Ερωτήματα εγείρει η στάση του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την πώληση των τεσσάρων Αirbus της πρώην Ολυμπιακής Αεροπορίας που βρίσκονταν σε αχρηστία από το 2007, ενώ «κενά» παρουσιάζει η διαδικασία της καθυστερημένης πώλησης των αεροσκαφών καθώς και το λειψό, τελικώς, τίμημα της αγοράς τους από την εταιρία Apollo Aviation Group.
Μπορεί η πολυπόθητη πώληση των Αirbus από το Δημόσιο να έγινε πραγματικότητα αλλά στην ουσία ούτε τα χρήματα που προσέβλεπε αποκόμισε το ελληνικό κράτος, ενώ η πώλησή τους καθυστέρησε σε εγκληματικό βαθμό. Ίσως γι' αυτό και το υπουργείο Οικονομικών σε μια ασυνήθη τακτική δεν ανακοίνωσε το ποσό της αγοράς των αεροσκαφών από την Apollo. Ενδεικτικό της μυστικοπάθειας του υπουργείου ήταν το γεγονός ότι αναρτήθηκε η απόφαση της πώλησης στο πρόγραμμα «Διαύγεια» χωρίς όμως να γίνει η παραμικρή αναφορά στο ποσό της πώλησης.

Ωστόσο, πώληση των τεσσάρων Airbus Α340 - 313 της παλιάς Ολυμπιακής θα βάλει, σύμφωνα με πληροφορίες, στα ταμεία του ελληνικού Δημοσίου μόλις 31 εκατομμύρια ευρώ, καθώς το γεγονός ότι είχαν μείνει σε ακινησία από το 2009 απομείωσε την αξία τους. Η τιμή πώλησης θεωρείται «κοψοχρονιάς» για τα αεροσκάφη της Ολυμπιακής καθώς, όχι μόνον δεν αντιστοιχεί στην πραγματική τους αξία, όπως υποστηρίζουν τεχνικοί της Ολυμπιακής, αλλά είναι και πολύ μικρότερη από την τιμή εκκίνησης του προηγούμενου διαγωνισμού

Αξίζει να σημειωθεί πως στον διαγωνισμό που έγινε το 2010, η Cirrus Airlines είχε προσφέρει το υψηλότερο τίμημα ύψους 93 εκατ. ευρώ αλλά όταν εκλήθη να υπογράψει τη σύμβαση έκανε πίσω. Η δεύτερη προσφορά ύψους 85 εκατ. ευρώ έγινε από εταιρεία της οποίας η φερεγγυότητα αμφισβητήθηκε από τον σύμβουλο του ελληνικού Δημοσίου και η τρίτη ύψους 36 εκατ. ευρώ κρίθηκε ασύμφορη. Ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος. Τότε, το υπουργείο Οικονομικών είχε προβεί σε αναλυτική ανακοίνωση όπου αναφερόταν το τίμημα της πώλησης. 

Εν προκειμένω, η υψηλότερη προσφορά ήταν 40,3 εκατ. δολάρια ή 31 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με πληροφορίες, χωρίς ωστόσο να υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση μέχρι τις 6 το απόγευμα, όταν και προχώρησε σε διευκρινίσεις.

Η Διυπουργική Επιτροπή ενέκρινε την εισήγηση του χρηματοοικονομικού συμβούλου (Lazard & Co Limited) σχετικά με την κατακύρωση της πώλησης των αεροσκαφών στην εταιρεία Apollo Aviation Group. Γιατί το τίμημα της πώλησης των αεροσκαφών λοιπόν δεν ανακοινώθηκε, όπως είχε συμβεί στην περίπτωση της ματαιωθείσας αγοράς των Airbus προς 95 εκατ. ευρώ από την Cirrus, η οποία εν τέλει αποσύρθηκε από τη διαδικασία;

