Εξοικονόμηση μέχρι και 40% σε σχέση με το πετρέλαιο κίνησης μπορούν να πετύχουν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με τη χρήση του κραμβέλαιου, που αποτελεί, ωστόσο, προς το παρόν «terra incognita» για την πλειοψηφία των οδηγών. Κι αυτό γιατί η σχετική τεχνολογία μπορεί να είναι ευρέως διαδεδομένη στις ευρωπαϊκές χώρες, αλλά όχι και στην Ελλάδα.
«Η χρήση του κραμβέλαιου στο εξωτερικό εφαρμόζεται στην αυτοκίνηση εδώ και αρκετά χρόνια. Στην Ελλάδα, τα πράγματα είναι διαφορετικά και δυστυχώς δεν μπορούν να γίνουν μεγάλες αλλαγές», εκτιμά ο διευθυντής εκμετάλλευσης του τομέα βιοκαυσίμων ελληνικής πετρελαϊκής εταιρείας Χάρης Ανδριανός.

«Το ποσοστό των βιοκαυσίμων στην Ελλάδα είναι μικρό. Η κίνηση ενός αυτοκινήτου στη χώρα μας δεν μπορεί να γίνει αποκλειστικά με βιοκαύσιμα για δύο κυρίως λόγους. Πρώτον γιατί ακόμη η τιμή του κραμβέλαιου είναι ακριβή και δεύτερον γιατί αν υποθέσουμε ότι οι κινητήρες κινούνται με βιοκαύσιμα θα πρέπει να υπάρξουν απίστευτα μεγάλες εκτάσεις εκμετάλλευσης του συγκεκριμένου φυτού, γεγονός απαγορευτικό για το μέγεθος της Ελλάδας. Ωστόσο, όμως, υπάρχει η συγκεκριμένη τεχνολογία με κίνηση 100% με βιοκαύσιμο, είναι αξιοποιήσιμη, μπορεί από μόνη της να σταθεί, αλλά σήμερα βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο», σημειώνει ο κ. Ανδριανός προσθέτοντας, όμως, πως τα βιοκαύσιμα έχουν μπει μέσα στις πετρελαϊκές εταιρείες και παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο.

Σήμερα, στα διυλιστήρια πραγματοποιείται μίξη πετρελαίου κίνησης με τουλάχιστον 5% ποσοστό μίγματος βιοντίζελ, ενώ τα επόμενα χρόνια αυτό το ποσοστό θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο, με σκοπό να μειωθούν αισθητά οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. «Σε χώρες της Σκανδιναβίας, σήμερα, υπάρχουν επιβατικά αυτοκίνητα που κινούνται ακόμη και με 85% βιοκαύσιμα και μόλις 15% βενζίνη ή πετρέλαιο. Όμως, εκεί η τεχνολογία των αυτοκινήτων τους είναι προηγμένη και η εφαρμογή της τεχνολογίας ξεκίνησε από το 1978. Στην Ελλάδα, τα πράγματα είναι διαφορετικά και θεωρώ ότι πρέπει να περάσουν 8-10 χρόνια για να πούμε ότι μπορεί να εφαρμοστεί και στην χώρα μας κάτι παρόμοιο» αναφέρει ο Έλληνας πρωταθλητής ράλι και γνώστης της τεχνολογίας των βιοκαυσίμων Δημήτρης Μανωλόπουλος.

«Φυσικά - προσθέτει -δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι για να εφαρμοστεί αυτή η τεχνολογία, θα πρέπει τα αυτοκίνητα να είναι σύγχρονης τεχνολογίας (Euro 5 ή 6). Στην Ελλάδα, ο στόλος μας είναι παλιός και με αυτή την οικονομική κρίση είναι αμφίβολο αν ο Έλληνας μπορεί να αντικαταστήσει το αυτοκίνητό του με κάποιο σύγχρονο, όπως γίνεται στην Ευρώπη».

Σε ό,τι αφορά την τεχνολογία της ολοκληρωτικής κίνησης ενός κινητήρα με βιοκαύσιμο (όπως το κραμβέλαιο), αρκεί να θυμίσουμε τον Γερμανό εφευρέτη Ρούντολφ Ντίζελ που ανακάλυψε τη μηχανή εσωτερικής καύσης, η οποία πήρε το όνομά του, που είχε ως βασικό καύσιμο το βιολογικό λάδι. Με βάση τις δηλώσεις του εκείνη την εποχή ο Ρούντολφ Ντίζελ επισήμανε πως «μια μηχανή ντίζελ μπορεί να τροφοδοτηθεί με φυτικά έλαια και αυτό μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην ανάπτυξη της γεωργίας στις χώρες που θα τη χρησιμοποιήσουν».

Το λάδι της ελαιοκράμβης έχει υψηλότερη απόδοση και δεν προκαλεί φθορά στον κινητήρα. Το σημαντικότερο όλων είναι ότι εκπέμπονται χαμηλότεροι ρύποι ακόμα και από το ελάχιστο των προδιαγραφών της ΕΕ. Το συγκεκριμένο φυτό πολλαπλασιάζεται με σπόρο θεωρητικά στις κρύες περιοχές της Ελλάδας. Μετά την εξαγωγή του ελαίου, το υπόλειμμά του από τον σπόρο χρησιμοποιείται στην κτηνοτροφία ως ζωοτροφή, αφού είναι πολύ πλούσιο σε πρωτεΐνες.

Την καινοτόμο ιδέα για αποκλειστική κίνηση του οχήματος με κραμβέλαιο μπορεί ο καθένας να την εκμεταλλευτεί στον κινητήρα του με την προσθήκη ενός μικρού εξαρτήματος- καταλύτη που παρεμβάλλεται στο κύκλωμα μεταξύ του ρεζερβουάρ και της αντλίας και εφαρμόζεται ακριβώς πριν από την αντλία. Μέσα από αυτόν τον καταλύτη, που βελτιώνει τη δομή των μορίων του καυσίμου, διέρχεται το καύσιμο προτού προωθηθεί στον κινητήρα βοηθώντας την πληρέστερη καύση του. Ύστερα από αυτή την παρέμβαση, ο κινητήρας μπορεί να καίει 100% κραμβέλαιο.

«Σαφώς και μια τέτοια πρωτοβουλία ανάπτυξης των βιοκαυσίμων για αποκλειστική κίνηση των αυτοκινήτων μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους, όχι γιατί θα μειωθούν οι ρύποι που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα, αλλά και γιατί ουσιαστικά θα τονωθεί η γεωργική οικονομία. Όμως ό,τι και να γίνει χρειάζεται γνώση, σωστές αναλογίες στο καύσιμο και απόλυτη τεχνογνωσία», αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Μηχανικών Αυτοκινήτων Θεσσαλονίκης Βασίλης Σταματιάδης.

«Μπορεί η νέα τεχνολογία να μιλάει για αποκλειστική κίνηση των αυτοκινήτων με βιοκαύσιμα, όμως σίγουρα θα πρέπει να τροποποιηθεί η ποιότητα των ανταλλακτικών και των εξαρτημάτων στους κινητήρες για να μπορέσει να λειτουργήσει απρόσκοπτα μια τέτοια προσπάθεια. Αν εφαρμοστεί σε παλιού τύπου αυτοκίνητα, τότε θα εμφανιστούν πολλά προβλήματα, σε αντίθεση με του νέου τύπου που μπορούν να δεχτούν τις όποιες αλλαγές που θα προέρχονται από τα βιοκαύσιμα», συμπληρώνει ο γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Στέφανος Πουρσαλίδης.