Ισότιμη μεταχείριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση των διαφόρων προγραμμάτων για την τροφοδοσία της ευρωπαϊκής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω νέων οδών μεταφοράς ζητά ο επικεφαλής του σχεδιαζόμενου ρωσο-ιταλικού αγωγού South Stream Μαρσέλ Κράμερ σε συνέντευξη του που δημοσιεύεται στο σημερινό φύλλο της βρετανικής εφημερίδας «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς».

Η δημοσίευση της συνέντευξης συμπίπτει με την έναρξη των εργασιών της Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες, ένα από τα κύρια θέματα της οποίας είναι η διαφοροποίηση των πηγών ενεργειακών πόρων.

Ο Μαρσέλ Κράμερ απέρριψε επίσης τους ισχυρισμούς ότι μια από τις κύριες προθέσεις των υποστηρικτών του South Stream είναι η παρακώλυση της προόδου υλοποίησης του αντίπαλου προγράμματος, του αγωγού Nabucco, που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με το ποσό των 200 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία, παρακάμπτοντας τη Ρωσία.

«Δεν ζητάμε επιδοτήσεις. Αλλά όταν πρόκειται για πρόσβαση σε χρηματοδότηση, άδεια και ρυθμιστικές διαδικασίες θα ήταν σημαντικό να γνωρίζαμε ότι οι Ευρωπαϊκές αρχές προσεγγίζουν τα δύο προγράμματα με αμερόληπτο τρόπο», είπε ο Μαρσέλ Κράμερ. Προέτρεψε τις Βρυξέλλες να αναγνωρίσουν τη δυνατότητα συνεισφοράς του South Stream στη διαφοροποίηση των οδών μεταφοράς ενεργειακών πόρων, υπογραμμίζοντας ότι «αυτό είναι ένα επιχείρημα το οποίο έχουμε προσπαθήσει να βάλουμε στο τραπέζι και συνιστά καλή είδηση το ότι διαπιστώνουμε πως αναγνωρίζεται σήμερα σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι πριν από λίγους μήνες».

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο σχεδιαζόμενων αγωγών εισέρχεται πλέον σε κρίσιμη φάση, καθώς μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται η απόφαση του Αζερμπαϊτζάν για το πού θα πωλήσει το φυσικό αέριό του. Η απόφαση αυτή θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσει η υλοποίηση του προγράμματος Nabucco.

Ο επικεφαλής του προγράμματος South Stream τόνισε ότι τα οικονομικά θα καθορίσουν το κατά πόσον θα κατασκευαστεί ο αγωγός, και όχι πολιτικές παράμετροι, όπως έχουν ισχυριστεί οι επικριτές του.

«Η Ρωσία διαθέτει πολλά προγράμματα για να δαπανήσει τα χρήματά της και δεν θα τα δαπανήσει σε ένα σύστημα αγωγών που δεν είναι οικονομικά βιώσιμο», είπε ο Κράμερ. Πρόσθεσε ότι ο ισχυρισμός πως ο λόγος ύπαρξης του South Stream είναι η παρεμπόδιση του Nabucco θα σήμαινε πως «στην περίπτωση που δεν υπήρχε ο Nabucco θα σταματούσαμε τον South Stream. Αυτό είναι αδιανόητο».

Σχολιάζοντας την πιθανότητα συγχώνευσης των δύο αγωγών για την οποία έκανε λόγο, τον προηγούμενο μήνα, ο Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ιταλία, ο επικεφαλής του South Stream είπε ότι «κατά πρώτον, ο South Stream είναι από μόνος του ένα εμπορικά βιώσιμο πρόγραμμα και δεύτερον κάθε συζήτηση για συνεργασία λαμβάνεται από το σύνολο των επενδυτών και δεν βλέπω καμιά τέτοια πρωτοβουλία».

Θεωρεί, τέλος, αβάσιμους τους φόβους ότι η Ευρώπη θα κατακλυστεί με φυσικό αέριο για το οποίο δεν υπάρχει ζήτηση, καθώς ο South Stream θα κατασκευαστεί τμηματικά, από το 2015 και μετά, στη βάση της ζήτησης από πελάτες. Μεγάλος όγκος του φυσικού αερίου που θα μεταφέρεται μέσω του South Stream θα είναι αρχικά φυσικό αέριο που σήμερα μεταφέρεται μέσω του ρωσικού εξαγωγικού δικτύου αγωγών.