Ας σημειωθεί ότι, η διαδικασία χαρακτηρίστηκε κατεπείγουσα. Το «κατεπείγον» της διαδικασίας αιφνιδίασε παράγοντες που παρακολουθούν εκ των έσω τη διαδικασία πώλησης των αεροσκαφών, δεδομένου ότι η εταιρεία Sl engineering & Services ανέλαβε στις 5 Δεκεμβρίου το έργο της αποτίμησης της αξίας των Airbus. Για ποιο λόγο λοιπόν να δοθούν προς πώληση με τη διαδικασία του κατεπείγοντος στην εταιρία Apollo, είναι ένα ακόμα ερώτημα. 

Δεδομένου πάντως ότι η αρχική του αξία αποτιμάται στα 180 εκατομμύρια ευρώ και η μόλις πριν δύο χρόνια προσφορά της Cirrus ήταν 95 εκατομμύρια, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι σήμερα το τίμημα της πώλησης «ξέπεσε»... στα 31 εκατομμύρια ευρώ! 

Στον σχετικό διαγωνισμό, η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων επέλεξε την καλύτερη προσφορά, όπως ανέφερε, που είχε κατατεθεί, δηλαδή αυτή της Apollo Aviation Group, η οποία προσέφερε 40,4 εκατ. δολλάρια, ή αλλιώς 31 εκατ. ευρώ. Σε αυτήν την περίπτωση καλό θα ήταν να μην μπούμε καν στην διαδικασία να υποθέσουμε και τις υπόλοιπες προσφορές...

Ποιά είναι η εταιρία Apollo Aviation Group
 
Στην Αμερικανική εταιρεία Apollo Aviation Group, η οποία και θα αγοράσει τα αεροσκάφη, συμμετέχει εμμέσως το fund, Sciens Capital Management, το οποίο χειρίζεται επενδύσεις ύψους 5,7 δισεκατομμυρίων δολλαρίων, έχει έδρα στη Νέα Υόρκη και πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Έλληνα επενδυτή, κ. Ι. Ρήγα, ο οποίος εμπλέκεται σε διάφορες υποθέσεις ελληνικού ενδιαφέροντος, σύμφωνα με το tovima.gr.

Η αμερικανικών συμφερόντων Apollo εκμισθώνει μεταχειρισμένα αεροσκάφη και μηχανές αεροπλάνων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα μέχρι τον Δεκέμβριο του 2010, η εταιρεία, η μετοχή της οποίας διαπραγματεύεται στο δείκτη S&P 500 διαχειριζόταν assets αξίας 800 εκατ. δολαρίων.
 
Η σχέση της Appolo με τον Λ. Λαυρεντιάδη 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το... προφίλ του προέδρου της εταιρίας Apollo, κ. Ιωάννη Ρήγα. Ο  κ. Ρήγας είναι ο ιδιοκτήτης της εφημερίδας της Βορείου Ελλάδος, «Μακεδονία», στην οποία οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι από το καλοκαίρι και βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας από την 1η Νοεμβρίου, ενώ, σύμφωνα με το tovima.gr, η έρευνα των ελεγκτών της Τράπεζας της Ελλάδος στην Proton Bank του κ. Λ. Λαυρεντιάδη έδειξε ότι εξωχώρια εταιρία του κ. Ρήγα, η Sciens Cyprus Properties & Holdings Ltd, έλαβε δάνειο εξπρές από την Proton Bank, ύψους 35 εκατ. ευρώ τα Χριστούγεννα του 2010.

