Την υποχρεωτική καταγραφή των εκπομπών από τα μεγάλα πλοία που χρησιμοποιούν τα λιμάνια των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τον Ιανουάριο του 2018 προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Οι εκπομπές των πλοίων δεν θα ενταχθούν στην ευρωπαϊκή αγορά άνθρακα, ωστόσο η Κομισιόν ελπίζει ότι το μέτρο θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της για μείωση των συνολικών εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με βάση την πρόταση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ελέγχει και θα επαληθεύει τα δεδομένα για τις εκπομπές των πλοίων, που θα είναι υποχρεωμένα να φέρουν και να παρουσιάζουν έγγραφο από ανεξάρτητη αρχή, στο οποίο θα επιβεβαιώνεται ότι ο πλοιοκτήτης συμμορφώνεται με τους κανονισμούς.

Ο κλάδος ευθύνεται για πάνω από το 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ποσοστό που υπολογίζεται ότι θα διπλασιαστεί έως το 2020.

Η Κομισιόν επρόκειτο να προτείνει την ένταξη των εκπομπών από τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων (ETS) έως τα τέλη του περασμένου έτους εάν ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) δεν κατέληγε σε διεθνή συμφωνία για το θέμα, όμως τον Οκτώβριο ανακοίνωσε ότι αποφάσισε να του δώσει περισσότερο χρόνο. Έως ότου επιτευχθεί συμφωνία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να αρχίσει η ίδια να ελέγχει τις εκπομπές.

«Η σημερινή πρόταση συμβάλλει σημαντικά στις προσπάθειες του IMO να περιορίσει τη χρήση καυσίμου και να αυξήσει την αποδοτικότητα καυσίμου στα πλοία με μια σειρά εργαλείων, στα οποία περιλαμβάνονται τεχνικά μέτρα και μέτρα που σχετίζονται με την αγορά», δήλωσε σχετικά ο κοινοτικός επίτροπος αρμόδιος για θέματα μεταφορών Σίιμ Κάλας.

Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση για ένταξη των εκπομπών από τα αεροσκάφη στο ETS, από τον Ιανουάριο του 2012, ανακλήθηκε έπειτα από έντονες επικρίσεις και προειδοποιήσεις από την πλευρά τρίτων χωρών, σύμφωνα με τις οποίες η Ευρωπαϊκή Ένωση θα έπρεπε να περιμένει μία διεθνή συμφωνία για το θέμα στο πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας.