Ενδιαφέρουσες απόψεις και σημαντικές προτάσεις γύρω από το θέμα κατατέθηκαν σε εσπερίδα με θέμα την «Οικολογική μετακίνηση στη Θεσσαλονίκη» που διοργάνωσε το o Tομέας Βορ. Ελλάδος του ECOCITY και το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης, στο Κεντρικό Αμφιθέατρο του Διεθνούς Πανεπιστημίου στη Θέρμη Θεσσαλονίκης. Το πολυπληθές ακροατήριο το καλωσόρισαν ο Αντιπρόεδρος του Διεθνούς Πανεπιστημίου, καθ. Νίκος Μουσιόπουλος και ο Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Τεχνολογίας καθ. Ι. Βλαχάβας και εκ μέρους του ECOCITY ο κ. Θάνος Ζαφειρόπουλος Πρόεδρος του ECOCITY και η κα Λιάνα Γούτα, υπεύθυνη του τομέα Β. Ελλάδος του ECOCITY.

Για την ανάγκη για ήπια κινητικότητα και αναπλάσεις χώρων αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος του Διεθνούς Πανεπιστημίου, καθηγητής Νίκος Μουσιόπουλος, Διευθυντής του Εργαστηρίου Μετάδοσης Θερμότητας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής, προσθέτοντας ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα για τη Θεσσαλονίκη παραμένουν τα αιωρούμενα σωματίδια. Ενώ επεσήμανε ότι με ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρέπει να εκπονηθούν σχέδια δράσης για να βρεθούμε και πάλι εντός ορίων των επιπέδων ρύπανσης, εκτιμώντας ότι η ποιότητα του αέρα στη Θεσσαλονίκη θα έπρεπε να είναι καλύτερη αλλά χρειάζεται η πολιτική βούληση και ουσιαστική συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών.

Η Υπεύθυνη του Τομέα Β. Ελλάδος του ECOCITY κα Λιάνα Γούτα σημείωσε ότι η Θεσσαλονίκη είναι ένα έντονα επιβαρυμένο πολεοδομικό συγκρότημα με πολλές «θλιβερές» πρωτιές όπως, τα ιδιωτικά οχήματα που κυκλοφορούν στο νομό Θεσσαλονίκης είναι περίπου 400 ανά 1.000 άτομα, ενώ μόνο το 20% των νοικοκυριών δεν έχει ιδιωτικό όχημα. Ανέφερε πως από τα περίπου 300.000 ΙΧ τα οποία κυκλοφορούν αθροιστικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, τα 200.000 σταθμεύουν παράνομα, αφού ο αριθμός νόμιμων θέσεων στάθμευσης δεν ξεπερνά τις 70.000 και ταυτόχρονα η παράνομη στάθμευση συμβάλλει στη μείωση της κυκλοφοριακής ικανότητας στις διασταυρώσεις στη Θεσσαλονίκη που βρίσκεται στην τελευταία θέση των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων σε επιφάνεια ελεύθερου δημόσιου χώρου ανά κάτοικο.

Από την πλευρά του ο Γιάννης Φραντζεσκάκης, συγκοινωνιολόγος, ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και επίτιμος πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του ECOCITY, τόνισε ότι αν και υπάρχει πληθώρα κυκλοφοριακών μελετών για τη Θεσσαλονίκη, εντούτοις ελάχιστα έχουν γίνει, ενώ διαπιστώνεται έλλειψη συστηματικής ενημέρωσης του κοινού.

Στην ευρωπαϊκή πρακτική για την προώθηση της οικολογικής μετακίνησης αναφέρθηκε ο καθηγητής ΕΜΠ, Θάνος Βλαστός, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του ECOCITY κάνοντας λόγο για τη χρήση ειδικής σήμανσης για τους πεζούς αλλά και υποδομών για το περπάτημα. «Το ποδήλατο ξαναμπήκε δυναμικά την τελευταία δεκαετία στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις και υιοθετήθηκαν πολιτικές προστασίας και διάδοσής του, ενώ κοινό τόπο αποτελούν πλέον πρακτικές “ομαδικής” μετακίνησης όπως το car pooling ή το car sharing», είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Βλαστός ζήτησε μέτρα για την αποφόρτιση από το αυτοκίνητο, την ένταξη στην καθημερινότητα των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ), την απόδοση προτεραιότητας σε πεζούς και ποδηλάτες, την υποκατάσταση του αυτοκινήτου από άλλα μέσα που εξοικονομούν χώρο και την προστασία των ευαίσθητων τμημάτων της πόλης από το αυτοκίνητο. «Στόχος μας πρέπει να είναι να ζήσουμε λιγάκι πιο ανθρώπινα και αυτό δεν μπορεί να γίνει στις πόλεις που φτιάξαμε με τα αχανή προάστια. Η σημερινή πολεοδομία μιλάει για συμπαγείς πόλεις, πιο πυκνές απ’ αυτές που φτιάξαμε», κατέληξε.

Σημαντική ήταν η παρουσίαση του ΓΓ του ΔΣ του ECOCITY συγκοινωνιολόγου κ. Πάνου Παπαδάκου που παρουσίασε το πρόβλημα του συντονισμού της ποιότητας των μετακινήσεων με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και την ανάγκη δημιουργίας Μητροπολιτικού Φορέας που θα μελετήσει και θα επενδύσει στην ανάπτυξη των ΜΜΜ.

Παρεμβάσεις υπέρ των δημόσιων συγκοινωνιών ζήτησε και ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, καθηγητής ΑΠΘ, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και της αύξησης της τιμής της βενζίνης, παρατηρήθηκε τον τελευταίο χρόνο μείωση κατά 15% της κυκλοφορίας των οχημάτων. «Θέλουμε το ποδήλατο να μπαίνει μέσα στα λεωφορεία αλλά δυστυχώς αυτό δεν μπορεί να γίνει σήμερα, θέλουμε να επανασχεδιάσουμε το δίκτυο δημοσίων συγκοινωνιών αλλά και των ιδιωτικών μετακινήσεων και τα ΙΧ να μη σταθμεύουν στο κέντρο αλλά περιφερειακά και οι επιβάτες να μεταβιβάζονται για τον προορισμό τους σε ΜΜΜ», εξήγησε.

Ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος κ. Κώστας Ζέρβας τόνισε ότι προέχουν έργα μικρής κλίμακας που μπορεί να υλοποιήσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση όπως πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, διαχείριση σηματοδοτών. Επισήμαινε επίσης την προτεραιότητα κατασκευής του Μετρό.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ κ. Βλαχογιάννης,  ο Αντιπρόεδρος ΕΚΕΤΑ και Διευθυντής Ινστιτούτου Μεταφορών καθ. Γιαννόπουλος, ο Πρόεδρος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας του Περιβάλλοντος Θεσσαλονίκης (ΟΡΣΘ) Δρ. Π. Σταθακόπουλος και η Αντιπρόεδρος Άσπα Γοσποδίνη, Πρόεδροι Τμημάτων και μέλη ΔΕΠ του ΑΠΘ και του Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και πλήθος κόσμου.











Πηγή: econews.gr