Πάντως, σύμφωνα με ανακοίνωση του κ. Ρήγα, που κοινοποιήθηκε την Δευτέρα, στο πλαίσιο υποβολής υποχρεωτικής δημόσιας πρότασης από την εξωχώρια SCIENS INTERNATIONAL ACQUISITION I LTD, η οποία έχει έδρα τα Νησιά Κέϊμαν και ανήκει στον ίδιο, για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών της Sciens Διεθνών Συμμετοχών, ο Έλληνας επενδυτής ελέγχει τις εξής εταιρίες:

Sciens Hellenic Capital Ltd, Z.MAN (Cyprus) Ltd,  SCP Share Exchange Co,  SCP Exchange Management Ltd,
NIKH LLC (Delaware),  SSSMF Cayman SI Guarantor Ltd,  SSSMF Cayman SI Holding Ltd,  SSI (Athens) Holdings I LLC,  SSI (Athens) Holdings III LLC,  Plainfield Luxembourg SARL και  SSI (Athens) Holdings II LLC. 


H... καθυστερημένη ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών

Σε ανακοίνωσή του σήμερα το απόγευμα το ΥΠΟΙΚ διευκρινίζει τα εξής:


«Από τον Σεπτέμβριο του 2009 έως σήμερα, την καθημερινή διαχείριση και επίβλεψη των αεροσκαφών (στάθμευση, ασφάλιση, ελάχιστη συντήρηση κλπ.) ασκεί η υπό εκκαθάριση εταιρία «Ολυμπιακές Αερογραμμές», με βάση σχετική σύμβαση που έχει υπογράψει με το ελληνικό Δημόσιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου, τα τέσσερα αεροσκάφη βρίσκονταν σε preservation mode (δηλαδή, στην ελάχιστη συντήρηση που επιβάλει η Airbus για αεροσκάφη τα οποία δεν βρίσκονται σε λειτουργία). Σύμφωνα δε με πρόσφατη εκτίμηση των τεχνικών συμβούλων της Lazard, μόνο το κόστος της επένδυσης που θα απαιτείτο για να καταστούν τα τέσσερα αεροσκάφη πλήρως αξιόπλοα σήμερα θα υπερέβαινε τα 47 εκατ. δολάρια. 

Ο δεύτερος διεθνής ανοικτός διαγωνισμός προκηρύχθηκε από τη ΔΕΑΑ στις αρχές του 2011, πριν την ίδρυση του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας του Δημοσίου, και το στάδιο των τελικών προσφορών έληξε στις 20 Ιουνίου 2011. Πλειοδότης ανακηρύχθηκε τον Αύγουστο του 2011 η Apollo Aviation Group, η οποία και προσέφερε το μεγαλύτερο τίμημα (40,4 εκατ. δολάρια) μεταξύ των εταιριών που συμμετείχαν στην τελική φάση της διαδικασίας. Οι άλλες τρεις εταιρείες που συμμετείχαν στην τελική φάση της διαδικασίας ήταν η AerSale Inc. (35 εκατ. δολάρια), η AAR Corp. (33,6 εκατ. δολάρια) και η Universal Asset Management Inc. (24,04 εκατ. δολάρια). Επισημαίνεται επίσης ότι κάποιες εταιρίες εξέφρασαν ενδιαφέρον για τα αεροσκάφη ατύπως και εκτός του πλαισίου της διαγωνιστικής διαδικασίας, συνεπώς δεν μπορούσαν να ληφθούν υπόψη σύμφωνα με τον νόμο.

Σημειώνεται ότι η διεθνής αγορά γι’ αυτόν τον τύπο αεροσκαφών βαίνει μειούμενη επειδή εκτιμήθηκαν από τους αερομεταφορείς ως κοστοβόρα (εξάλλου και η Airbus διέκοψε πρόσφατα την παραγωγή τους). Οποιαδήποτε δε περαιτέρω καθυστέρηση ως προς την πώληση, πέραν του χρονικού ορίου που είχε τεθεί από το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής, θα ενείχε σημαντικό κίνδυνο ακόμη μεγαλύτερης ή μάλλον ραγδαίας απαξίωσης των από διετίας σταθμευμένων αεροσκαφών για τεχνικούς λόγους (λήξη ισχύος και άλλων ανταλλακτικών και μερών)». 

 Α.Γ.