Παρά τις πολιτικές εξαγγελίες για στροφή στην ηλεκτροκίνηση, η πραγματικότητα είναι απογοητευτική για τη Γερμανία. Ο στόχος του 1 εκατομμυρίου ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το 2020 φαντάζει άπιαστος.

Είναι γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υστερούν σαφώς στο πεδίο της εμπορικότητας και φυσικά των πωλήσεων. Παρόλα αυτά όμως η πρόθεση της γερμανικής κυβέρνησης να προωθήσει την ηλεκτροκίνηση βγαίνει μέχρι στιγμής απογοητευτικά εκτός των στόχων που έχουν τεθεί.

Όπως διαπιστώνει ο Φέρντιναντ Ντουντενχόφερ, διευθυντής του Κέντρου Έρευνας για την Αυτοκίνηση (Center Automotive Research, CAR) και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Ντούισμπουργκ-Έσεν, «η Γερμανία θα παραμείνει ουραγός αν δεν αλλάξει το πολιτικό πλαίσιο. Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει επενδύσει ποσά εκατομμυρίων στην τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αυτή η τεχνολογία είναι ώριμη και έτοιμη για καθημερινή χρήση». Ο γερμανός καθηγητής στηρίζει τους ισχυρισμούς του παραπέμποντας στην πρόσφατη παρουσίαση από την BMW του ηλεκτροκίνητου μοντέλου της i3.

Παρά τις επανειλημμένες εξαγγελίες της καγκελαρίου Άγκελα Μέρκελ ότι η Γερμανία θα εξελιχθεί σε πρωτοπόρα αγορά για την ηλεκτροκίνηση διεθνώς, ο στόχος του 1 εκατομμυρίου ηλεκτροκίνητων οχημάτων στους γερμανικούς δρόμους μέχρι το 2020 φαντάζει με τα σημερινά δεδομένα ανεδαφικός. Το γερμανικό υπουργείο Έρευνας έχει ήδη κατεβάσει τον πήχη των προσδοκιών στα 600.000 οχήματα.

Επιφυλάξεις έναντι των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η γερμανική κυβέρνηση στηρίζει αυτήν την προσπάθεια εξάπλωσης της αυτοκίνησης χρηματοδοτώντας τη σχετική έρευνα με σχεδόν 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, όπως λέει ο κ. Ντουντενχόφερ, η σύγκριση με τις ΗΠΑ αποδεικνύεται καθόλα απογοητευτική. Στις ΗΠΑ πωλήθηκαν 7,82 εκ. αυτοκίνητα στο πρώτο εξάμηνο του 2013, δηλαδή πέντε φορές περισσότερα σε σχέση με τη Γερμανία, και αυτό παρά το γεγονός ότι ο πρόεδρος Ομπάμα δεν εξέφρασε ποτέ τη βούληση να καταστήσει τη χώρα του ταγό στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης.

Όπως εκτιμά ο γερμανός καθηγητής, το μεγαλύτερο πρόβλημα για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα στη Γερμανία είναι ότι δεν τους πιστώνονται τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν ειδικά για την κυκλοφορία στα μεγάλα αστικά κέντρα. Όπως παρατηρεί ο κ. Ντουντενχόφερ, «όσοι οδηγούν σήμερα οχήματα με υψηλές εκπομπές ρύπων δεν υφίστανται συνέπειες, ενώ την ίδια στιγμή όσοι οδηγούν οχήματα με μηδενικές εκπομπές καυσαερίων δεν χαίρουν προνομίων».

Ο γερμανός καθηγητής προτείνει την καθιέρωση της πληρωμής διοδίων για την κυκλοφορία στο κέντρο των πόλεων στα πρότυπα του Λονδίνου. Θεωρεί ότι αυτό θα δώσει ώθηση στις πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, θα χρηματοδοτήσει την βελτίωση των υποδομών και θα περιορίσει σημαντικά τη μόλυνση του περιβάλλοντος. Τέλος, ο κ. Ντουντενχόφερ εντοπίζει και πρόβλημα σε επικοινωνιακό επίπεδο. Όπως λέει, οι άνθρωποι είναι επιφυλακτικοί έναντι των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, επειδή δεν έχουν καμία προσωπική εμπειρία από τη συγκεκριμένη τεχνολογία.