Διαφημίστηκαν ως οι οικολογικότεροι Ολυμπιακοί Αγώνες που θα διοργανωθούν ποτέ, όμως ο μύθος των «πράσινων» Ολυμπιακών του Λονδίνου έναν χρόνο πριν από την έναρξή τους καταρρέει. Ελάχιστα από τα πολυαναμενόμενα έργα έχουν ολοκληρωθεί, πολλά έχουν μείνει μόνο στα χαρτιά, ενώ έργα που αφορούν τη μείωση της αέριας ρύπανσης και κρίνονται ως τα πιο βασικά δεν έχουν καν ξεκινήσει, με αποτέλεσμα η χώρα να βρίσκεται αντιμέτωπη με υπέρογκα πρόστιμα.

Η πιθανότητα να επιβληθεί πρόστιμο στην Αγγλία από τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή, ύψους 200 εκατομμύριων ευρώ, σε περίπτωση που η χώρα συνεχίσει να μην τηρεί τους νόμους για την αέρια ρύπανση, είναι κάτι περισσότερο από μεγάλη.

Εκτός αυτού, το Λονδίνο αντιμετωπίζει για τον ίδιο λόγο και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την επιβολή προστίμου, που μπορεί να φτάσει τα 350 εκατομμύρια ευρώ.
 
Συγκεκριμένα, αν τα επίπεδα των μικροσωματιδίων PM10 στον αέρα της πόλης δεν μειωθούν μέχρι το τέλος του χρόνου, η «καμπάνα» των 350 εκατομμυρίων θα θεωρείται βέβαιη.

Εφιάλτης η ρύπανση

Σύμφωνα με τη Στρατηγική Μελέτη για το Περιβάλλον που έχει συνταχθεί εν όψει των Ολυμπιακών, αν δεν παρθούν έστω και αργά τα μέτρα που θα μειώσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση μέχρι και 30%, το οδικό δίκτυο του Λονδίνου μήκους 600 χιλιομέτρων θα επιβαρυνθεί τόσο πολύ στη διάρκεια των Αγώνων, με αποτέλεσμα η ρύπανση στην ατμόσφαιρα να εκτιναχθεί, ξεπερνώντας κατά πολύ τα ευρωπαϊκά όρια.

Βέβαια, ακόμη και η μείωση της τάξης του 30% δεν θεωρείται από πολλούς ικανοποιητική και ενδέχεται τον Αύγουστο του 2012 να τεθούν σε εφαρμογή μέτρα όπως δακτύλιος σε όλο το κέντρο ή να επιτρέπεται η διέλευση ενός συγκεκριμένου αριθμού αυτοκινήτων κάθε μέρα.

Μάλιστα, κάτι παρόμοιο συνέβη και στους Ολυμπιακούς του Πεκίνου, όπου είχε απαγορευτεί η κίνηση περίπου 1 εκατομμυρίου αυτοκινήτων στην πόλη, ενώ πολλά εργοστάσια είχαν αναστείλει τη λειτουργία τους για να μειωθεί περαιτέρω η ρύπανση.
 
Το Λονδίνο ανήκει στη λίστα των ευρωπαϊκών πόλεων που έχουν τον πλέον μολυσμένο αέρα. Υπολογίζεται, δε, πως η αερορύπανση που προέρχεται κυρίως από τα οχήματα προκαλεί περισσότερους πρόωρους θανάτους, σε σχέση με το παθητικό κάπνισμα και τα αυτοκινητικά δυστυχήματα.

«Πρέπει να απαγορευτούν από το κέντρο της πόλης όλα τα οχήματα που ρυπαίνουν, δηλαδή όλα τα γερασμένα και αυτά που καίνε ντίζελ, αν θέλουμε να αποφύγουμε τα πρόστιμα», τόνισε ο δικηγόρος της ΜΚΟ «Πελάτης Γη», Αλαν Αντριους.

