Σαν...από μηχανής θεό για την τσέπη τους βλέπουν οι Έλληνες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων την αντικατάσταση της «τσουχτερής» πλέον βενζίνης από το υγραέριο.

Τι κι αν επιβλήθηκε πλαφόν στο κόστος της βενζίνης; Η τιμή της εξακολουθεί να κινείται σε υψηλά επίπεδα, διαρκούσης μάλιστα της οικονομικής κρίσης, που οδηγεί τους καταναλωτές σε περικοπές, όχι πλέον στα πολυτελή, αλλά στα απαιραίτητα...

Με τα υφιστάμενα, λοιπόν, δεδομένα οι Έλληνες καταναλωτές συρρέουν στα εξειδικευμένα συνεργεία τοποθέτησης συσκευής υγραερίου (LPG) στα ΙΧ τους και ζητούν να μπουν σε σειρά προτεραιότητας, προκειμένου να κάνουν την μετατροπή, που θα τους συρρικνώσει το κόστος μετακίνησης.

Όπως τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο εκπρόσωπος της «Auto Gas Υγραεριοκίνηση», Κωνσταντίνος Μπίρμπος, η ζήτηση για την τοποθέτηση υγραερίου έχει αυξηθεί κατά 500% και η αναμονή για την τοποθέτηση του συγκεκριμένου συστήματος φτάνει και τους πέντε μήνες. Ενδεικτικό της διείσδυσης του υγραερίου στην αυτοκίνηση είναι το γεγονός ότι οι πολλοί εκ των καταναλωτών δεν ενδιαφέρονται για το κόστος της μετατροπής.

«Εκείνο που τους ενδιαφέρει είναι το... τετράτροχό τους όνειρο να τους κοστίζει λιγότερο. Και μάλιστα, υπάρχουν και καταναλωτές πανάκριβων οχημάτων, που έχουν σπεύσει να κάνουν χρήση του LPG», δηλώνει ο κ. Μπίρμπος. Το κόστος της μετατροπής κυμαίνεται μεταξύ 1.200 και 3.000 ευρώ, ανάλογα με τους κυλίνδρους και την ιπποδύναμη του αυτοκινήτου. Σχολιάζοντας τις εικασίες ότι το υγραέριο μειώνει την ιπποδύναμη αυτοκινήτου, ο κ. Μπίρμπος σημειώνει ότι με την τοποθέτηση συστήματος 5ης γενιάς η ιπποδύναμη αυξάνεται.

Η εργασία μετατροπής γίνεται από έναν μηχανικό που θα πρέπει να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος του Ν.1575/1985 με ειδικότητα τεχνίτη συστημάτων υγραερίου. Μετά την εγκατάσταση του συστήματος του υγραερίου ο μηχανικός υποχρεούται να παραδώσει στον κάτοχο του αυτοκινήτου αντίγραφο υπεύθυνης δήλωσης του Ν.1599/1986, με την οποία ενημερώνει το ΚΤΕΟ πως η διασκευή έγινε σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών. Στη συνέχεια, το αυτοκίνητο περνάει από τεχνικό έλεγχο σε ΚΤΕΟ και αν διαπιστωθεί πως η εργασία έγινε πράγματι με βάση τους κανόνες του Υπουργείου, συμπληρώνεται στην άδεια κυκλοφορίας η χρήση υγραερίου ως καυσίμου κίνησης.

Στην Ελλάδα σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγραέριο έχουν περάσει από ειδική μετατροπή σε εξειδικευμένα κέντρα. Μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Opel ή η Fiat, που παράγουν μοντέλα με καύσιμο υγραέριο ή φυσικό αέριο, δέχονται σπανίως παραγγελία από την Ελλάδα.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τα οφέλη του υγραερίου, ο εξειδικευμένος σε θέματα τεχνολογίας συντάκτης αυτοκινήτου του περιοδικού Car & Driver, Νίκος Μαρινόπουλος, επισημαίνει ότι ο κινητήρας που δουλεύει με υγραέριο LPG χρειάζεται service σε πιο αραιά χρονικά διαστήματα και έχει λιγότερες φθορές, λόγω του καθαρότερου καυσίμου, το οποίο δεν αφήνει υπολείμματα.

Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των επιβατών τονίζει το υγραέριο είναι ασφαλέστερο ακόμη κι από τη βενζίνη.

Οι δεξαμενές υγραερίου, σύμφωνα με Crash Tests, αντέχουν σε μεγαλύτερες παραμορφώσεις από αυτές που υφίσταται ένα όχημα κατά τη διάρκεια ακόμα και της πιο δυνατής σύγκρουσης. Επιπλέον, διαθέτουν ειδική βαλβίδα ανακούφισης της πίεσης, που δεν επιτρέπει τη διάρρηξη της δεξαμενής. Τέλος, έχουν ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα διακοπής παροχής καυσίμου σε περίπτωση απώλειας πίεσης ή έλλειψής του. Τα βενζινοκίνητα οχήματα δεν διαθέτουν τέτοιου είδους αυτοματισμό.

Με υγραέριο κινούνται στην Ιταλία ένα εκατομμυρίο οχήματα, στην πρωτεύουσα της Αυστρίας 400 λεωφορεία, στην πρωτεύουσα της Δανίας 200 λεωφορεία, στην Αυστραλία 500.000 οχήματα, στο Ηνωμένο Βασίλειο 40.000 οχήματα, ενώ τα ταξί στην Ιαπωνία κινούνται με υγραέριο σε ποσοστό το 90%.