Οι χειμερινές εκπτώσεις αρχίζουν σήμερα με τους εμπόρους και τους καταστηματάρχες να είναι έτοιμοι να κατεβάσουν όσο περισσότερο μπορούν τους τιμές για να προσελκύσουν τον κόσμο. Από την πλευρά τους οι καταναλωτές φαίνεται να είναι διστακτικοί και οι αγορές στις οποίες θα προχωρήσουν θα είναι οι απολύτως απαραίτητες. Η σεζόν των χειμερινών εκπτώσεων θα διαρκέσει μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου και οι επιχειρηματίες σε μία τελευταία προσπάθειά τους να τονώσουν τους τζίρους τους προχωρούν σε μεγάλες μειώσεις τιμών.

Βέβαια, οι προωθητικές ενέργειες δεν σταμάτησαν ποτέ, αφού λόγω της οικονομικής ύφεσης η καταναλωτική ζήτηση μειώθηκε δραματικά και οι έμποροι προκειμένου να δελεάσουν τους καταναλωτές κατέβαζαν όλο το προηγούμενο διάστημα τις τιμές.

Πάντως, η αγορά δεν περιμένει αύξηση του τζίρου, αφού οι καταναλωτές έχουν υποστεί μεγάλες απώλειες στα εισοδήματά τους, είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν τους φόρους και τέλη που έχουν επιβληθεί, ενώ οι 900.000 και πλέον άνεργοι στερούν πολύτιμη ρευστότητα από τα καταστήματα.

Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών συμβουλεύει πάντως τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους ώστε να αποφεύγουν πιθανές παγίδες

Ειδικότερα, το ΚΕ.Π.ΚΑ. επισημαίνει τα εξής:

    * Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά είδη παρωχημένης εποχής. Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παρασυρόμαστε από τις μεγάλες εκπτώσεις.
    * Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή, πριν την αγορά, με ανάλογη πινακίδα.
    * Για την περίοδο των εκπτώσεων, πρέπει να υπάρχει πινακίδα σε ορατά από τους καταναλωτές σημεία του καταστήματος και των βιτρινών, που θα αναγράφει το ποσοστό των εκπτώσεων, που παρέχονται, στις τιμές πώλησης κάθε είδους ή ομάδας ειδών ή όλων των ειδών του καταστήματος. Αν δεν υπάρχει τέτοια πινακίδα, πρέπει σε κάθε είδος να υπάρχει καρτελάκι, που να αναγράφει την τιμή πώλησης του προϊόντος, πριν την έκπτωση (διαγραμμένη) και την τιμή, μετά την έκπτωση.
    * Οι καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεάζονται από τις διαφημίσεις.
    * Θα αποβεί πολύ χρήσιμο για τους καταναλωτές, εάν, πριν τις εκπτώσεις, επισκεφθούν την αγορά, για να διερευνήσουν τις τιμές, πριν την έκπτωση και να επισημάνουν τα είδη, που θέλουν να αγοράσουν. Έτσι, θα έχουν τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση, καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται, ως τιμή, πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό.
    * Επιβάλλεται ο προγραμματισμός τις αγορές, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες, προς αποφυγή της υπερκατανάλωσης.
    * Απαραίτητη είναι η έρευνα αγοράς.
    * Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης στις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος. Πολλές φορές, στις βιτρίνες αναγράφονται υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και χρησιμοποιούνται σαν "κράχτες", ενώ μέσα στο κατάστημα σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ μικρότερα.
    * Αν οι καταναλωτές χρησιμοποιούν για τις αγορές τους δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουν κάθε λεπτομέρεια για τους όρους, που διέπουν αυτή τη συναλλαγή.
    * Πρέπει να απαιτούν απόδειξη πληρωμής για κάθε αγορά τους.
    * Πρέπει να ελέγχουν την ποιότητα και την προέλευση του είδους, που αγοράζουν.
    * Πρέπει να αποφεύγουν το συνωστισμό και τις ώρες αιχμής.
    * Σύμφωνα με την Αγορανομική Διάταξη 14/89, για όλα τα είδη, που εκτίθενται στις βιτρίνες των καταστημάτων, αναγράφεται υποχρεωτικά σε πινακίδα η τιμή πώλησής τους. Εξαιρούνται από αυτή την υποχρέωση τα είδη που η τιμή τους ξεπερνά τις 2.000 ευρώ ή τα είδη κοσμηματοπωλείου, που πωλούνται πάνω από 1.000 ευρώ.