Ριψοκίνδυνη η τακτική του Λαφαζάνη στο θέμα του Διαδριατικού Αγωγού (ΤΑΡ)

Ριψοκίνδυνη η τακτική του Λαφαζάνη στο θέμα του Διαδριατικού Αγωγού (ΤΑΡ)

Γράφει ο Αλέξανδρος Δαλέκος 

Η ριψοκίνδυνη τακτική της νέας κυβέρνησης στο θέμα του Διαδριατικού Αγωγού (Trans Adriatic Pipeline – TAP) με σκοπό να αποκομίσει επιπλέον οφέλη φαίνεται ότι δεν θα ευοδωθεί – τουλάχιστον όχι τόσο εύκολα όσο ορισμένοι θα περίμεναν. Τα αποτελέσματα της πρόσφατης επίσκεψης του υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Λαφαζάνη στο Αζερμπαϊτζάν δεν υπήρξαν… ρόδινα και το σίριαλ θα έχει συνέχεια. 

Ενημερωμένες πηγές έλεγαν σημείωναν ότι το ζήτημα αλλαγών στις συμφωνίες με τον ΤΑΡ δεν μπορεί να ειδωθεί αυτόνομα. Συνδέεται άμεσα με τον «φάκελο ΔΕΣΦΑ», ο οποίος έχει κολλήσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και με την πρόθεση της κυβέρνησης «να παίξει το ρωσικό χαρτί» στο θέμα των αγωγών, έπειτα από την απόφαση της Gazprom να εγκαταλείψει τον South Stream και να στραφεί στον Turk Stream

Το μήνυμα προς την ελληνική πλευρά εστάλη, χωρίς περιστροφές, από τον Ελσχάντ Ναζίροφ, εκτελεστικό αντιπρόεδρο της αζερικής εταιρείας Socar, που αποτελεί βασικό πυλώνα τόσο στο σχέδιο ΤΑΡ όσο και στην αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.  

Ο Ναζίροφ ξεκαθάρισε ότι για να μπορέσει η χώρα μας να εισέλθει στην κοινοπραξία του αγωγού ΤΑΡ, θα πρέπει αυτό να γίνει μέσω εξαγοράς ποσοστού από το μετοχικό κεφάλαιο. Αυτό προϋποθέτει ότι η Αθήνα θα πρέπει να συστήσει μία εταιρεία που θα έχει θετική πιστοληπτική ικανότητα, να δώσει εγγυήσεις και να είναι σε θέση να καταβάλλει τις υποχρεώσεις της. 

Ο Παναγιώτης Λαφαζάνης είχε καταθέσει άλλα δύο αιτήματα. Το πρώτο αφορούσε στη μείωση της τιμής του αερίου που θα προμηθεύεται η ελληνική πλευρά από τον ΤΑΡ και το δεύτερο αφορούσε στην επιβολή τελών διέλευσης. Σε σχέση με τη μείωση της τιμής, το μήνυμα ήταν ότι αφού η υπάρχουσα συμφωνία έχει διάρκεια 25 ετών, αλλαγή μπορεί να υπάρξει μόνο εφόσον υπάρξουν σοβαρές διακυμάνσεις στην αγορά αερίου. Σε σχέση δε με την επιβολή τελών διέλευσης, το θέμα είναι ιδιαίτερα περίπλοκο από τη στιγμή που ο ΤΑΡ είναι ιδιωτικός αγωγός και σε αυτόν δεν μπορούν να επιβληθούν τέλη διέλευσης. Σε κάθε περίπτωση πάντως, ένα τέτοιο αίτημα πρέπει να κατατεθεί προς εξέταση στα αρμόδια όργανα της ΕΕ. 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο