Επιπλοκές στην κατασκευή του ΤΑΡ στη Βόρεια Ελλάδα

Επιπλοκές στην κατασκευή του ΤΑΡ στη Βόρεια Ελλάδα

Γράφει ο Αλέξανδρος Δαλέκος 

Η κοινοπραξία του Διαδριατικού Αγωγού (Trans Adriatic Pipeline - ΤΑΡ) εξέδωσε μόλις την περασμένη Τετάρτη προκήρυξη με την οποία καλεί τις ενδιαφερόμενες εταιρείες να καταθέσουν τις προτάσεις του για την κατασκευή του χερσαίου τμήματος του αγωγού που περνάει από την Ελλάδα και την Αλβανία. Οι εταιρείες που θα επιλεγούν θα γίνουν γνωστές το τρίτο τρίμηνο του 2015, καθώς η κατασκευή του πολυαναμενόμενου αγωγού δεν θα ξεκινήσει πριν από το 2016. 

Πριν φτάσουμε στην έναρξη της κατασκευής όμως, θα πρέπει να επιλυθούν ορισμένα άλλα ζητήματα. Στην παρούσα φάση, οι αρμόδιοι της κοινοπραξίας του ΤΑΡ στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν προβλήματα στη Βόρεια Ελλάδα. Ορισμένα εξ’ αυτών είναι σοβαρά, κάποια άλλα εντάσσονται στις γνωστές τοπικιστικές αντιδικίες. Αυτό όμως που είναι βέβαιο είναι ότι δημιουργείται εκνευρισμός τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος για ένα έργο που ίσως αποτελεί τη μόνη επιβεβαιωμένη επένδυση για τα επόμενα χρόνια που θα αναβαθμίσει τη γεωπολιτική θέση της χώρας. 

Οι επιπλοκές εντοπίζονται στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, πιο συγκεκριμένα σε δύο περιοχές: στην Καβάλα και στις Σέρρες. Ξεκινώντας από τις Σέρρες, οι κάτοικοι της περιοχής διαμαρτύρονται ότι η εγκατάσταση στην περιοχή του σταθμού συμπίεσης θα επιβαρύνει την ποιότητα ζωής τους, θα είναι θορυβώδης και θα προκαλέσει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Στην Καβάλα και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή Τενάγη Φιλίππων, τα προβλήματα εντοπίζονται στην ιδιαίτερη φυσιολογία της περιοχής. Οι ειδικοί της κοινοπραξίας φέρονται να έχουν λάβει υπόψη τους τις περισσότερες από τις ευαισθησίες των κατοίκων, αλλά λόγω και των αντιρρήσεων που εκφράζουν τοπικοί βουλευτές το πρόβλημα παραμένει. 

Μετά από την επικράτηση του ΤΑΡ στη μάχη για το ποιος αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην ευρωπαϊκή αγορά, καταβάλλεται μία προσπάθεια να γεφυρωθούν οι διαφορές αντιλήψεων ανάμεσα στις τοπικές κοινωνίες και στην κοινοπραξία. Μέχρι στιγμής, το αποτέλεσμα είναι αρκετές προσαρμογές στην όδευση του αγωγού ώστε να μην επηρεαστούν κυρίως καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Ωστόσο, πηγές που γνωρίζουν τα διαμειβόμενα υποστηρίζουν ότι οι καθυστερήσεις δεν μπορούν να διαιωνίζονται – πόσο μάλλον όταν οι αντιρρήσεις εντοπίζονται σε συγκεκριμένες περιοχές. Η χώρα δεν έχει τα περιθώρια να χάσει κι άλλο επενδυτικό έδαφος στην τρέχουσα συγκυρία. 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο