"Ξεκουφαίνονται" οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης από την κίνηση των οχημάτων, καθώς στο 74,73% των οδικών σημείων ο θόρυβος ξεπερνάει και το υψηλότερο όριο των 60 ντεσιμπέλ (dB).

Παράλληλα, μόλις στο 15,4% των οδικών τμημάτων οι τιμές του θορύβου βρίσκονται στο χαμηλό οριζόμενο όριο, δηλαδή στα 50 ντεσιμπέλ και μόλις στο 9,87% των οδών, οι τιμές του θορύβου βρίσκονται κάτω από το όριο.

Τα στοιχεία προκύπτουν από εργασία των Α. Καρύδα, από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα του ΤΕΙ-Θ για τις νέες τεχνολογίες, και Κ. Νικολάου, από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Θεσσαλονίκης, η οποία θα παρουσιαστεί στο 4ο Περιβαλλοντικό συνέδριο Μακεδονίας, που διοργανώνει από τις 18 έως τις 20 Μαρτίου, στο περίπτερο 8 της ΔΕΘ, η Ένωση Ελλήνων Χημικών (περιφερειακό τμήμα κεντρικής και δυτικής Μακεδονίας).

Στην εργασία αυτή, επιχειρείται μια κατηγοριοποίηση και χαρτογράφηση των κύριων οδικών αξόνων της Θεσσαλονίκης, με βάση κυκλοφοριακές παραμέτρους, επίπεδα εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων και θορύβου, σε 1.248 οδικά σημεία.

Όπως προκύπτει, ο θόρυβος είναι μεγάλο πρόβλημα στην πόλη, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στην οδό Διαγόρα, όπου η υπολογιζόμενη τιμή φτάνει τα 80 dB. Η κατάσταση γίνεται καλύτερη σε μικρότερους δρόμους, όπου η κίνηση των αυτοκινήτων δεν είναι συνεχόμενη και ασταμάτητη, όπως συμβαίνει στο κέντρο κυρίως της πόλης αλλά κα στην περιφερειακή οδό.

Όσον αφορά τους ατμοσφαιρικούς ρύπους, από τα 1248 οδικά τμήματα, στα οποία υπολογίστηκαν οι εκπομπές του μονοξειδίου του άνθρακα (CO), των πτητικών οργανικών ενώσεων (VOC), του διοξειδίου του θείου (SO2) και των οξειδίων του αζώτου (NOx), προκύπτει ότι στο μεγαλύτερο μέρος της πόλης οι συγκεντρώσεις τους είναι σε χαμηλά επίπεδα.

Οι υψηλότερες τιμές εκπομπών παρατηρούνται επί των οδών Τσιμισκή και Εγνατίας και γενικότερα στο κέντρο της πόλης, όπως και στην περιφερειακή οδό.

Η περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης:

Η προστασία του περιβάλλοντος κρίνεται επιβεβλημένη και συγχρόνως απαραίτητη προϋπόθεση για την κατασκευή και λειτουργία της περιφερειακής οδού, μαζί, όμως, με την σύμφωνη γνώμη της τοπικής κοινωνίας, όπως προκύπτει σε έρευνα για την περιφερειακή οδό που διενήργησαν οι Κ. Κωνσταντινίδης, μηχανικός έργων υποδομής στο ΤΕΙ-Θ και Δ. Κωνσταντινίδης, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος πολιτικών έργων υποδομής στο ΤΕΙ-Θ.

Στην έρευνα, που θα παρουσιαστεί στο 4ο περιβαλλοντικό συνέδριο και έγινε σε δείγμα 389 ατόμων, επιχειρήθηκε η διερεύνηση και αποτύπωση της κοινής γνώμης πάνω στο θέμα κατασκευής και λειτουργίας της "Εξωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης" και στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα αυτής στη γειτνιάζουσα περιοχή.

Η "Εξωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης" είναι έργο μήκους 37 χιλιομέτρων, με 20 σήραγγες μήκους 21 χιλιομέτρων, 13 γέφυρες 4 χιλιομέτρων και 13 ανισόπεδους κόμβους. Από τα δυτικά, θα ξεκινάει από την περιοχή του Γηροκομείου "Άγιος Παντελεήμονας" και θα τερματίζει στα ανατολικά, στον κόμβο Σχολαρίου.

Από το σύνολο των απαντήσεων στην έρευνα, γίνεται σαφές πως τα βόρεια προάστια εκφράζουν μεγαλύτερη περιβαλλοντική ευαισθησία αλλά και ανησυχία για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν. Οι ανατολικές περιοχές παρουσιάζουν και αυτές αυξημένη ευαισθησία σε θέματα περιβάλλοντος, μιας και το μεγαλύτερο τμήμα της χάραξης διέρχεται από την περιοχή τους, αλλά σε μικρότερο βαθμό από ό,τι των βόρειων προαστίων. Επίσης, αναφέρεται πολύ συχνά η προστασία των οικισμών από την όχληση-θόρυβο και υπάρχει φόβος για υποβάθμιση της καθημερινής ζωής. Τέλος, στις ανατολικές περιοχές τα κύρια προβλήματα του έργου δεν παρουσιάζονται ως περιβαλλοντικά, αλλά ως θέματα οικιστικής ανάπτυξης και γενικά πολεοδομικού χαρακτήρα.