Με την ονομασία «Τηγανοκίνηση», τέθηκε σε λειτουργία, σε σχολεία της Λευκωσίας, πιλοτικό πρόγραμμα παραγωγής βιοκαυσίμων με σχεδόν μηδενικό κόστος. Στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος, οι μαθητές θα παίρνουν στο σχολείο τους τα τηγανέλαια που χρησιμοποιήθηκαν στα σπίτια τους και με ειδική επεξεργασία, θα τα μετατρέπουν σε βιοντίζελ, που θα χρησιμοποιείται στη συνέχεια για τη θέρμανση των αιθουσών διδασκαλίας.

Κατά την παρουσίαση του προγράμματος, μαθητές έδειξαν, στην ειδικά διαμορφωμένη κινητή μονάδα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, τον τρόπο επεξεργασίας των τηγανέλαιων.

Την προώθηση του προγράμματος «Τηγανοκίνηση» στα σχολεία, ανέλαβε ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός «ΑΚΤΗ». Ο διευθυντής του οργανισμού, δρ. Μιχάλης Λοϊζίδης ανέφερε ότι η μετατροπή των χρησιμοποιημένων τηγανέλαιων σε βιοντίζελ θα γίνεται σε ειδική κινητή μονάδα, που κατασκευάστηκε με κόστος περίπου 30.000 ευρώ. Η μονάδα αυτή θα πηγαίνει εκ περιτροπής στα σχολεία, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και οι μαθητές θα παρακολουθούν τη διαδικασία μετατροπής του άχρηστου τηγανέλαιου σε χρήσιμο καύσιμο. Η προσπάθεια αξιοποίησης των άχρηστων τηγανέλαιων υλοποιείται υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, με τη συνεργασία του Δήμου Αγλαντζιάς και με τη χορηγία της φαρμακευτικής εταιρείας ΜSD.

Στην Κύπρο, σύμφωνα με τον κ. Λοϊζίδη, χρησιμοποιούνται κάθε χρόνο 20.000 κυβικά μέτρα φυτικών ελαίων, τα οποία μετά τη χρήση τους καταλήγουν στο νεροχύτη, με αποτέλεσμα να βλάπτουν σοβαρά το περιβάλλον.

Η απόρριψη τηγανελαίων, λόγω των φυσικοχημικών τους χαρακτηριστικών, δημιουργεί προβλήματα, όπως η ρύπανση των υδροφορέων, η φραγή των αποχετευτικών συστημάτων, ενώ υπάρχει ο κίνδυνος ανάφλεξης από την απόρριψή τους σε χωματερές. Από αυτά τα 20.000 κυβικά μέτρα, τα 10.000 χρησιμοποιούνται σε εστιατόρια και τα υπόλοιπα σε νοικοκυριά.

Από τα 10.000 κυβικά μέτρα των νοικοκυριών, τα 6.000 τρώγονται από τους καταναλωτές (σε σαλάτες, πατάτες κ.ά.), ενώ τα 4.000 πετάγονται, μετά τη χρήση τους. Από αυτά, λοιπόν, τα 4.000 χρησιμοποιημένα κυβικά μέτρα τηγανέλαιων, θα μπορούσαν να παραχθούν 4.000 κυβικά μέτρα βιοντίζελ, ποσότητα που επαρκεί για τη θέρμανση όλων των σχολείων.

Ταυτόχρονα, μπορεί να παραχθεί ως υποπροϊόν και μεγάλη ποσότητα γλυκερίνης. Το βιοντίζελ είναι φιλικό στο περιβάλλον, ανανεώσιμο, μη τοξικό και βιοδιασπώμενο και κατά την καύση του δίνει πολύ χαμηλές εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, οξειδίων του θείου, αιθάλης, άκαυστων υδρογονανθράκων κ.ά.

Στα αυτοκίνητα, το βιοντίζελ μπορεί, όπως ανέφερε ο κ. Λοϊζίδης, να αντικαταστήσει μερικώς ή πλήρως το πετρέλαιο κίνησης. Είναι ασφαλέστερο στη χρήση εξαιτίας του υψηλού σημείου ανάφλεξής του, ενώ η μεγαλύτερη λιπαντική ικανότητά του παρατείνει τη ζωή του πετρελαιοκινητήρα. Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και για τη συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας. Η γλυκερίνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή στερεού και υγρού σαπουνιού, κεριών, τούβλων καύσης, καλλυντικών και φαρμάκων.

Ο υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, Γιώργος Δημοσθένους, μιλώντας στην παρουσίαση του πιλοτικού προγράμματος, είπε ότι στόχος είναι αυτό να επεκταθεί σε παγκύπρια βάση.

Ο υπουργός Παιδείας επισήμανε ότι η δυνατότητα να έχουν οι μαθητές, μέσω μιας κινητής μονάδας βιοντίζελ πειραματισμού τους με ειδικά όργανα, στα χέρια τους το τελικό προϊόν της εργασίας τους, η συνεργασία τους με ειδικούς επιστήμονες και η σύνδεση της δουλείας τους με το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «αποτελούν μερικά από τα στοιχεία της δράσης "Τηγανοκίνηση", που συνάδουν με το όραμα για το αειφόρο σχολείο».


Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