Το φυσικό αέριο από το Σαχ Ντενίζ-2 του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη

Το φυσικό αέριο από το Σαχ Ντενίζ-2 του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη

Γράφει ο Αλέξανδρος Δαλέκος  

Στα τέλη του 2018 αναμένεται να ξεκινήσει να ρέει το φυσικό αέριο από το Σαχ Ντενίζ-2 του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της βρετανικής ΒΡ, της εταιρείας που κινεί τα νήματα, έχουν ήδη μοιραστεί συμβόλαια συνολικού ύψους 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή των υποδομών για την ανάπτυξη της δεύτερης φάσης του γιγαντιαίου κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαϊτζάν

Όπως προκύπτει από τις πληροφορίες, το project του Σαχ Ντενίζ έχει ήδη πραγματοποιήσει σημαντική πρόοδο έπειτα και από την τελευταία απόφαση για επενδύσεις συνολικού ύψους 28 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία ελήφθη τον περασμένο Δεκέμβριο. Μόνο για το 2014, οι συνολικές δαπάνες για το Σαχ Ντενίζ-2 αναμένεται να ανέλθουν σε περίπου 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια. 

Η ανάπτυξη της δεύτερης φάσης του κοιτάσματος περιλαμβάνει μία σειρά επενδύσεων και υποδομών. Κατ’ αρχήν, θα επεκταθεί ο τερματικός σταθμός Σανγκατσάλ στο αζερικό έδαφος, ενώ παράλληλα πρέπει να επεκταθεί η αγωγός Νοτίου Καυκάσου. 

Αυτή θα περιλαμβάνει την κατασκευή αγωγού παράλληλα με την υπάρχουσα υποδομή στο Αζερμπαϊτζάν και με δύο σταθμούς συμπίεσης στη γειτονική Γεωργία. Ο διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής ΒΡ, ο Μπομπ Ντάλεϊ, επισκέφθηκε πρόσφατα την πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, Μπακού, για συνομιλίες με τον Πρόεδρο Ιλχάμ Αλίγεφ και με την κρατική εταιρεία αερίου SOCAR

Την προσεχή άνοιξη αρχίζει άλλωστε η κατασκευή του Trans-Anatolian Pipeline (TANAP), ενός αγωγού κόστους 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Στις 9 Ιανουαρίου 2015 θα πρέπει να κατατεθούν αιτήσεις για να συμμετάσχουν στην κατασκευή του υποθαλασσίου κομματιού του ΤΑΝΑΡ. Οι νικητές του σχετικού διαγωνισμού θα ανακοινωθούν λογικά το τρίτο τετράμηνο του 2015. 

Την ίδια στιγμή, η τουρκική εταιρεία BOTAS και η ΒΡ υπέβαλαν αίτηση στην τουρκική Επιτροπή κατά των Μονοπωλίων ώστε να λάβουν έγκριση οι συμφωνίες για την απόκτηση μετοχών στην κοινοπραξία που θα αναλάβει την κατασκευή του ΤΑΝΑΡ. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το 58% του μετοχικού κεφαλαίου θα ανήκει στη SOCAR (58%), στη BOTAS (30%) και το υπόλοιπο 12% στη ΒΡ.    

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο