Δυναμικά κάνει πλέον την εμφάνιση του το νέφος στα νότια και δυτικά προάστια. Οι επτά νέοι σταθμοί του μετρό προς Ελληνικό, Περιστέρι - Ανθούπολη, Χαϊδάρι, αν και έτοιμοι, παραμένουν κλειστοί, αφού το σύστημα σηματοδότησης έχει στους υπόλοιπους σταθμούς την υπογραφή Siemens.

Η υπογραφή όμως αυτή έχει μετατραπεί σε... καυτή πατάτα για την κυβέρνηση, με αποτέλεσμα οι νέοι σταθμοί να... αναμένουν, οι επιβάτες να ταλαιπωρούνται και το περιβάλλον να επιβαρύνεται με γοργούς ρυθμούς.

«Στον πάγο»

Οι σταθμοί -που θα έπρεπε να λειτουργούν από την άνοιξη του 2010- παραμένουν ανενεργοί και εκτιμάται ότι θα χρειαστούν επιπλέον 8-12 μήνες από την υπογραφή για να δοθούν με ασφάλεια στους επιβάτες.
 
Μέχρι τότε, τα στοιχεία που προκύπτουν από το πάγωμα λειτουργίας τους για το περιβάλλον και την εξυπηρέτηση των πολιτών είναι αποκαλυπτικά.

Ερευνα της Αττικό Μετρό δείχνει ότι αν οι σταθμοί λειτουργούσαν και οι οδηγοί άφηναν το αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις τους, θα κινούνταν στο οδικό δίκτυο ημερησίως 30.000 λιγότερα αυτοκίνητα που αντιστοιχούν σε 600.000 λιγότερα οχηματοχιλιόμετρα, ενώ η μέση εξοικονόμηση χρόνου για κάθε χρήστη του μετρό θα ανέρχονταν σε περίπου 15 λεπτά.

Τις νέες γραμμές θα χρησιμοποιούσαν τουλάχιστον 160.000 επιβάτες την ημέρα και μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, οι μετακινήσεις τους θα γίνονταν στο δίκτυο τουλάχιστον από δύο φορές, με ό,τι αυτό σημαίνει για την επιβάρυνση των δρόμων και την εξοικονόμηση χρόνου, που για κάθε χρήστη θα ανερχόταν σε τουλάχιστον 15 λεπτά.

Ακόμη, αν οι σταθμοί λειτουργούσαν, προβλέπεται ότι θα εκλύονταν τουλάχιστον 130 τόνοι λιγότερο CO2 στην ατμόσφαιρα της Αθήνας ημερησίως.
 
Η μέση έκλυση του διοξειδίου του άνθρακα ενός αυτοκινήτου της Αθήνας ανέρχεται στα 220 gr/οχηματοχιλιόμετρο από όπου προκύπτουν 132-144 τόνοι λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, αυτό σημαίνει σταδιακή μείωση του νέφους αλλά και των αιωρούμενων σωματιδίων.
 
«Αν εκλογικευτεί ο τρόπος χρήσης των μετακινήσεων με τις εναλλακτικές μορφές του -όπως το μετρό- και σταματήσουν οι άσκοπες μετακινήσεις στο κέντρο με το αυτοκίνητο, οι εκπομπές των ρύπων θα μειωθούν αισθητά», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Αστεροσκοπείου Αθηνών Μιχάλης Πετράκης.

Μείωση των ρύπων

Η λειτουργία των δύο γραμμών που χρησιμοποιούν ημερησίως 670.000 επιβάτες έχει οδηγήσει στη μείωση των αυτοκινήτων που εισέρχονται στην πόλη κατά 81.000 και των ρύπων κατά 8%-10%.

Επόμενο βήμα επέκτασης του μετρό είναι από Χαϊδάρι προς Πειραιά, μήκους 7,5 χιλιομέτρων, με 7 στάσεις, που θα καταλήγουν στο Δημοτικό Θέατρο.

Τον Απρίλιο ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές των 6 τεχνικών ομίλων που παίρνουν μέρος στον διαγωνισμό για το έργο, προϋπολογισμού 525 εκατ. ευρώ, που θα ολοκληρωθεί 5 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης.

Ακολουθεί η επέκταση της γραμμής 4 από το Αλσος Βεΐκου έως Ευαγγελισμό με ενδιάμεσους σταθμούς τους Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Πανεπιστημιο, Κολωνάκι.
 
Με την πρόοδο των εργασιών και την ολοκλήρωση των επεκτάσεων του μετρό, του τραμ και του προαστιακού, εκτιμάται ότι η ποιότητα του αέρα θα γίνει καλύτερη για τους κατοίκους της πρωτεύουσας.

«Τα κονδύλια να κατευθυνθούν σε επεκτάσεις»

Σύμφωνα με τον καθηγητή του ΕΜΠ Γιάννη Γκόλια, κάθε νέο χιλιόμετρο μετρό που κατασκευάζεται και κάθε νέος σταθμός που λειτουργεί αυξάνει τη δυνατότητα των μέσων μαζικής μεταφοράς να προσελκύσουν επιβάτες από τα Ι.Χ.

«Εκτός από την αύξηση όμως της μέσης ταχύτητας των οχημάτων, οι θετικές επιπτώσεις από τη λειτουργία του μετρό επεκτείνονται και στο περιβάλλον, καθώς οδηγούν σε μείωση των εκπομπών ρύπων και, επομένως, σε μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης», τονίζει ο καθηγητής, για να προσθέσει:

«Είναι, επομένως, προφανές ότι τα όποια περιορισμένα κονδύλια είναι σήμερα διαθέσιμα για το συγκοινωνιακό σύστημα της Αθήνας πρέπει να κατευθυνθούν σε επεκτάσεις του μετρό και όχι σε οδικά έργα».







Πηγή: real.gr