής τους. Το ενδιαφέρον των νέων υποψηφίων που αναζητούν εργασία στο εξωτερικό στρέφεται επίσης στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, κυρίως τις γερμανόφωνες, αλλά και στις αγγλόφωνες χώρες εκτός ΕΕ, όπως Αυστραλία, Αμερική και Καναδάς.

    Οι χώρες της Μέσης Ανατολής, αποτελούν τους τελευταίους μήνες τον «παράδεισο» όσων έχουν αποφασίσει να εγκαταλείψουν την Ελλάδα και να αναζητήσουν μία ευκαιρία για εργασία στο εξωτερικό, καθώς υπάρχει σημαντική ζήτηση από διεθνείς και εγχώριες εταιρείες που δραστηριοποιούνται εκεί, κυρίως σε έργα ανάπτυξης και υποδομών. Οι σημαντικότερες πόλεις προορισμού είναι το Άμπου Ντάμπι και το Ντουμπάι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και η Ντόχα του Κατάρ, όπου η ζήτηση αφορά στο μεγαλύτερο ποσοστό πτυχιούχους πολυτεχνικών σχολών και συγκεκριμένα πολιτικούς μηχανικούς, ηλεκτρολόγους μηχανικούς, μηχανολόγους μηχανικούς. Ευκαιρίες για εργασία παρουσιάζονται επίσης στους κλάδους οικονομικών και πληροφορικής, ενώ τους τελευταίους δύο μήνες ζητούνται γιατροί με εμπειρία τουλάχιστον πέντε ετών μετά την ειδικότητά τους.

    «Η μεγάλη ζήτηση στα επαγγέλματα των μηχανικών οφείλεται στα κατασκευαστικά έργα που δρομολογούνται, όπως για παράδειγμα στο Κατάρ, όπου το 2022 θα φιλοξενηθεί το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου. Μία μόνο αγγελία για μία θέση μηχανικού στην Ντόχα, προκάλεσε την αποστολή 120 βιογραφικών από ενδιαφερόμενους μέσα σε μία εβδομάδα» εξήγησε ο διευθυντής της Εταιρίας διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού Grecruitment, Σταύρος Αντωνίου, στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσε το γραφείο καριέρας του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος για την αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η πλειοψηφία των υποψηφίων που τελικά βρίσκουν εργασία στις χώρες αυτές, είναι άντρες. Ωστόσο, στον τομέα της ιατρικής, και συγκεκριμένα στον κλάδο της γυναικολογίας, το 100% των θέσεων εργασίας αφορούν γυναίκες, αφού λόγω των θρησκευτικών πεποιθήσεων της χώρας δεν επιτρέπεται η εξέταση από το αντίθετο φύλο.

Εκτός από την επαγγελματική διασφάλιση, η επιλογή της Μέσης Ανατολής, ελκύει υποψηφίους για τις υψηλές αμοιβές, αλλά και για την διασφάλιση στέγης και διατροφής στους εργαζομένους, γεγονός που μειώνει το ρίσκο της επιλογής. Πάντως, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ο εργασιακός «παράδεισος» δεν συμβαδίζει απαραίτητα με την ποιότητα στην προσωπική ζωή, αφού η νοοτροπία των χωρών αυτών θέλει τους ξένους εργαζόμενους να βρίσκονται σε ελάχιστη επαφή με τον ντόπιο πληθυσμό. «Εκεί πηγαίνει κάποιος αποκλειστικά για να εργαστεί και η προσωπική ζωή περιστρέφεται σε ξενοδοχεία και club για τους ξένους» δηλώνει ο κ.Αντωνίου.

Αν στη Μέση Ανατολή μία από τις βασικές προϋποθέσεις επιλογής ανθρώπινου δυναμικού είναι η εργασιακή εμπειρία τουλάχιστον για 4-5 χρόνια, στις γερμανόφωνες χώρες της Ευρώπης προτιμούνται οι τελειόφοιτοι που θα εκπαιδευτούν από την αρχή σε κάποια εταιρία. Την μεγαλύτερη ζήτηση και εδώ έχουν οι απόφοιτοι πολυτεχνικών σχολών, οικονομολόγοι, πληροφορικοί, γιατροί, ενώ οι μισθολογικές απολαβές - 1.900 με 2.000 ευρώ για έναν απόφοιτο μηχανικό που πρωτοξεκινά την εργασία του στη Γερμανία, με κόστος ζωής ίδιο με την Ελλάδα - αποτελούν τον ελκυστικότερο παράγοντα.

«Στην περίπτωση των γερμανόφωνων χωρών της Ευρώπης, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να είναι πολύ προσεχτικοί στην επιλογή της πρώτης θέσης εργασίας τους, καθώς αυτή θα καθορίσει την μετέπειτα επαγγελματική τους εξέλιξη» αναφέρει ο κ.Αντωνίου, εξηγώντας ότι στις χώρες αυτές δεν βλέπουν με καλό μάτι τις συχνές επαγγελματικές εναλλαγές και την γρήγορη διακοπή εργασίας (ανά 3-6 μήνες).

