Τη μεγαλύτερη «πράσινη» ελπίδα για τη βελτίωση του επιπέδου ζωής σε μία από τις πιο επιβαρημένες περιοχές της Αθήνας κρύβει το σχέδιο για την ανάπλαση του ιστορικού γηπέδου του Παναθηναϊκού στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας. Η δημιουργία ενός νέου πνεύμονα πρασίνου στην πυκνοκατοικημένη γειτονιά των Αμπελοκήπων παραμένει κολλημένη στο πολύπλοκο, όπως αποδείχθηκε, θέμα της διπλής ανάπλασης Βοτανικού - Αλεξάνδρας.
 
Παρ’ όλα αυτά, η κατάθεση της σχετικής τροπολογίας στη Βουλή από το υπουργείο Περιβάλλοντος την περασμένη εβδομάδα ανοίγει τον δρόμο, από την πλευρά της πολιτείας για το πιο κρίσιμο έργο αστικού περιβάλλοντος της ελληνικής πρωτεύουσας.

Επιστήμονες και ακαδημαϊκοί επισημαίνουν πως το σχέδιο που προωθεί η νέα τροπολογία για το παλαιό γήπεδο του Παναθηναϊκού αποτελεί στην ουσία ένα είδος διορθωτικής κίνησης απέναντι στο... σφάλμα της πολεοδομικής ανάπτυξης που έχει γνωρίσει εδώ και δεκαετίες το κέντρο της Αθήνας.

Το σχέδιο

Βάσει και της καινούργιας τροπολογίας που κατατέθηκε στο Κοινοβούλιο, η Αθήνα πρόκειται να αποκτήσει ένα καινούργιο πάρκο 34 στρεμμάτων παραπλεύρως της πολυσύχναστης λεωφόρου.
 
Εντός του πάρκου θα επιτρέπονται μόνο ήπιες κατασκευαστικές παρεμβάσεις, καθώς από ολόκληρο το χώρο του γηπέδου «Απόστολος Νικολαΐδης», μόλις ένα ποσοστό 5% θα καλύπτεται από τα κτίρια που θα δημιουργηθούν.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το επιτρεπόμενο ύψος των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων θα είναι μόλις στα 4,5 μέτρα και αυτός ο χώρος θα αξιοποιηθεί κυρίως για τη στέγαση του αθλητικού μουσείου του Παναθηναϊκού.

Ολη η υπόλοιπη έκταση θα μετατραπεί σε όαση πρασίνου, η οποία έχει τη δυνατότητα να απαλύνει φαινόμενα όπως η αύξηση της θερμοκρασίας ή η επιβάρυνση της ποιότητας της ατμόσφαιρας, τα οποία εμφανίζονται τόσο έντονα στην περιοχή των Αμπελοκήπων.

«Μέχρι και τη δεκαετία του 1960 η εικόνα της συγκεκριμένης περιοχής ήταν εντελώς διαφορετική. Προσωπικά πήγα σχολείο πίσω από το γήπεδο της λεωφόρου και σας διαβεβαιώνω ότι όλοι οι Αμπελόκηποι ήταν γεμάτοι από ελεύθερους χώρους.
 
Ενα πάρκο στη θέση του γηπέδου θα διορθώσει μερικώς το πολεοδομικό σφάλμα που έχει συμβεί, φιλτράροντας την ατμόσφαιρα από τα επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία μικροσωματίδια που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα», δηλώνει ο καθηγητής του ΑΠΘ Μιχάλης Καρτέρης.
 
«Χάιμπουρι»

Πρότυπο για τις αναπλάσεις των παλαιών γηπέδων αποτελεί η αξιοποίηση του περίφημου «Χάιμπουρι» του ποδοσφαιρικού συλλόγου της Αρσεναλ στο Λονδίνο.

Οι κερκίδες που δεν γκρεμίστηκαν μετατράπηκαν σε πολυτελής διαμερίσματα, ενώ ο παλαιός αγωνιστικός χώρος μετατράπηκε σε πάρκο. Σε νέες μοντέρνες συνοικίες ήπιας δόμησης και πυκνής βλάστησης έχουν μετατραπεί και τα παλαιά γήπεδα «Ντε Μέερ» του Αγιαξ στο Αμστερνταμ και «Ντας Αντας» της Πόρτο στο ομώνυμο πορτογαλικό λιμάνι.

Εγκαταλείφθηκε η υπογειοποίηση

Με την κατάθεση της νέας τροπολογίας, το υπουργείο Περιβάλλοντος έκανε το χρέος του για την επίλυση των κωλυμάτων που έχουν προκύψει στο θέμα της διπλής ανάπλασης Βοτανικού και Αλεξάνδρας.
 
Οπως όμως τόνιζε αξιωματούχος του υπουργείου, «το θέμα είναι να τα βρουν μεταξύ τους ο Παναθηναϊκός, ο δήμος και ο διαχειριστής του εμπορικού κέντρου».

Αλγεινή εντύπωση, ωστόσο, προκαλεί η κατάργηση από τον σχεδιασμό του έργου της υπογειοποίησης της λεωφόρου Αλεξάνδρας, η οποία, όπως ανακοίνωνε το 2007 η ηγεσία του παλαιού υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, θα ξεκινούσε μέσα στο 2008...

Νομικοί κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος υποστηρίζουν πως το σχέδιο της υπογειοποίησης 750 μέτρων της Αλεξάνδρας -από την οδό Λουκαρέως μέχρι τη Σούτσου- θα μπορούσε να προχωρήσει ανεξάρτητα με τις εξελίξεις που υπάρχουν στο γήπεδο του Παναθηναϊκού.

Στο ψυγείο φαίνεται να έχει μπει και το ζήτημα της ανάπλασης του χώρου των παλαιών προσφυγικών πολυκατοικιών, έναντι του γηπέδου. «Η υπογειοποίηση ή άλλες παρεμβάσεις δεν είναι το αντικείμενο της τροπολογίας, σίγουρα θα μπορούσαν να προχωρήσουν αυτόνομα», δήλωσαν υπουργικοί αξιωματούχοι.
 
«Η υπογειοποίηση θα είχε διπλό όφελος για την Αθήνα», δηλώνει ο καθηγητής Πολεοδομίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Θανάσης Αραβαντινός.

«Αρχικά είναι αυτονόητο πως θα βελτίωνε σημαντικά το πρόβλημα της κίνησης, ενώ έπειτα θα δημιουργούσε έναν ενιαίο χώρο πρασίνου που θα άλλαζε οριστικά την εικόνα των δύο πλευρών της λεωφόρου Αλεξάνδρας.

Δυστυχώς ένα τέτοιο έργο αποσβένεται σε μεγάλο βάθος χρόνου, άρα αυτήν την περίοδο θα ήταν πολύ δύσκολο για το κράτος να επωμιστεί ένα τέτοιο μεγάλο κόστος», καταλήγει ο καθηγητής του ΕΜΠ.















Πηγή: real.gr