Σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά κίνητρα επισημαίνουν ειδικοί και επιστήμονες στην πρωτοβουλία του νέου υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιώργου Παπακωνσταντίνου να προωθήσει την άρση της απαγόρευσης της κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ύστερα από 30 χρόνια. Πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός ανέθεσε στον υφυπουργό και αρμόδιο για θέματα ενέργειας Γιάννη Μανιάτη να «τρέξει» το θέμα, ώστε σύντομα να έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες από τον νόμο διαδικασίες. Η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης, που αναμένεται να αποδώσει έσοδα στο Δημόσιο και ταυτόχρονα να τονώσει την «πεσμένη» αγορά αυτοκινήτου, αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της νέας ηγεσίας του υπουργείου. Μέχρι και πριν τον ανασχηματισμό, όμως, η πρώην υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη κινείτο σε αντίθετη κατεύθυνση, διατηρώντας επιφυλάξεις σχετικά με την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας. Επιστήμονες και ειδικοί επισημαίνουν ότι τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας υπερτερούν των βενζινοκίνητων όχι μόνο από πλευράς οικονομίας, αλλά και προστασίας του περιβάλλοντος. Αλλωστε, τονίζουν ότι η Αθήνα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα όπου απαγορεύεται σήμερα η πετρελαιοκίνηση.

Στον αντίποδα, εκφράζεται προβληματισμός για τους ιδιαίτερους ρύπους που εκπέμπουν τα οχήματα πετρελαίου και που, σε συνδυασμό με τη μορφολογία του λεκανοπεδίου Αττικής, καθιστούν προβληματική την ανακύκλωση του αέρα και επομένως λειτουργούν ενισχυτικά προς τη ρύπανση.

Επιπτώσεις στην υγεία

Έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου που πραγματοποιήθηκε πριν από έξι χρόνια έδειξε πως τις ημέρες που απουσίαζαν από την Αθήνα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα -ταξί και λεωφορεία- λόγω απεργιών, οι συγκεντρώσεις των σωματιδίων ήταν μειωμένες μέχρι και 13%, ενώ οι συγκεντρώσεις καπνού -σωματίδια στοιχειακού άνθρακα που προέρχονται από την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων- ήταν μειωμένες κατά 40%.

Κυρίαρχο ρόλο στην επιβαρυμένη ατμόσφαιρα της Αθήνας παίζει η μορφολογία του λεκανοπεδίου -το οποίο είναι περιτριγυρισμένο από βουνά, με αποτέλεσμα να μην ανακυκλώνεται εύκολα ο αέρας- και η ασφυκτική δόμηση του αστικού ιστού. «Η πόλη είναι πυκνοδομημένη με μεγάλα κτίρια σε πολύ μικρούς δρόμους, με συνέπεια ο αέρας να μην ανακυκλώνεται επαρκώς και τα ποσοστά των ρύπων να παραμένουν υψηλά», σχολίασε ο Δημήτρης Ιμπραήμ, υπεύθυνος για θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών της Greenpeace.

Επιπλέον, το κλίμα της Αθήνας, που χαρακτηρίζεται από υψηλές θερμοκρασίες, μεγάλης διάρκειας ηλιοφάνεια και έντονη ηλιακή ακτινοβολία, ευνοεί τη συσσώρευση των ρύπων, με αποτέλεσμα την περαιτέρω επιβάρυνση της ατμόσφαιρας.

«Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα ρυπαίνουν λιγότερο από τα βενζινοκίνητα, λόγω της νέας τεχνολογίας που εφαρμόζεται στους κινητήρες. Το λεκανοπέδιο της Αττικής, ναι μεν, έχει αυτά τα χαρακτηριστικά, όμως η ατμόσφαιρα δεν θα επιβαρυνθεί, αφού οι εκπομπές επικίνδυνων σωματιδίων θα είναι κατά πολύ μειωμένες», αναφέρει ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επισκευαστών Αυτοκινήτων, Μηχανημάτων και Μοτοποδηλάτων (ΠΟΒΕΑΜ) Ανδρέας Βερδούλης.

«Τα οχήματα πετρελαίου νέας τεχνολογίας είναι σαφώς πιο καθαρά σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα, από τα οποία εκπέμπονται άκαυστοι υδρογονάνθρακες (άκαυστη βενζίνη), μονοξείδιο του άνθρακα και οξείδια του αζώτου», εξηγεί ο χημικός και μηχανολόγος - μηχανικός Τάσος Κακούρος.

«Ηδη τα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπονται από τα νέας γενιάς ντιζελοκίνητα είναι μειωμένα κατά πολύ και συμμορφώνονται με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει σαφή μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων, ενώ το μέλλον επιφυλάσσει ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις στα επικίνδυνα σωματίδια», αναφέρει ο Ζαν Φιλίπ Λεντεμάντ, υπεύθυνος αναλύσεων εταιρείας που ασχολείται με την προώθηση οικολογικών τεχνολογιών. Ο ίδιος επισημαίνει πως, σύμφωνα με τις μετρήσεις, χάρη στα τελευταίας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους, ήδη καταγράφονται μειώσεις στην εκπομπή οξειδίων του αζώτου σε χώρες όπως η Γαλλία και το Βέλγιο. «Η τεχνογνωσία στον χώρο του αυτοκινήτου έχει προχωρήσει σε τέτοιο επίπεδο που, σε συνδυασμό με τη συνεχή αύξηση των πετρελαιοκίνητων που κυκλοφορούν, σε λίγα χρόνια τα αποτελέσματα στην ποιότητα του αέρα θα είναι θεαματικά», συμπληρώνει ο ίδιος.





















Πηγή: real.gr