Εργα στα χαρτιά

Το Λονδίνο, όμως, δεν έχει αποτύχει μόνο στον τομέα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά και σε μια σειρά έργων, που στόχο είχαν να δώσουν οικολογικό πρόσωπο στους Αγώνες, που είτε έχουν ακυρωθεί είτε έχουν ολοκληρωθεί κατά το ήμισυ.

Το σχέδιο για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών πολλών εγκαταστάσεων κατά 20% από αιολική ενέργεια εγκαταλείφθηκε και μόνο το 9% της ενέργειας θα προέλθει από ανανεώσιμες πηγές.

Επίσης, εγκαταλείφθηκαν οι σχεδιασμοί για 100% ανακύκλωση όλων των απορριμμάτων στις αθλητικές εγκαταστάσεις, ενώ το Ολυμπιακό Αθλητικό Χωριό, αν και είχε σχεδιαστεί με αυστηρά οικολογικά κριτήρια, στην πορεία τα κριτήρια αυτά... χαλάρωσαν.

«Οι υποσχέσεις του δήμου για τους πιο οικολογικούς Αγώνες όλων των εποχών έχουν αποτύχει παταγωδώς. Η αποτυχία να τηρήσουν οι διοργανωτές τον σχεδιασμό που κόστισε δισεκατομμύρια στους φορολογούμενους δείχνει την άσχημη κατάσταση που επικρατεί στον δήμο», ανέφερε το μέλος των Πρασίνων, Ντάρεν Τζόνσον.

Στα σχέδια του Λονδίνου, εκτός των άλλων, περιλαμβανόταν η ανακύκλωση ή η επαναχρησιμοποίηση σε ποσοστό 90% όλων των υλικών που θα προέρχονταν από τις ολυμπιακές κατασκευές.

Μάλιστα, το 20% αυτών των υλικών θα χρησιμοποιείτο ξανά για την κατασκευή δρόμων και το χτίσιμο του Ολυμπιακού Χωριού. Στην πραγματικότητα, σχεδόν στο σύνολό τους, αυτά τα υλικά πετάχτηκαν και μόνο το 1% χρησιμοποιήθηκε ξανά.

Μάλιστα, δόθηκαν 23 εκατομμύρια ευρώ για την αποκατάσταση ενός καναλιού, απ’ όπου 12.000 τόνοι υλικών θα μεταφέρονταν κάθε εβδομάδα με πλοία. Ομως, μέσα σε δύο χρόνια έχουν μεταφερθεί μόλις 3.000 τόνοι.

Παράλληλα, μόνο οι μισές από τις 8.000 ενεργειακά αυτόνομες κατοικίες του Ολυμπιακού Αθλητικού Χωριού έχουν κατασκευαστεί και αυτές χωρίς να πληρούν τις αρχικές προδιαγραφές.

«Στον αέρα» και το πάρκο- μαμούθ

Σοβαρά είναι τα προβλήματα που έχουν προκύψει στην κατασκευή του μεγαλύτερου αστικού πάρκου στην Ευρώπη, έκτασης 1.020 στρεμμάτων, που έχει χωροθετηθεί στο ανατολικό Λονδίνο.
 
Οι κάτοικοι της περιοχής αντιδρούν στην ολοκλήρωσή του, καθώς φοβούνται πως, με το πέρας των Αγώνων, το πάρκο θα εγκαταλειφθεί και θα οικοπεδοποιηθεί.
 
Ο στόχος για τη διοργάνωση Αγώνων χωρίς σκουπίδια απέτυχε και αυτός, καθώς μεγάλο ποσοστό των οργανικών απορριμμάτων θα καταλήξει σε χωματερή και το 30% των σκουπιδιών θα αποτεφρωθεί.

Στον τομέα της ενέργειας, ο στόχος για παραγωγή του 20% των αναγκών από ανανεώσιμες πηγές μειώθηκε στο 9%, η δημιουργία δύο αιολικών πάρκων εγκαταλείφθηκε, ενώ μόλις 1.000 κατοικίες περιφερειακά της πόλης θα αναβαθμιστούν ενεργειακά, σε αντίθεση με το αρχικό πλάνο που μιλούσε για το 70% των κατοικιών.





















Πηγή: real.gr