    

Τα social media και η ψυχολογία, εργαλεία στην αναζήτηση εργασίας

    
Γενικότερα, για την αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους, πέρα από τα τυπικά προσόντα (πτυχία, βιογραφικά), την καλή χρήση της γλώσσας της χώρας υποδοχής, αφού θα αποτελέσει ένα σημαντικό πλεονέκτημα στο ανταγωνιστικό περιβάλλον της αγοράς εργασίας.

Σημαντικό εργαλείο, ωστόσο, αποτελεί και η χρήση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης (social media), και συγκεκριμένα των επαγγελματικών δικτύων, καθώς η χρήση τους αυξάνει τις πιθανότητες εύρεσης εργασίας. «Ο μέσος Έλληνας απόφοιτος δεν έχει ασχοληθεί ποτέ σοβαρά με το κομμάτι των επαγγελματικών social media. Χρησιμοποιεί μεν το facebook, αλλά κυρίως για κοινωνικούς σκοπούς. Ωστόσο, οφείλει να δημιουργήσει ένα σωστό επαγγελματικό προφίλ, με όλα τα στοιχεία του και τις λέξεις κλειδιά που αναζητούν οι εταιρείες. Ο εργοδότης θα πρέπει να έχει την δυνατότητα να τον βρίσκει on line και να βλέπει το προφίλ του» επισημαίνει ο κ.Αντωνίου.

Προτείνει, εξάλλου, την συστηματική ενασχόληση με το προφίλ και την αναζήτηση εργασίας, σε καθημερινή βάση, για τουλάχιστον ένα 8ωρο, όπως θα έκανε ένας πραγματικός εργαζόμενος. «Για τον Έλληνα, ψάχνω δουλειά σημαίνει να στείλει 30 βιογραφικά το χρόνο, ενώ θα πρέπει να στέλνει 30 τη μέρα. Είναι σημαντικό να ξεκινάς τη μέρα σου σαν να πρόκειται να πας στη δουλειά, και όχι με τις πυτζάμες ή τις φόρμες» υποστηρίζει.
   

 Ένας στους έξι επιστρέφει στην Ελλάδα

Αν και πρόκειται για μία νέα εταιρία με έδρα τη Θεσσαλονίκη, το γεγονός ότι ασχολείται αποκλειστικά με την προώθηση εργατικού δυναμικού στο εξωτερικό, καθιστά την Grecruitment ιδιαίτερα περιζήτητη, τουλάχιστον από αυτούς που έχουν απογοητευτεί από την εγχώρια αναζήτηση και παραμένουν εδώ και χρόνια άνεργοι, αν και διαθέτουν στην πλειοψηφία τους υπεράριθμα προσόντα.

Το 80% των υποψηφίων είναι ηλικίας 25-35 ετών, στην πλειοψηφία τους άντρες, και εμφανίζονται ιδιαίτερα ανοιχτοί στο ενδεχόμενο να εγκαταλείψουν τη χώρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ.Αντωνίου, κάθε έκτος υποψήφιος, ο οποίος ξεκινά να εργάζεται σε μία μεγαλούπολη μίας ξένης χώρας, το πολύ μέσα σε ένα έτος επιστρέφει στην Ελλάδα. «Είναι ένα στατιστικό στοιχείο ενδεικτικό της νοοτροπίας του Έλληνα, που δυσκολεύεται να συνηθίσει σε έναν άλλο τρόπο ζωής. Οι περισσότεροι από αυτούς δεν έχουν ζήσει ποτέ μόνοι τους και δεν έχουν εγκαταλείψει ποτέ το πατρικό τους σπίτι» αναφέρει.

    

Νέα μεταπτυχιακά προγράμματα στο Διεθνές Πανεπιστήμιο
  

Η εξωστρέφεια και ο διεθνής προσανατολισμός αποτελούν βασικούς στόχους για το ΔΙ.ΠΑ.Ε. υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος του ακαδημαϊκού ιδρύματος, Νίκος Μουσιούπουλος, και πρόσθεσε ότι πέρα από την μεταπτυχιακή εκπαίδευση σε Έλληνες και ξένους φοιτητές, το ακαδημαϊκό ίδρυμα μεριμνά για τη διασύνδεσή τους με την διεθνή αγορά.

Οσον αφορά την μεταπτυχιακή εκπαίδευση, ανακοίνωσε την λειτουργία από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά, τεσσάρων νέων προγραμμάτων, που έχουν ήδη εγκριθεί και αφορούν την Βιώσιμη Ανάπτυξη, τον Στρατηγικό Σχεδιασμό Προϊόντων, το Διεθνές και Ευρωπαϊκό Εμπορικό Δίκαιο και την Τέχνη, Οικονομία και Δίκαιο.

Επίσης, έχουν κατατεθεί προς έγκριση άλλα πέντε μεταπτυχιακά προγράμματα: Επιχειρηματικότητα, Ηλεκτρονικό Επιχειρείν, Οικονομία και Διοίκηση Επιχειρήσεων για Νομικούς, Αρχαιολογία, Πολιτισμοί της Ανατολικής Μεσογείου.