Με μειώσεις τιμών και μπαράζ προσφορών επιχειρούν οι καταστηματάρχες να αναστρέψουν το αρνητικό κλίμα που επικρατεί στην αγορά κατά τη διάρκεια των εορτών. Μάλιστα, ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας ανακοίνωσε «πενθήμερο χριστουγεννιάτικων προσφορών» από χθες 27 του μηνός μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου. Οι πωλήσεις έπεσαν στη διάρκεια της χριστουγεννιάτικης αγοράς κατά 30%, ενώ σε κλάδους η μείωση ξεπέρασε και το 40%. Οπως επίσης προκύπτει και από τα στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, οι καταναλωτές λόγω της οικονομικής ύφεσης προχώρησαν σε ριζική αλλαγή της συμπεριφοράς τους.

Είναι χαρακτηριστικές οι περιγραφές του προέδρου της ΕΣΕΕ Βασίλη Κορκίδη
: «Οι έμποροι βίωσαν μια "χριστουγεννιάτικη κατήφεια" που τους ψαλίδισε όποια αισιοδοξία διατηρούσαν πριν από τα Χριστούγεννα. Φέτος παρατηρήθηκαν πολλές καταναλωτικές αλλαγές στον Ελληνα, όπως αλλαγή διάθεσης και συνηθειών, αναδιάταξη των υποχρεώσεων και προτεραιοτήτων του, ακόμα και αλλαγή προτίμησης στα χριστουγεννιάτικα δώρα».

Συγκεκριμένα, μόνο ένας στους πέντε καταναλωτές προτίμησε τα είδη ένδυσης-υπόδησης, δύο στους πέντε προτίμησαν παιδικά δώρα και παιχνίδια, ενώ δύο στους πέντε φέτος προτίμησαν τα δώρα χαμηλού κόστους, δηλαδή τα «μικροδωράκια».

Το αποτέλεσμα ήταν η δραματική μείωση του τζίρου και μάλιστα όπως λέει ο κ. Κορκίδης, «οι πρώτες εκτιμήσεις μας δίνουν απογοητευτικά ποσοστά, αφού η «ένδυση και υπόδηση» ξεπέρασε σε μείωση το 40%, τα καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών το 30%, τα καταστήματα καλλυντικών, βιβλίων και δώρων το 20%, ενώ ακόμα και στις επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών παρουσιάζεται μείωση κατά 15%, πάντα σε σύγκριση με πέρυσι. Μοναδική εξαίρεση, που θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάπως διασώθηκε από αυτήν την κάθετη πτώση, αποτελεί ο κλάδος των παιδικών και των παιχνιδιών.