Προ των πυλών βρίσκονται ο σχεδιασμός και η δημιουργία συστήματος αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές, καθώς προκηρύχθηκε διαγωνισμός για τέσσερις παράκτιες στάσεις, που θα εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης. Από το 1989, οπότε έγινε η πρώτη πρόταση για θαλάσσια συγκοινωνία, πέρασαν 22 χρόνια άγονων συζητήσεων και άκαρπων προσπαθειών, με 4 προτάσεις-μελέτες να πετιούνται στα σκουπίδια. Με χρονικό ορίζοντα το φθινόπωρο του 2012, φαίνεται ότι η Θεσσαλονίκη βρίσκεται πιο κοντά από ποτέ στο να κερδίσει το στοίχημα της αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας.

Μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβριο, θα κατατεθούν στο υπουργείο Μεταφορών η προμελέτη για την κατασκευή των στάσεων, η μελέτη βιωσιμότητας του έργου, ενώ την ίδια περίοδο θα ανακοινωθούν και οι όροι του διαγωνισμού για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από ναυτιλιακές εταιρείες, που θα αναλάβουν τις μεταφορές. Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει με πόρους του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος (ΠΕΠ) Κεντρικής Μακεδονίας.

Στάσεις - χώροι αναμονής

Το υπουργείο αναζητά σε αυτή τη φάση ιδέες για την κατασκευή των στάσεων επιβίβασης - αποβίβασης και τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις στις προβλήτες των στάσεων. Η βασική διαδρομή, με την οποία θα ξεκινήσει το έργο, θα καλύπτει την απόσταση από το κέντρο της Θεσσαλονίκης (στο ύψος της πλατείας Ελευθερίας και πολύ κοντά στο λιμάνι) μέχρι και την Περαία. Οι στάσεις, σε αντίθεση με τις προηγούμενες προτάσεις που υποδείκνυαν την κατασκευή μέχρι και 14 στάσεων, καθιστώντας το έργο οικονομικά ασύμφορο, θα βρίσκονται σε τέσσερα μόνο σημεία-κλειδιά: στην πλατεία Ελευθερίας, στο Μέγαρο Μουσικής, στη μαρίνα Καλαμαριάς και στην Περαία. Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, οι προτεινόμενες εγκαταστάσεις πρέπει να είναι μικρής κλίμακας (να καταλαμβάνουν συνολικά έως 120 τ.μ.) ,ώστε να έχουν τη μικρότερη δυνατή επίπτωση στο περιβάλλον.

«Οι στάσεις θα πρέπει να είναι στην ουσία πλωτές εξέδρες με πασσάλους, καθώς πρόκειται για σημαντικά οικονομικότερη λύση, αλλά -επιπλέον- με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθεί η μεγάλη γραφειοκρατία που απαιτούν οι αδειοδοτήσεις και η έγκριση περιβαλλοντικών όρων», τονίζει ο Παναγιώτης Παπαϊωάννου, πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

Αναλυτικότερα, οι εγκαταστάσεις αυτές θα περιλαμβάνουν:
- Εκδοτήρια εισιτηρίων
- Χώρο αναμονής επιβατών
- Αναψυκτήριο και μικρό κατάστημα εξυπηρέτησης των πελατών (εφημερίδες, περιοδικά κ.λπ.)
- Επαρκή χώρο κίνησης των επιβατών για την απρόσκοπτη επιβίβαση και αποβίβασή τους
- Δημόσιες τουαλέτες (χημικές ή συμβατικές), ανάλογα με τη συνδεσιμότητα ή όχι κάθε στάσης με τα δίκτυα της πόλης
- Μικρό αποθηκευτικό χώρο
- Πρόβλεψη για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος, ισχύος έως 10 kW, στην κάλυψη οροφής
- Πρόβλεψη για την τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης πολλαπλών θέσεων (αλουμίνιο, χαρτί, πλαστικό) και ξεχωριστών για μπαταρίες και λαμπτήρες
- Διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου (υποδομή για στάθμευση ποδηλάτων, παγκάκια)

Το εισιτήριο

Η αστική θαλάσσια συγκοινωνία υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί περίπου 15.000 Θεσσαλονικείς ημερησίως, με δρομολόγια των σκαφών ανά 30 λεπτά. Η χωρητικότητα των ταχύπλοων που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι περίπου 120 άτομα. Το εισιτήριο θα κοστίζει από 2,5 έως 3 ευρώ, για μια πλήρη διαδρομή από το κέντρο ώς την Περαία, καθώς δεν θα υπάρχει καθόλου κρατική επιδότηση. Ο χρόνος μετακίνησης θα μειωθεί για τον επιβάτη περίπου στο 50% κατά τις ώρες αιχμής, ενώ και οι ποδηλάτες θα έχουν τη δυνατότητα να επιβιβαστούν στο πλοιάριο μαζί με το ποδήλατό τους.

Εξυπηρέτηση και προστασία του περιβάλλοντος

Η περιβαλλοντική αξία της θαλάσσιας συγκοινωνίας είναι αυτονόητη, καθώς η μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και η αύξηση του αριθμού των ανθρώπων που θα αφήνουν το Ι.Χ. στο σπίτι θα συμβάλλουν στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά και της ηχορρύπανσης. Ωστόσο, οι περισσότεροι ειδικοί στέκονται στην ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ανάπτυξης εναλλακτικών τρόπων κυκλοφορίας. «Το νέο σύστημα θα αποκαταστήσει τη διαχρονική σχέση της Θεσσαλονίκης με τη θάλασσα, η οποία έχει ατονήσει τα τελευταία χρόνια, και θα προσφέρει στους κατοίκους της πόλης μια νέα εναλλακτική δυνατότητα για τις μετακινήσεις τους, χωρίς να εμποδίζει ή να υποβαθμίζει καμία από τις υπάρχουσες», τονίζει ο συγκοινωνιολόγος και επιστημονικός συνεργάτης του ΑΠΘ Σταύρος Κωνσταντινίδης.

















Πηγή: real.gr